• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
اخبار امروز : 5
0
5

پس از رسیدن به مریخ باید این گیاه را بکاریم | نخستین محصولات کشاورزی در سیاره سرخ

  • کد خبر : 39013
  • 30 مرداد 1401 - 18:20
پس از رسیدن به مریخ باید این گیاه را بکاریم | نخستین محصولات کشاورزی در سیاره سرخ
هنگامی که بر همه چالش‌های مربوط به رسیدن به مریخ غلبه کنیم، باید چگونگی پایداری زندگی در آنجا را بیابیم و رشد و کشت محصولات کشاورزی بخش عمده‌ای از آن خواهد بود.

پس از رسیدن به مریخ باید این گیاه را بکاریم | نخستین محصولات کشاورزی در سیاره سرخ

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از همشهری آنلاین،همانطور که می‌دانید اگر تلاش‌های «مت دیمون» را در فیلم مریخی دیده باشید، چشم‌انداز سیاره سرخ در تئوری می‌تواند باعث رشد محصولات زراعی شود؛ احتمالی که توسط آزمایش‌های ناسا هم پشتیبانی شده است.

اما این امر چندان هم ساده نیست. شن و غبار نه تنها فاقد مواد آلی و میکروب‌های مفید بوده، بلکه مملو از نمک‌ها و مواد معدنی است که باعث می‌شود بیشتر گیاهان شانسی برای رشد نداشته باشند.

اکنون یک مطالعه جدید راهی به جلو نشان می‌دهد؛ کاشت یونجه. محققان تعیین کرده‌اند که این محصول علوفه‌ای می‌تواند در خاک آتشفشانی سختی مانند خاکی که مریخ را ‌پوشانده است، زنده بماند و سپس می‌تواند به‌عنوان کود برای رشد مواد غذایی مانند شلغم، تربچه و کاهو استفاده شود.

محققان در مقاله منتشر شده خود می‌نویسند: «محتوای کم مواد مغذی خاک مریخ و شوری زیاد آب، آنها را برای استفاده مستقیم به منظور تکثیر محصولات غذایی در مریخ نامناسب می‌کند.»

بنابراین، توسعه استراتژی‌هایی برای افزایش محتوای مواد مغذی در خاک مریخ و نمک‌زدایی از آب شور برای ماموریت‌های طولانی‌مدت ضروری است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که گیاهان در حال رشد در سطح مریخ بدون افزودن مواد مغذی اضافی به خاک شانسی برای رشد ندارند؛ اینجاست که یونجه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

محققان دریافتند که یونجه می‌تواند به همان اندازه که در خاک زمین رشد می‌کند، بدون کود اضافی در مریخ هم رشد کند.

مطالب خواندنی:  آخرین سلفی لندر اینسایت روی مریخ ثبت شد

سنگ‌پوشه شبیه‌سازی شده مریخ سپس با یونجه اضافه‌شده به‌عنوان کود مورد آزمایش قرار گرفت. شلغم، تربچه و کاهو، ۳ گیاهی که به نگهداری کمی نیاز دارند، به سرعت رشد می‌کنند و به آب زیادی نیاز ندارند، همگی با موفقیت رشد داشتند.

گرچه همچنان یک نکته وجود دارد: آب شیرین نیز مورد نیاز است. بر اساس آزمایش‌های بیشتر، تیم محقق فکر می‌کند، آب شور موجود در مریخ را می‌توان با نوعی باکتری دریایی تصفیه و سپس از طریق سنگ‌های آتشفشانی فیلتر کرد تا آب شیرین مورد نیاز برای رشد محصولات تولید شود.

محققان می‌نویسند: «برای نخستین مرتبه، ما استفاده تلفیقی از کود زیستی و میکروب را برای تصفیه موثر خاک سنگ‌پوشه بازالتی و شبیه‌سازهای آب شور به ترتیب برای منابع مناسبی که رشد گیاه را حفظ می‌کنند، گزارش می‌کنیم.»

هنوز سوالات زیادی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد؛ از جمله اینکه تا چه حد می‌توانیم خاک مریخ را در اینجا روی زمین شبیه‌سازی کنیم. این احتمال وجود دارد که وقتی بالاخره به سیاره سرخ رسیدیم، سنگ‌پوشه سطح، دقیقا آنطور که تصور می‌کردیم، نباشد.

با این حال، آزمایش‌های مشخص‌شده در این مطالعه به دانشمندان و فضانوردان گزینه‌های امیدوارکننده‌تری برای کاوش می‌دهد. رویکردهایی که محققان توصیف کرده‌اند برای به‌کارگیری ساده و در عملیات، کارآمد هستند.

رشد یونجه در مریخ برای استفاده به عنوان کود مطمئنا هزینه کمتری نسبت به حمل یخچال‌های عظیم غذا در طول میلیون‌ها کیلومتر مسیر به سمت سیاره سرخ خواهد داشت و این تنها منبع مواد مغذی نیست که ما می‌توانیم دور از زمین تولید کنیم.

محققان می‌نویسند: «این مطالعه نشان می‌دهد که برای اهداف بلندمدت، می‌توان منابع آب و خاک را در محل برای کشاورزی در مریخ برای حفظ ماموریت‌های انسانی و سکونت‌گاه‌های دائمی تصفیه کرد.»

مطالب خواندنی:  ردیابی یک سیگنال «ضربان قلب» مرموز در اعماق فضا!

منبع:ساینس آلرت

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=39013

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.