• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
2

تحصیل زوجه در شهر دیگر؛آیا شوهر می تواند مانع تحصیل زن شود؟

  • کد خبر : 31874
  • 22 آذر 1400 - 18:01
تحصیل زوجه در شهر دیگر؛آیا شوهر می تواند مانع تحصیل زن شود؟
ادامه تحصیل بعد از ازدواج به خصوص تحصیل زوجه در شهر دیگر یکی از مشکلاتی است که دختران بعد از ازدواج با آن مواجه می شود و حتی با وجود صحبتها و توافق های قبل از ازدواج احتمال این که زوج قصد ممانعت از آن را داشته باشد ، بالاست.

تحصیل زوجه در شهر دیگر؛آیا شوهر می تواند مانع تحصیل زن شود؟

همه چیز درباره تحصیل زوجه در شهر دیگر

یکی از مشکلاتی که زمان ازدواج برای دختران در حال تحصیل یا دخترانی که قصد ادامه تحصیل به خصوص در شهر دیگر دارند ، مخالفت شوهر است.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،از آن جایی که تحصیل زوجه در شهر دیگر باعث جدایی های هر از گاهی زوج ها از یکدیگر می شود احتمال این که شوهر با ادامه  تحصیل زوجه در شهر دیگر مخالفت داشته باشد زیاد می شود.

برخی از زنان تصور می کنند که شوهرشان می تواند مانع تحصیل یا کار کردن آن ها شود ، در ادامه مقاله شما را با حق تحصیل زن در قانون و جلوگیری از ادامه تحصیل زن به خصوص ادامه تحصیل زوجه در شهر دیگر می پردازیم.

حق تحصیل زوجه براساس قانون

یکی از مواردی که زن و شوهر باید قبل از ازدواج در مورد آن صحبت کرده و به توافق برسند ، حق تحصیل زن است. اگر زن قبل از ازدواج حق تحصیل را جزو شروع ازدواج قرار دهد ، مرد نمی تواند به صورت قانونی حتی مانع از تحصیل زوجه در شهر دیگر شود.

یکی از شروط ۱۲ گانه ذکر شده در عقدنامه که زوجین ، آن را امضا می کنند حق تحصیل است بنابراین اگر در این مورد با شوهرتان به توافق رسیده اید برای این که بعدا زیر حرفش نزند یا اگر در دانشگاه شهر دیگری پذیرفته شدید نتواند به صورت قانونی مانع از تحصیل زوجه در شهر دیگر شود ، حتما این بند را هر دوی شما باید امضا کنید.

مطالب خواندنی:  مصرف کُندُر و مویز نقش مؤثری در افزایش هوش جنین ندارد

در صورتی که شوهر شما این بند از شروط ضمن عقد را امضا کند به صورت قانونی اجازه تحصیل به شما داده است و در صورتی که این بند را امضا نکند می تواند به صورت قانونی این حق را از شما سلب کند بنابراین در صورتی که ادامه تحصیل برای شما  اولویت دارد حتما هنگام امضای شروط ضمن عقد حواستان را جمع کنید.

با امضای این بخش شوهر شما زیر قول و قرارهای قبل از ازدواج و حرفش بزند و دبه کند دیگر نمی تواند اقدام قانونی برای منع تحصیل زوجه بنماید و صرفا مشکلات شما ، تنش های اخلاقی و تعارض های بعد از آن است.

البته در صورتی که دادگاه تشخیص دهد که کارهایی که زوجه انجام میدهد مخالف عرف و جایگاه اجتماعی شوهر است میتواند زوجه را از ادامه تحصیل منع کند.

تحصیل زوجه در شهر دیگر؛آیا شوهر می تواند مانع تحصیل زن شود؟

شکایت برای منع تحصیل زوجه در شهر دیگر

شکایت برای منع تحصیل زوجه

شوهر نمی تواند به دلیل غیر منطقی همسرش را از برخی کارها محروم کند مثلا چون دلش نمی خواهد حق تحصیل زوجه را از او بگیرد و مانع از ادامه تحصیلش شود.

در صورتی که شوهری مانع از ادامه تحصیل همسرش شود ،  کاری غیر قانوی انجام داده و اگر ادامه تحصیل برای شما اولویت دارد و نمی توانید با این شرایط به زندگی با شوهرتان ادامه دهید بهترین کار این است که پرونده طلاقتان را نزد یک وکیل مجرب ببرید تا ریزه کاری های قانونی که از آن ها آگاه نیستید مانع از گرفتن حقتان نشود.

در این شرایط زن میتواند شکایت عسر و حرج خود را به دادگاه تقدیم کند.

مطالب خواندنی:  همه چیز درباره رابطه جدید بعد از شکست عشقی

عسر و حرج در واقع به معنی سختی شرایط زندگی مشترک است .

اگر در دادگاه ثابت شود که شوهر شما با دلایل غیر منطقی شرایطی سخت و غیر قابل تحمل برای همسرش ایجاد کرده است، دادگاه به شما حق طلاق خواهد داد.

نکته قابل توجه در این زمینه این است که قبل از این که به شوهرتان اطلاع دهید که چه قصدی دارید با وکیلتان مشورت کنید تا راه های موجود را برای شما مشخص کند و در صورتی که تمایل در به اجرا گذاشتن مهریه داشته باشید ، شما را برای رسیدن به حقتان راهنمایی کند تا بتوانید از اقدامات متقابل شوهرتان برای زیر بار نرفتن پرداخت مهریه ، پیش بینی های لازم را انجام دهید.

ادامه تحصیل زوجه بدون اجازه زوج

حق تحصیل زن جزو حقوق مدنی او محسوب می شود و زوج فقط زمانی میتواند از ادامه تحصیل زوجه ممانعت کند که ادامه تحصیل زوجه به زندگی زناشویی لطمه ای وارد کند و باعث به هم خوردن زندگی مشترک شود.

بنابراین اگر ادامه تحصیل زوجه بدون اجازه زوج باشد ، مرد میتواند مانع از آن شود در غیر این صورت ادامه تحصیل جزو دلایل طلاق از سوی مرد محسوب نمی شود.

نکته مهم این است که اگر هنگام ازدواج زن در حال تحصیل بوده باشد ، مرد بعد از ازدواج از نظر قانونی نمی تواند مخالفتی با ادامه تحصیل زنش داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=31874

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.