• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
2

برای درمان چاقی روی بالن معده حساب نکنید

  • کد خبر : 33478
  • 23 بهمن 1400 - 17:46
برای درمان چاقی روی بالن معده حساب نکنید
متخصصان می‌گویند استفاده از بالن معده یک روش کاهش وزن موقتی تلقی می‌شود و نتایج کاهش وزن با بالن‌گذاری معده چندان چشمگیر نیست.

برای درمان چاقی روی بالن معده حساب نکنید

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایرنا،در حالی که بسیاری از متخصصان درمان اضافه وزن در بدن از منسوخ شدن روشن استفاده از بالن معده می‌گویند هنوز برخی از افراد برای درمان این معضل روی این شیوه حساب باز می‌کنند. پژوهشگر عالی پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید چنانچه اندیکاسیون استفاده از آن علمی و دقیق باشد، روش بالن معده مناسب تلقی می‌شود و در غیر اینصورت ما این شیوه از درمان اضافه وزن را به افراد توصیه نمی‌کنیم.

دکتر مریم برزین با بیان اینکه جراحی های اسلیو و جراحی بای پس معده، دو روش جراحی بسیار شایع در جهان و ایران برای لاغری هستند به اصلاح یک خطا اشاره می‌کند: «در بسیاری از موارد از این روش با عنوان جراحی نام می‌برند. گذاشتن “بالن معده” که با هدف کاهش وزن انجام می‌شود خیلی شایع نبوده و جزء جراحی‌ها محسوب نمی‌شود. در واقع این کار را متخصصین گوارش حین انجام آندوسکوپی انجام می‌دهند.

https://dl.greenbeautymag.com/2022/02/Obesity%20-e096ff6509%20(3).webp

***کاهش وزنی که پایدار نیست

 روش های اسلیو و بای پس معده تغییرات آناتومیکی و دائمی برای فرد ایجاد می کنند اما در روش استفاده از بالن ،لاغری پایدار نیست. دکتر بزرین در این باره می‌گوید:« بالن معده یک روش موقت برای درمان است. معمولا برای مدت کوتاهی پزشک تشخیص می‌دهد که جسم خارجی در معده قرار گیرد. مدت زمانی که  این بالن می‌تواند در معده نگهداری شود کمتر  از یک سال  است و سپس باید از معده خارج شود و تغییر آناتومیکی و همیشگی در فرد ایجاد نمی‌کند.»

این متخصص درمان چاقی می‌گوید این روش برای درمان افرادی که چاقی مفرط دارند تا حدودی مناسب است: «بالن معده برای کسانی است که وزن خیلی بالایی دارند و بالای ۲۰۰ کیلو گرم هستند تا حدودی مناسب است. حتا در مورد این افراد هم این موضوع با شرایط ویژه ای تجویز می‌شود. ما به افراد داری چاقی مفرطی که  قرار است عمل اسلیو و بای پس انجام دهند اما به دلیل وزن زیاد آمادگی آن را ندارند ابتدا این روش موقت را توصیه می‌کنیم. در معده این افراد برای مدت شش ماه بالن می‌گذارند تا طی این مدت ۱۰ تا ۱۵ کیلو وزن کم کنند و برای شیوه های درمانی دیگر آماده‌تر شوند.»

مطالب خواندنی:  اگر می‌خواهید لاغر شوید در این ساعت ورزش کنید

***بالن معده برای چه افرادی خطرناک است؟

 برخی افراد هستند که وزن خیلی بالایی ندارند و کاندید جراحی های اسلیو و بای پس هم نیستند اما اصرار دارند که در مدت کوتاهی به دلایل خاص و نظر شخصی وزن کم کنند. به نظر می‌رسد که این دسته از افراد دارای اضافه وزن متوجه عواقب این کار نیستند. دکتر برزین در این باره می‌گوید: « ببینید می‌توان به طور موقت برای دوره زمانی مشخصی اقدام به گذاشتن بالن معده در بدن این افراد کرد اما نظر متخصصان این است که اگر در این زمینه آگاه‌سازی صورت بگیرد افراد کمتری تمایل به این کار پیدا می‌کنند. بالن معده مناسب افراد سالمند خصوصا بالای ۷۰ سال نیست چون آن ها قرار نیست یکباره وزن کم کنند و این روش بیشتر در افراد میانسال انجام می‌شود آن هم به صلاحدید پزشک. افرادی که به دلایل شخصی اصرار به انجام این عمل دارند، بیشتر گروه سنی جوان هستند که بر اساس شواهد علمی بالن‌گذاری معده مگر در مواقع خاص برای این گروه سنی توصیه نمی‌شود چرا که این کار تبعات منفی زیادی را برای بدن شان به دنبال خواهد داشت.»

https://dl.greenbeautymag.com/2022/02/Obesity%20-e096ff6509%20(4).webp

پژوهشگر عالی پژوهشکده بیماری‌های غدد و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید وظیفه اخلاقی هر پزشکی است که پیش از انجام این عمل از ناپایدار بودن نتیجه آن با بیمار صحبت کند: «در روش بالن معد با چیزی شبیه بادکنک پر شده، فرد نمی‌تواند غذای زیاد بخورد و اشتهایش کم می‌شود و احساس سیری می‌کند. البته مواردی از شکست روش بالن هم در برخی افراد دیده شده است.

مطالب خواندنی:  ویتامینی که سرطان را درمان می‌کند
*** احتمال افزایش وزن بعد از بالن گذاری معده!

دکتر برزین می‌گوید در بین مراجعانی که از نتیجه عمل خود راضی نبودند افرادی هستند که به بیشتر شدن وزن شان اعتراض می‌کنند: « زمانی که افراد بالن را از معده خارج می‌کنند تمام دلایلی که باعث بی اشتهایی در فرد شده  از بین می‌رود. عارضه اصلی بالن برای افرادی که غیر علمی این کار را انجام می‌دهند این است که با آن بالن حجم معده‌شان بزرگتر شده و وقتی آن را خارج می‌کنند احتمال اینکه وزنشان برگردد و حتی وزنشان بیشتر از قبل شود نیز وجود دارد. از دیگر عوارض کوتاه مدت گذاشتن بالن معده، احتمال بروز عفونت و عدم تحمل و تهوع و استفراغ است. البته این عوارض خیلی شایع نیست اما پزشکان باید نسبت به این موضوع اطلاع رسانی کنند. اصولا افرادی که تحت نظر و تشخیص پزشک روش بالن را استفاده می‌کنند، سال‌های بعد از برداشتن بالن هم مشکل خاصی برایشان ایجاد نشده و دچار عوارض خاصی نمی‌شوند.

https://dl.greenbeautymag.com/2022/02/Obesity%20-e096ff6509%20(2).webp

*** این روش به عموم بیماران توصیه نمی‌شود

برزین در ادامه به ذکر مثالی از بالن‌گذاری در معده  می پردازد و می‌گوید: «خانم و آقایی قرار است عمل دیسک کمر را انجام دهد، پزشک به این بیماران می‌گوید که با وزن بالا، نتیجه خوبی از عمل نمی‌گیرید و حتی ممکن است بگوید که اصلا با این وزن فعلی امکان عمل وجود ندارد، به خاطر همین با مشورت با پزشک تغذیه یا جراح، به نتیجه می‌رسند که با گذاشتن بالن و کاهش حدود ۱۵ کیلو می توانند دیسک کمر خود را جراحی کنند.»

مطالب خواندنی:  در برابر خشونت خانگی چه کنیم؟

دکتر برزین ادامه می‌دهد : «پس روش بالن را نمی‌توان به عموم افرادی که اضافه وزن دارند توصیه کرد. این روش به افرادی که وزن خیلی بالایی دارند و دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشار خون و غیره هستند و می‌خواهند به طور دائم از چاقی و بیماری‌ها رهایی پیدا کنند نیز توصیه نمی‌شود.»

پژوهشگر عالی پژوهشکده بیماری های غدد و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با مراقبت‌های لازم برای افرادی که بالن می‌گذارند به این موراد اشاره می کند: «فردی که بالن معده می‌گذارد باید از نظر دریافت مکمل‌های غذایی تحت نظر پزشک تغذیه باشد تا در حین کاهش وزن، دچار سوء تغذیه نشود. مثلا اگر نمی‌تواند گوشت قرمز زیاد مصرف کند، مکمل‌های آهن یا مکمل‌های ویتامینی را به طور اضافه بگیرد تا دچار بیماری های دیگر نشود.»

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=33478

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.