• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
4
محققان هشدار می دهند؛

مصرف زیاد آنتی بیوتیک با ابتلا به کولیت روده مرتبط است

  • کد خبر : 36060
  • 25 اردیبهشت 1401 - 18:23
مصرف زیاد آنتی بیوتیک با ابتلا به کولیت روده مرتبط است
یک مطالعه جدید نشان می دهد که هر چه سالمندان آنتی بیوتیک بیشتری مصرف کنند، خطر ابتلا به بیماری التهابی روده در آنها بیشتر است.

مصرف زیاد آنتی بیوتیک با ابتلا به کولیت روده مرتبط است

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از مهر، به گفته نویسندگان این مطالعه، یافته‌ها می‌تواند به توضیح برخی از موارد افزایش بیماری کرون و کولیت اولسراتیو (انواع رایج بیماری التهابی روده) در بین افراد مسن کمک کند.

دکتر «آدام فای»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه نیویورک، گفت: «ما فکر می‌کنیم در افراد مسن، عوامل محیطی مهمتر از ژنتیک هستند.»

وی گفت: «وقتی به بیماران جوان با تشخیص‌های جدید بیماری کرون و کولیت اولسراتیو نگاه می‌کنید، به طور کلی یک سابقه خانوادگی قوی وجود دارد. اما در افراد مسن اینطور نیست، بنابراین در واقع چیزی در محیط است که باعث آن می‌شود.»

برای این مطالعه، محققان سوابق تجویز دارو را برای ۲.۳ میلیون بزرگسال ۶۰ ساله و بالاتر در دانمارک که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ مبتلا به بیماری التهابی روده تشخیص داده شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

محققان ارتباطی بین مصرف هر گونه آنتی بیوتیک و میزان بالاتر بیماری التهاب روده پیدا کردند و خطر با هر دوره آنتی بیوتیک به طور قابل توجهی افزایش یافت.

در مقایسه با افرادی که در پنج سال گذشته از آنتی بیوتیک استفاده نکرده بودند، مصرف یک دوره آنتی بیوتیک با ۲۷ درصد بیشتر خطر تشخیص جدید التهاب روده مرتبط بود؛ مصرف دو دوره با خطر ۵۵ درصد بیشتر و سه دوره با خطر ۶۷ درصد بیشتر همراه بود. به گفته محققان، مصرف چهار دوره با خطر ۹۶ درصدی و پنج دوره یا بیشتر با خطر ۲۳۶ درصدی مرتبط بودند.

مطالب خواندنی:  آیا درمان با آنتی‌بیوتیک افسردگی ایجاد می‌کند؟

این مطالعه نشان داد افرادی که در یک یا دو سال گذشته آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اند، بالاترین میزان تشخیص‌های جدید بیماری التهابی روده را داشتند، اما این خطر برای کسانی که این داروها را در دو تا پنج سال گذشته مصرف کرده بودند هم بالا بود.

افزایش خطر ابتلاء به بیماری التهاب روده برای همه انواع آنتی بیوتیک ها به جز نیتروفورانتوئین که معمولاً برای عفونت‌های دستگاه ادراری تجویز می‌شود، مشاهده شد. آنتی‌بیوتیک‌هایی که معمولاً برای عفونت‌های گوارشی تجویز می‌شوند، احتمالاً با تشخیص جدید بیماری التهاب روده مرتبط هستند.

این مطالعه نیاز به استفاده محتاطانه از آنتی بیوتیک ها را برای جلوگیری از بیماری التهابی روده و مقاومت آنتی بیوتیکی نشان می‌دهد.

منبع:هلث دی نیوز

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=36060

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.