• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
اخبار امروز : 5
0
4

تأثیر هورمون‌ها بر عملکرد پوست شما

  • کد خبر : 30660
  • 02 آبان 1400 - 17:35
تأثیر هورمون‌ها بر عملکرد پوست شما
برخی از مراحل زندگی، می تواند باعث تغییرات هورمونی شود که بر روی پوست تأثیر می گذارد. ایجاد تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی می تواند به شما در مدیریت آن کمک کند.

تأثیر هورمون‌ها بر عملکرد پوست شما

برخی از مراحل زندگی، می تواند باعث تغییرات هورمونی شود که بر روی پوست تأثیر می گذارد. ایجاد تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی می تواند به شما در مدیریت آن کمک کند.

هورمون‌ها نقشی اساسی در ایجاد آکنه ایفا می‌کنند.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،با توجه به اینکه هورمون‌ها نقش‌های کلیدی در بدن ایفا می‌کنند، بسیاری از آنها هنوز کاملاً ناشناخته هستند. هورمون ها پیام رسان‌های شیمیایی هستند که توسط غدد ترشح می شوند و عملکرد فرایندهای مختلف بدن مانند رشد و نمو، متابولیسم، عملکرد جنسی و تولید مثل و خلق و خو را هدایت می کنند. تیروئید، انسولین، کورتیزول، استروژن، پروژسترون و تستوسترون چندین هورمون قابل توجه و شناخته شده در بدن هستند.

هورمون‌ها به روش‌های مختلف بر سلامت پوست تأثیر می‌گذارند. هورمون های شما فقط احساس شما را کنترل نمی کنند، آنها  همچنین می توانند بر سلامت پوست شما نیز تأثیر بگذارند. هورمون ها نقش کلیدی در سلامت پوست دارند. برخی از اختلالات هورمونی علاوه بر مشکلاتی که در داخل بدن ایجاد می‌کنند، تأثیر خود را بر روی پوست و مو نیز نشان می دهند.

سطح هورمون‌ها تا حد زیادی اندازه‌گیری نمی‌شود مگر آنکه مشکلی بروز کند و پزشک تشخیص بدهد که سطح هورمون‌های شما، نیاز به اندازه‌گیری دارد. به عنوان مثال، داشتن سطوح پایین هورمونهای تیروئید، به نام کم کاری تیروئید، می تواند در افزایش وزن، خلق و خوی پایین، یبوست و حتی خشکی پوست نقش داشته باشد. همچنین یکی از عوامل ایجاد آکنه ، آندروژن‌های اضافی هورمون‌های مردانه هستند که در زنان نیز وجود دارند، این آندروژن‌های اضافی، غدد چربی پوست را تحریک می‌کنند که چربی تولید کنند. که یکی از عوامل ایجاد آکنه است.

استروژن یکی دیگر از عوامل مهم هورمونی در سلامت پوست است. حتی قبل از یائسگی، با افزایش سن، سطح استروژن شروع به کاهش ‌می‌کند. استروژن به تحریک تولید میزان مناسب چربی کمک می کند. اما با کاهش استروژن، پوست خشک و دچار خارش می‌شود. این علائم در افرادی که دچار اگزما هستند و همچنین افرادی که در دوران یائسگی به سر می‌برند دیده شده است.

مطالب خواندنی:  آفتاب سوختگی را چگونه درمان کنیم؟

مراجعه منظم به متخصص پوست می تواند برای سلامت هورمونی شما بسیار مهم باشد. یکی از شگفت انگیزترین چیزها در مورد پوست این است که پوست می تواند به عنوان پنجره ای برای سلامت بدن عمل کند. نکته قابل توجه این است که بسیاری از اختلالات غدد درون ریز و سایر اختلالات داخلی توسط متخصصین پوست تشخیص داده می شوند.

آیا می‌توان هورمون‌ها را برای تأثیرگذاری بر سلامت پوست تنظیم کرد؟

با یک جستجو در مرورگر خود می‌توانید بسیاری از پزشکان و افراد را پیدا کنید که به شما وعده تنظیم هورمون، از طریق رژیم غذایی و یا مکمل‌ها را می‌دهند، که به سلامت پوست شما کمک خواهد کرد. اما اغلب آنها متخصصان مراقبت های بهداشتی نیستند و ادعاهای آنها تا حد زیادی بی اساس است. با این حال، اگر از وعده سلامتی بهتر، از جمله برای پوست خود استفاده کرده اید ، احساس بدی نداشته باشید.

واقعیت این است که اگر علائمی مانند مشکل خاص پوستی همچون آکنه و جوش‌های سرسیاه را تجربه می کنید ، پزشک ممکن است یک وضعیت هورمونی را در نظر بگیرد. به عنوان مثال ، اگر قاعدگی های نامنظمی دارید، آکنه در امتداد خط فک و موهای زائد روی لب و چانه شما وجود دارد، پزشک ممکن است شما را از نظر سندرم تخمدان پلی کیستیک، ارزیابی کند.

تأثیر هورمون‌ها بر عملکرد پوست شما

تأثیر هورمون ها بر جوش و آکنه

بلوغ می تواند آکنه هورمونی را تحریک کند

زمان بلوغ احتمالاً اولین باری بود که متوجه شدید چگونه نوسان هورمون ها بر پوست شما تأثیر می گذارد. در دوران بلوغ، هنگامی که تخمدان های زن فعال می شوند، استروژن و تستوسترون افزایش می یابد. گیرنده های پوست به تستوسترون حساس هستند و در نتیجه، چربی ترشح می کنند که می تواند منجر به آکنه شود. از آنجا که مردان تستوسترون بیشتری تولید می کنند، با آکنه بیشتری مواجه می‌شوند.

مطالب خواندنی:  چگونگی نگهداری و مراقبت صحیح از اکستنشن مژه

تغییرات هورمونی مرتبط با بارداری، با ملاسما در ارتباط است

در دوران بارداری ، تغییرات پوستی در زنان بسیار متفاوت است. یکی از تغییرات قابل توجه پوست، ملاسما است، وضعیتی که با تغییر رنگ تیره روی صورت مشخص می شود. در دوران بارداری میزان استروژن بالا است و باعث حساسیت بیشتر پوست به نور خورشید می شود.برای کاهش خطر ابتلا به ملاسما، از قرارگیری در نور آفتاب اجتناب کرده و همیشه از کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید.

یائسگی می تواند ساختار پوست را تغییر دهد

به دلیل از دست دادن استروژن، یائسگی با خشکی در همه جا، از جمله واژن و پوست شما همراه است. همچنین ممکن است در این زمان پوست احساس خارش و ناراحتی کند. اگر یائسگی را تجربه می کنید، ممکن است هورمون درمانی، برای شما تجویز شود.

مقاله ای که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد آشکار ساخت که همراه با کاهش هیدراتاسیون پوست، کمبود استروژن نیز در تجزیه کلاژن و الاستین، پروتئین هایی که به پوست ساختار می دهند، دخیل است. ترکیبی از خشکی و از دست دادن کلاژن منجر به ایجاد چین و چروک های برجسته تر می شود.

رژیم غذایی و سبک زندگی که می توانند سلامت هورمونی و پوست شما را بهینه کنند

لازم نیست که از مکمل‌ها ، سم‌ زداها و یا لایه بردارها استفاده کنید. شما می توانید با داشتن خواب کافی، رژیم غذایی متعادل وسالم، ورزش منظم، کاهش مصرف الکل و اجتناب از سیگار، سلامت پوست خود را تضمین کنید. رژیم های شدید و استفاده از اسکراب ها  را کنار بگذارید، زیرا اگر فشار زیادی به بدن وارد کنید ، می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود.

مطالب خواندنی:  آموزش روشن کردن پوست صورت با آلوئه ورا

مدیریت استرس یکی از راه های افزایش سلامت سیستم هورمونی و بالقوه بهبود سلامت پوست است. استرس بالا می تواند سطح کورتیزول را تحت تاثیر قرار دهد ، که می تواند منجر به بروز آکنه شود.

اگر پزشک، شما را از نظر وضعیت هورمونی ارزیابی کرده است و آزمایش خون یا ارزیابی پزشکی شما بررسی شده است، از خود بپرسید: آیا مشکل زمینه ای، استرس است؟ در این حالت ، شیوه های زندگی برای مدیریت این استرس (مطالعه، قدم زدن، گذراندن وقت با دوستان و…) می تواند به طور غیر مستقیم به کاهش استرس و شفافیت پوست شما کمک کند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف غذاهای غنی از منیزیم مانند سبزیجات برگ سبز و آجیل می تواند به بدن شما در مقابله بهتر با استرس کمک کند. جمله آخر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است و باید با خواب کافی، کاهش استرس، تغذیه سالم، سبک زندگی سالم و فعالیت بدنی همچون ورزش از بسیاری از مشکلات از جمله اختلالات هورمونی و مشکلات پوستی از جمله آکنه و جوش‌های آزاردهنده پیشگیری کرد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=30660

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.