• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
2

وجود خون در مدفوع نشانه چیست؟

  • کد خبر : 38154
  • 20 تیر 1401 - 17:17
وجود خون در مدفوع نشانه چیست؟
دیدن خون در مدفوع علاوه بر این که می تواند شوک آور باشد، نشان دهنده این است جایی از دستگاه گوارش شما دچار خونریزی شده است.

وجود خون در مدفوع نشانه چیست؟

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از سلامت نیوز،خون در مدفوع به این دلیل اتفاق می افتد که در جایی در دستگاه گوارش (GI) خونریزی وجود دارد. از آنجایی که خونریزی می تواند در هر نقطه از دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد، رخ دهد، مدفوع خونی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

خون در مدفوع معمولاً قرمز روشن یا مایل به قهوه ای است. خونی که از دستگاه گوارش فوقانی می آید و با حرکت در روده هضم می شود ممکن است متفاوت به نظر برسد. این خون ملنا نام دارد و سیاه و قیر مانند به نظر می رسد.

از آنجایی که وجود خون در مدفوع ممکن است نشانه یک بیماری جدی مانند سرطان باشد، هرگز نباید آن را نادیده گرفت. در صورت مشاهده خون در مدفوع، به پزشک مراجعه کنید. معاینه فیزیکی، تست های آزمایشگاهی و تاریخچه شخصی شما می‌تواند به پزشک کمک کند تا علت را پیدا کند.

این مقاله به برخی از دلایل احتمالی وجود خون در مدفوع می پردازد.

خونریزی دستگاه گوارش فوقانی

خون در مدفوع شما ممکن است از قسمت فوقانی دستگاه گوارش باشد. شایع‌ترین علت زخم معده است که زخم‌ها زخم‌هایی در پوشش معده یا روده بالایی هستند. خون ناشی از زخم معده می تواند قرمز یا سیاه و قیر مانند باشد.

خونریزی گوارشی فوقانی را می توان با آندوسکوپی تشخیص داد. در طی این روش، متخصص گوارش با دوربینی که به یک لوله باریک و انعطاف پذیر متصل است، به دستگاه گوارش فوقانی شما نگاه می کند. لوله از گلوی شما به روده شما منتقل می شود.

شقاق مقعد

شقاق مقعدی شایع‌ترین علت مدفوع خونی در نوزادان است، اما بزرگسالان نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند. رنگ خون ناشی از شقاق مقعد قرمز روشن است.

شقاق مقعدی ناشی از یبوست یا مدفوع بزرگ و سفت است که به سختی دفع می شود. این می تواند باعث ایجاد ترک در پوست شود. کشش پوست مقعد باعث نمایان شدن شقاق می شود. خوشبختانه، شقاق مقعدی معمولاً خود به خود بهبود می یابند.می توانید درد و ناراحتی را با ژل مخصوص درمان کنید. نوشیدن آب بیشتر و خوردن غذاهای پر فیبر می تواند به نرم شدن مدفوع شما کمک کند.

پولیپ

پولیپ یک رشد کوچک سلولی روی پوشش مجرای روده شما است. چند نوع مختلف پولیپ وجود دارد. پولیپ های آدنوماتوز برخی از رایج ترین آنها هستند. این پولیپ ها روی پوشش روده بزرگ یا روده بزرگ رشد می کنند.

حدود ۲۵ درصد از بزرگسالان ۵۰ سال و بالاتر به این نوع پولیپ مبتلا هستند. پولیپ های آدنوماتوز می توانند به سرطان کولورکتال یا سرطان روده بزرگ یا رکتوم تبدیل شوند. سرطان کولورکتال سومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده است

مطالب خواندنی:  چند راهکار طبیعی برای درمان خشکی پوست دست

اگرچه بیشتر موارد سرطان کولورکتال از پولیپ‌های آدنوماتوز ایجاد می‌شود، تنها حدود ۵ درصد از پولیپ‌ها سرطانی می‌شوند. پولیپ ها اغلب هیچ علامتی ندارند، اما گاهی اوقات می توانند باعث مدفوع خونی شوند. خون می تواند قرمز یا تیره و قیری باشد.

پولیپ ها را می توان قبل از تبدیل شدن به سرطان برداشت. اگر آنها به سرطان پیشرفت کنند، بازهم سرطان در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است. به همین دلیل است که همه افراد ۴۵ ساله و بالاتر باید به طور مرتب از نظر سرطان کولورکتال غربالگری شوند.

هموروئید

هموروئید رگ‌های خونی متورمی است که می‌توانند از مقعد بیرون بزنند. هموروئید اغلب ناراحت کننده است. آنها می توانند دردناک یا خارش باشند. از آنجایی که رگ های خونی زیادی در اطراف مقعد و راست روده وجود دارد، ممکن است هموروئید خون روشن و قرمز را از بین ببرد.

با موارد زیر بیشتر در معرض خطر هموروئید هستید:

  • اسهال مزمن داشته باشید
  • اغلب یبوست داشته باشید
  • وزنه زدن زیاد انجام دهید
  • برای مدت طولانی بنشینید
  • حامله باشید

اگر هموروئید شدید باشد، جراحی یک گزینه است، اما اکثر هموروئیدها نیازی به جراحی ندارند. خوردن فیبر بیشتر یا استفاده از داروهای موضعی می تواند کمک کننده باشد.

گاستروانتریت

گاستروانتریت بیماری معده و روده است که می تواند توسط ویروس، باکتری یا انگل ایجاد شود. گاهی اوقات، گاستروانتریت می تواند باعث اسهال خونی شود. این در گاستروانتریت باکتریایی شایع تر است. مسمومیت غذایی نوعی گاستروانتریت است. بیشتر اوقات، گاستروانتریت خود به خود بهبود می یابد، اما اگر علائم شما بیش از یک یا دو روز طول بکشد، به پزشک مراجعه کنید.

آنژیودیسپلازی

مدفوع خونی که قابل توضیح نیست اغلب به دلیل آنژیودیسپلازی ایجاد می شود. آنژیودیسپلازی می تواند با پیر شدن یا ضعیف شدن رگ های خونی روده اتفاق بیفتد. این نوع خونریزی می تواند قرمز یا تیره و قیری باشد. آنژیودیسپلازی در مرحله نهایی بیماری کلیوی (بیماری کلیه) یا نارسایی کلیوی شایع است. افراد مبتلا به یک اختلال خونریزی ژنتیکی شایع به نام بیماری فون ویلبراند نیز ممکن است آنژیودیسپلازی داشته باشند.

آنژیودیسپلازی را می توان به چند روش مختلف درمان کرد، از جمله:

  • برداشتن در حین آندوسکوپی
  • هورمون درمانی
  • انتقال خون
  • مکمل های آهن
  • خوشبختانه در بیشتر افراد آنژیودیسپلازی خود به خود از بین می رود.

سرطان

از آنجایی که وجود خون در مدفوع ممکن است یکی از علائم سرطان روده بزرگ باشد، در صورت مشاهده این علامت ضروری است که به پزشک مراجعه کنید. خونریزی ناشی از سرطان کولورکتال ممکن است قرمز یا تیره و قیری باشد.

مطالب خواندنی:  بهترین ترکیبات طبیعی و خانگی برای رفع بوی بد یخچال و فریزر

زمانی تصور می شد که سرطان کولورکتال بیشتر افراد بالای ۵۰ سال را مبتلا می کند. اما تحقیقات اخیر نشان داده است که این سرطان سومین علت مرگ ناشی از سرطان در بزرگسالان کمتر از ۵۰ سال است.

اما خبرهای خوبی هم هست. به لطف تشخیص و درمان زودتر، میزان بقای پنج ساله بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال به طور پیوسته در طول زمان افزایش یافته است.

دیورتیکول ها

دیورتیکول ها کیسه های غیرطبیعی هستند که می توانند در قسمت پایین روده شما ایجاد شوند. دو نوع بیماری دیورتیکولی وجود دارد.

وجود ساده دیورتیکول ها دیورتیکولوز نامیده می شود. با این حال، گاهی اوقات دیورتیکول ها عفونی یا ملتهب می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بیماری دیورتیکولیت نامیده می شود. هر دو شکل بیماری دیورتیکولی می توانند باعث درد و خون در مدفوع شوند. هنگامی که بیماری دیورتیکولار باعث خونریزی می شود، معمولاً به طور ناگهانی ظاهر می شود و به رنگ قرمز یا قهوه ای است.

دیورتیکول ها از نقاط ضعف دیواره روده بزرگ شما رشد می کنند. گاهی اوقات اندازه آنها می تواند به چندین سانتی متر برسد. اغلب رژیم غذایی کم فیبر عامل این بیماری است، اما علت واقعی ناشناخته است. جراح می تواند خونریزی ناشی از دیورتیکول را در طی آندوسکوپی یا جراحی شکم متوقف کند. دیورتیکول را می توان در داخل یا خارج از بیمارستان درمان کرد. دیورتیکولیت اغلب می تواند با موفقیت با آنتی بیوتیک ها درمان شود

کولیت ایسکمیک

کولیت ایسکمیک زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی تامین کننده خون روده بزرگ نازک یا مسدود شوند. بیشتر موارد کولیت ایسکمیک در افراد مسن اتفاق می افتد. این وضعیت می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد. علائم عبارتند از:

  • خون قرمز در مدفوع
  • اسهال
  • نیاز فوری به اجابت مزاج
  • درد شکم و استفراغ

اکثر موارد کولیت ایسکمیک مدت کوتاهی طول می کشد و خود به خود برطرف می شود. با این حال، گاهی اوقات، افراد مبتلا به موارد شدید کولیت ایسکمیک باید در بیمارستان بستری شوند. بیماران مبتلا به بیماری شدید ممکن است به مایعات داخل وریدی (IV)، آنتی بیوتیک ها و استراحت روده یا رژیم غذایی محدود نیاز داشته باشند. حدود ۲۰ درصد از افرادی که به کولیت ایسکمیک مبتلا می شوند، در نهایت به جراحی نیاز دارند.

هشدار اشتباه

گاهی اوقات، چیزی که شبیه مدفوع خونی به نظر می رسد، در واقع فقط رنگ چیزی است که خورده اید. رنگ های مورد استفاده در میوه های خشک و ژلاتین می تواند مدفوع شما را قرمز کند. چغندر هم ممکن است همین کار را انجام دهد.

مطالب خواندنی:  تاثیر محصولات سویا در کاهش اختلال حافظه

تشخیص

برای تشخیص وجود خون در مدفوع باید به پزشک مراجعه کنید. هر گونه جزئیاتی را که در مورد خونریزی به پزشک عرضه کنید به او کمک می ‌کند تا محل خونریزی را تشخیص دهد. برای مثال، مدفوع سیاه قیری شکل بیشتر ناشی از زخم معدی یا مشکل دیگری در بخش بالایی دستگاه گوارش است. مدفوع خونی، خون قرمز و روشن معمولا نشان دهنده وجود بیماریی مثل بواسیر یا دیورتیکولی در بخش پایینی دستگاه گوارش است.

پزشک پس از بررسی سابقه پزشکی و معاینه شما، آزمایشاتی را برای تشخیص علت وجود خون در مدفوع سازماندهی می‌کند. این آزمایشات از قرار زیر هستند:

  • آندوسکوپی
  • کولونوسکوپی
  • انتروسکوپی
  • تنقیه با محلول سولفات باریم
  • تصویربرداری رادیونوکلئید
  • آنژیوگرافی
  • لاپاراتومی

درمان وجود خون در مدفوع

  • درمان کم خونی
  • تشخیص علت و محل خونریزی به منظور درمان علت دیدن خون در مدفوع
  • توقف خونریزی فعال و جلوگیری از خونریزی مجدد

خونریزی خفیف تا متوسط در مقعد باعث از دست رفتن خون نسبتا زیادی می ‌شود که منجر به ضعف، فشار خون پایین، گیجی یا غش و حتی شوک می ‌شود. بیمارانی که این علائم را دارند معمولا در بیمارستان بستری می ‌شوند. این بیماران باید سریعا با مایعات درون وریدی و تزریق خون به منظور جایگزینی خونی که از دست رفته است، درمان شوند.

بیمارانی که از کم خونی ناشی از فقر آهن شدید رنج می ‌برند باید در بیمارستان بستری شوند، به آن ‌ها خون تزریق شود و پس از آن با استفاده از قرص ‌های مکمل آهن خوراکی در طولانی مدت درمان شوند.

تنها در صورت کم خونی شدید بیماران باید در بیمارستان بستری شوند و بیماران مبتلا به خونریزی مقعد خفیف ناشی از پولیپ روده، سرطان روده، شقاق مقعد و بواسیر معمولا نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

خلاصه

وجود خون در مدفوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بواسیر و شقاق مقعدی آزاردهنده و دردناک هستند اما خطرناک نیستند. برخی از علل خونریزی گوارشی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند، از جمله خونریزی دستگاه گوارش فوقانی، پولیپ، آنژیودیسپلازی، بیماری التهابی روده، بیماری دیورتیکولی و کولیت ایسکمیک.

گاهی اوقات، وجود خون در مدفوع می‌تواند نشانه‌ای بیماری جدی مانند سرطان باشد.

حتی افراد زیر ۵۰ سال، هرگز نباید وجود خون در مدفوع خود را نادیده و کم اهمیت بگیرند.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/symptom-checker/blood-in-stool-in-adults-adult/related-factors/itt-20009075

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/gastrointestinal-bleeding-or-blood-in-the-stool

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=38154

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.