• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 6
0
2

اعصاب خود را با این گل‌ها آرام کنید | گل‌ها و گیاهانی که جایگزین داروهای مسکن هستند

  • کد خبر : 35778
  • 13 اردیبهشت 1401 - 20:30
اعصاب خود را با این گل‌ها آرام کنید | گل‌ها و گیاهانی که جایگزین داروهای مسکن هستند
صدها سال است که روغن‌های گیاهی و دمنوش‌هایی که از گیاهان و گل‌ها گرفته می‌شود، به عنوان جایگزینی برای داروهای مسکن استفاده می‌شوند.

اعصاب خود را با این گل‌ها آرام کنید | گل‌ها و گیاهانی که جایگزین داروهای مسکن هستند

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از همشهری آنلاین،مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن تسکین دهنده‌هایی بسیار مؤثر برای درد هستند؛ اما مصرف طولانی مدت آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی و همچنین بالا رفتن مقاومت بدن در برابر آن‌ها شود.

داروهایی نیز که توسط پزشک تجویز می‌شوند، در بلندمدت می‌توانند اعتیادآور باشند و حتی اثرات نامطلوب‌تری نیز به جای بگذارند، اما راه طبیعی برای تسکین درد وجود دارد؟ صدها سال است که روغن‌های گیاهی و دمنوش‌هایی که از گیاهان و گل‌ها گرفته می‌شود، به عنوان جایگزینی برای داروهای مسکن استفاده می‌شوند.

دلیل اصلی دردهای بدن التهاب است، بیشتر افراد در زمانی که دچار درد می‌شوند به داروهای مسکن قوی رو می‌آورند، بیماری‌های دردناک مانند آرتریت (التهاب مفاصل)، کمر درد و تاندونیت (التهاب تاندون)، ناشی از التهاب هستند، التهاب در واقع واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت یا آسیب است.

گل‌هایی در طبیعت هستند که به عنوان مسکن‌های طبیعی درد می‌توان از آن استفاده کرد.

اعصاب خود را با گل گاوزبان و سنبل‌الطیب آرام کنید

محمد کریمی، کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به خواص گل گاوزبان اظهار کرد: گل گاوزبان مسکن درد و آرام کننده سیستم اعصاب بوده و برای درمان بیماری‌های اعصاب و روان استفاده می‌شود، از دیگر خواص گل گاوزبان، این است که این گیاه بسیار نشاط آور بوده، بازکننده رنگ رخسار و ضد وحشت و اضطراب است.

وی افزود: گل گاوزبان غم و اندوه، حواس پرتی، درد گلو را برطرف می‌کند و اخلاط سوداوی را از معده شما خارج کرده و عوارضش را برطرف می‌کند.

اعصاب خود را با این گل‌ها آرام کنید | گل‌ها و گیاهانی که جایگزین داروهای مسکن هستند

گل‌ها و گیاهان را جایگزین داروهای مسکن کنید

کریمی با اشاره به اینکه سنبل‌الطیب از جمله گل‌هایی است که مصرفش با گل گاوزبان باعث آرام کردن درد و ایجاد نشاط درونی می‌شود، گفت: سنبل‌الطیب اعصاب را آرام کرده و ضد تپش قلب و سرگیجه است، توصیه می‌شود که در مجالس عزاداری به جای استفاده از قهوه و چای، از دم کرده گل گاوزبان با سنبل‌الطیب استفاده کنید.

کارشناس گیاهان دارویی بیان کرد: از دیگر خواص سنبل‌الطیب‌ می‌توان به ضد دلهره، سردردهای یک طرفه، اشتهاآور، درمان خستگی، درمان بیماری‌هایی که منشأ عصبی دارند، سکسکه‌های مداوم، ادرارآور، ضد استرس، مقوی قلب، معرق، ضد تشنج و جلوگیری از سفید شدن مو اشاره کرد.

مطالب خواندنی:  نکات مهم درباره سلامت گوش

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از گل‌هایی که درد شما را تسکین می‌دهد گیاه بید است، اضافه کرد: ریشه گیاه بید، بهترین مسکن برای دردهای قلب است، تا جایی که می‌توان، از آن به جای آسپیرین استفاده کرد، ریشه گیاه بید از آسپیرین بهتر عمل کرده و اصلاً با آسپیرین قابل مقایسه نیست.

حملات میگرن با مصرف گل مینا کاهش دهید

کریمی ادامه داد: در مورد گل‌هایی که درد شما را تسکین می‌دهند باید گفت که گل مینا از جمله گل‌هایی است که سردرد را کاهش می‌دهد، رگ‌های مغزی را آرام کرده و انقباض آن را برطرف می‌کند که این خود از علل اصلی میگرن است، طی تحقیقات انجام شده، تعداد حملات میگرن با مصرف ۱۶ هفته از این گل به چیزی کمتر از ۳ مرتبه در ماه کاهش پیدا کرد.

کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به اینکه گل همیشه بهار کوهی از گل زرد آرنیکا به دست می‌آید و آرنیکا، سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و از التهابات بدن جلوگیری می‌کند، افزود: گل میخک از جمله گل‌هایی است که برای درمان سردرد استفاده می‌شود، در رابطه با طریقه استفاده از این گل نیز باید گفت که شما می‌توانید مقداری از گل میخک را له کرده و زمانی که سردرد دارید، آن را روی پیشانی خود بگذارید، راه دیگر استفاده این است که شما می‌توانید روغنش را با مقدار کمی نمک مخلوط کرده و آن را به آهستگی به پیشانی خود بمالید.

سردرد ناشی از استرس را با گل ساعتی درمان کنید

وی عنوان کرد: هنگامی که سردرد شما ناشی از افسردگی، فشارهای روحی و استرس است به سراغ گل ساعتی و گل راعی بروید، این گل‌ها برای تسکین سردردهایی که منشأ افسردگی یا استرس دارند، بسیار مؤثر عمل می‌کنند.

کریمی با اشاره به اینکه از دمنوش گل بومادران برای درمان دردهای گوارشی و دردهای قاعدگی خانم‌ها استفاده می‌شود، گفت: تا جایی که استفاده از آن در دوران قاعدگی بهتر از مفنامیک اسید عمل کرده و به عنوان یک مسکن گیاهی مصرف می‌شود.

مطالب خواندنی:  ۷ قاتل موفقیت را بشناسید

این کارشناس گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: گیاه پنجه شیطان نیز از جمله گیاهانی است که درد شما را کم می‌کند، از این گیاه در تسکین درد کمر، گردن درد و همچنین کاهش ورم مفاصل استفاده می‌شود.

اعصاب خود را با این گل‌ها آرام کنید | گل‌ها و گیاهانی که جایگزین داروهای مسکن هستند

با کمک نعنا فلفلی با آفت دهان خداحافظی کنید

محمدرضا میرزایی، کارشناس طب سنتی با بیان اینکه اگر یک راه حل سریع و مطمئن برای خلاص شدن از آفت دهان وجود داشته باشد، استفاده از نعنا فلفلی است، گفت: گیاه نعنا فلفلی علاوه بر رفع آفت‌ها باعث تسکین و بی‌حسی دردهای ناشی از آن نیز می‌شود.

وی با اشاره به روش استفاده از گیاه نعنا فلفلی بیان کرد: یک قاشق چایخوری چوب میخک، یک قاشق چایخوری برگ نعنا فلفلی و یک قاشق چایخوری آویشن را در یک فنجان آب جوش بریزید و کاملاً مخلوط کنید، یک گلوله پنبه‌ای را به این محلول آغشته کرده و روی آفت بزنید، از این روش برای کودکان به خصوص کودکان زیر پنج سال استفاده نکنید.

میرزایی ادامه داد: به طور سنتی از نعنا فلفلی برای رفع اسپاسم‌های دردناک و مشکلات مرتبط با التهاب مفصلی استفاده می‌کنند، همچنین مالیدن روغن نعنا فلفلی روی شقیقه‌ها و پیشانی می‌تواند سردرد تنشی شایع‌ترین نوع سردرد را تسکین دهد.

غرغره با مریم گلی درد گلو را تسکین می‌دهد

این کارشناس طب سنتی با اشاره به اینکه غرغره با مریم گلی درد گلو را تسکین می‌دهد، بیان کرد: مریم گلی خواص قابضی دارد و باعث تسکین گلودرد می‌شود، این گیاه به انقباض بافت‌های تحریک شده مخاط کمک کرده و باعث التیام آن‌ها می‌شود؛ مریم گلی ضدتعریق است و باعث کاهش ترشحاتی می‌شود که التهاب را بیشتر می‌کنند.

وی با اشاره به روش استفاده از گیاه مریم گلی گفت: ۲ گرم برگ مریم گلی خشک را با یک فنجان آب جوش دم کنید، محلول را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود، هر روز با این محلول غرغره کنید تا علائم بیماری از بین برود، استفاده از گیاه مریم گلی برای خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

اسطوخودوس برای تسکین سوختگی مفید است

میرزایی با تأکید بر اینکه همیشه در منزل و یا جعبه کمک‌های اولیه مسافرتی خود، یک شیشه روغن گیاهی اسطوخودوس داشته باشید، خاطرنشان کرد: گیاه اسطوخودوس تسکین دهنده، ضداسپاسم و آرامش‌بخش است و تمام خواص یک مسکن را دارا است.

مطالب خواندنی:  ابریشم عنکبوت به درمان سرطان کمک خواهد کرد؟

این کارشناس طب سنتی با اشاره به روش استفاده از گیاه اسطوخودوس گفت: چند قطره روغن گیاهی اسطوخودوس را به محل دردناک بمالید، استفاده از روغن اسطوخودوس برای تسکین درد و بهبود سوختگی‌های جزیی فوق‌العاده است، ماساژ عضلات دردناک با روغن اسطوخودوس نیز کارساز است.

وی ادامه داد: اگر دندان‌تان درد می‌کند، می‌توانید چند قطره از این روغن را روی گونه‌تان بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

اعصاب خود را با این گل‌ها آرام کنید | گل‌ها و گیاهانی که جایگزین داروهای مسکن هستند

بابونه برای تسکین میگرن و دردهای گوارشی مفید است

میرزایی با بیان اینکه بابونه برای تسکین میگرن و دردهای گوارشی مفید است، بیان کرد: برای سردردهای شدید، میگرن و یا سردردهای جزئی روزانه، بابونه می‌تواند باعث تسکین سردرد، رفع خارش پوست و تسکین دردهای گوارشی شود؛ گیاه بابونه ضدالتهاب است و می‌تواند به ناحیه دردناک نفوذ کرده و درد را از بین ببرد.

این کارشناس طب سنتی با اشاره به روش استفاده از گیاه بابونه عنوان کرد: برای تسکین خارش پوست، ۱۰ قطره از روغن بابونه را با ۱۰ قطره روغن گیاهی شمعدانی معطر و ۱۰ میلی‌لیتر روغن حمام یا روغن زیتون مخلوط کرده و به آب وان اضافه کنید و ۲۰ دقیقه در آن بخوابید. لازم نیست بدنتان را آب کشید.

وی با اشاره به اینکه برای دردهای گوارشی، ۲ قطره از روغن بابونه را با ۵ قطره روغن بادام شیرین مخلوط کرده و روزانه سه مرتبه روی شکم‌تان را ماساژ دهید، افزود: برای تسکین سردرد، یک قطره روغن گیاهی نعنا فلفلی و یک قطره روغن گیاهی بابونه را با هم مخلوط کرده روی پیشانی و گیجگاه‌ها زده و به آرامی ماساژ دهید، استفاده روغن‌های گیاهی بابونه برای خانم‌های باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی‌شود.

منبع:فارس

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=35778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.