• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
4

آزمایشات بحث‌برانگیز CRISPR بر روی جنین می‌تواند منجر به بهبود عملکرد مغز شود

  • کد خبر : 6984
  • 05 اسفند 1397 - 19:53
آزمایشات بحث‌برانگیز CRISPR بر روی جنین می‌تواند منجر به بهبود عملکرد مغز شود

استفاده از پروژه‌ی CRISPR در چین همچنان محلی برای مناقشه است. جامعه علمی‌ جهان پس از تولد دوقلوهای چینی در سال گذشته که ژن آنها ویرایش شده و آزمایش بارداری در مادر دوم، نگرانی خود را در برابر آنچه که مانند…

d8a2d8b2d985d8a7db8cd8b4d8a7d8aa d8a8d8add8abe2808cd8a8d8b1d8a7d986daafdb8cd8b2 crispr d8a8d8b1 d8b1d988db8c d8acd986db8cd986 d985db8c 5c71ac5c27c48

استفاده از پروژه‌ی CRISPR در چین همچنان محلی برای مناقشه است. جامعه علمی‌ جهان پس از تولد دوقلوهای چینی در سال گذشته که ژن آنها ویرایش شده و آزمایش بارداری در مادر دوم، نگرانی خود را در برابر آنچه که مانند یک کابوس اخلاقی است، ابراز نموده‌اند. در حال حاضر دانشمندان نگران هستند که این روش می‌تواند منجر به تغییر در ساختار مغز نوزادان شود که در نهایت منتهی به تغییر در کارکردهای شناختی مغز و حافظه خواهد شد.

این اصلاحات ژنتیکی برای از بین بردن یک ژن به نام CCR5 در نظر گرفته شده بود که به نظر می‌رسید مسئول بیماری‌های کشنده از جمله ایدز، آبله و وبا است. یک تحقیق تازه که در مجله Cell منتشر شده،  نشان می‌دهد که دستکاری CCR5 علاوه بر رفع مشکلات ذکر شده می‌تواند پس از سکته‌های مغزی به بهبود عملکرد بیمار پس از آسیب کمک کند. در حالی که این نتایج تنها (در خارج از چین) در آزمایش‌های روی موش نشان داده شده است، یافته‌ها حاکی از آن است که می‌توان این تغییرات را در انسان هم به کار گرفت. هنوزمعلوم نیست که آیا وی جیانکوی، محقق چینی این پروژه در تلاش برای تغییر هوش در آزمایشات بحث برانگیز خود بوده یا موارد دیگری را آزمایش نموده است.

اگر تغییرات مثبت باشد، آیا استفاده از این روش چیز بدی است؟ به طور عمده، به همان دلیلی که دانشمندان را پس از اعلام اولیه بهت‌زده کرده است. آزمایش روی انسان با استفاده از چنین درمان‌های اثبات نشده‌ای، عمیقا غیراخلاقی است و خطر بسیار بالایی دارد. داده‌های ارائه شده از آزمایش (که دانشمند اصلی آن از دانشگاه مرتبط اخراج گردیده) نشان می‌دهد که آزمایش ژنتیکی در جنین‌هایی تا سن شش ماهگی انجام شده است.
Alcino J. Silva، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه کالیفرنیای لوس آنجلس که مشغول تحقیق بر روی CCR5  است به Digital Trends گفت:

ما به سادگی نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که اگر کسی تلاش کند تا عملکرد شناختی را با تغییر ژن در کار در مغز افزایش دهد چه اتفاقی می‌افتد. پیامدهای ناخواسته یکی از نتایج غم‌انگیز و رایج است . حتی افرادی با نیت‌های خوب هم شروع به آزمایش در این زمینه می‌کنند به اندازه کافی درک از این موضوع ندارند. ما تعجب نخواهیم کرد اگر این بهبود‌های که در حافظه مشاهده کردیم، به موازات، نقصی در سایر جنبه‌های عملکرد شناختی مغز یا شرایط دیگری که آزمایش نشده را ایجاد کند.

 در آینده داروها و درمان‌های دیگر می‌توانند برای استفاده از این تحقیق توسعه یابند. این امر می‌تواند شامل تعداد زیادی از نقص شناختی در ارتباط با طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند آلزایمر یا افسردگی باشد. اما آزمایش‌های غیر مسئولانه مانند آنچه که توسط وی جیانوکوی انجام شده، راه درست رسیدن به این هدف نیست.

مطالب خواندنی:  افزونه‌ جدید کروم، دکمه بازگشت این مرورگر را هدف گرفته است

منبع:tech.gamefa.com

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=6984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.