• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
3
مطالعات نشان می دهد؛

تغییرات لایه مخاطی روده عامل بروز کولیت روده

  • کد خبر : 39585
  • 03 آبان 1401 - 19:20
تغییرات لایه مخاطی روده عامل بروز کولیت روده
«کولیت اولسراتیو» یک بیماری التهابی مزمن روده است که می تواند علائم شدیدی مانند درد شکم، اسهال خونی و کاهش وزن به همراه داشته باشد.

تغییرات لایه مخاطی روده عامل بروز کولیت روده

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از مهر، یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک آزمایش مدفوع ساده می تواند وضعیت بیماری را در مراحل اولیه با تشخیص تغییرات در مخاط شناسایی کند.

کولیت اولسراتیو یک بیماری روده نسبتاً شایع است که در آن التهاب و زخم در روده بزرگ منجر به درد شکم و اسهال خونی می شود. این وضعیت همچنین می تواند باعث خستگی، کاهش وزن، کاهش اشتها و کم خونی شود.

کارشناسان هنوز علت دقیق این بیماری را که معمولاً در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی رخ می دهد، شناسایی نکرده‌اند. تصور می‌شود که ژن‌ها، واکنش‌های غیرطبیعی ایمنی، میکروبیوم و محیط، همگی ممکن است نقش داشته باشند.

دکتر «هری توماس»، متخصص گوارش در دانشگاه تکزاس، گفت: «کولیت اولسراتیو معمولاً با کولونوسکوپی همراه با بیوپسی (نمونه برداری) تشخیص داده می شود، که یک روش تهاجمی است که نیاز به آماده سازی روده و معمولاً آرام بخش دارد. آزمایش‌های غیرتهاجمی در دسترس هستند که می‌توانند سرنخ‌هایی را برای تشخیص کولیت اولسراتیو ارائه دهند، از جمله آزمایش خون و آزمایش مدفوع.»

اکنون، تحقیقات جدید نشان می دهد که آزمایش نمونه های مدفوع برای تشخیص مخاط تغییر یافته ممکن است یک روش دقیق و غیرتهاجمی برای تشخیص زودهنگام کولیت اولسراتیو باشد.

محققان از ترکیبی از داده های تجربی بدست آمده از بیوپسی بیماران، مدل های موش و رده های سلولی برای بررسی علل کولیت اولسراتیو استفاده کردند.

آنها دریافتند که بیماران مبتلا به این عارضه دارای میزان بسیار بالاتر از حد انتظار از یک آنزیم خاص موسوم به آلفا ۱-۶ فوکوزیل ترانسفراز (FUT۸) در روده بزرگ خود هستند. در افراد سالم، سطح FUT۸ بسیار پایین است.

مطالب خواندنی:  میدانید کدام ادویه ها باعث لاغری و کاهش وزن میشوند؟

FUT۸ ترکیب مخاط ها، پروتئین هایی که لایه مخاطی را در روده بزرگ تشکیل می دهند، را از طریق فرآیندی به نام فوکوزیلاسیون تغییر می دهند.

در این مطالعه، محققان دریافتند که سطح FUT۸ در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو ۳.۵ برابر بیشتر از بیماران سالم است. آنها همچنین سطوح چندین ماده مخاطی مختلف را افزایش می دهند.

لایه مخاطی در روده بزرگ از آن در برابر التهاب و عفونت محافظت می کند و سدی را برای باکتری ها تشکیل می دهد.

این مطالعه نشان می دهد که تغییرات در کمیت و کیفیت این مخاط یکی از دلایل اصلی التهاب اولیه مشاهده شده در کولیت اولسراتیو است.

منبع:ز مدیکال نیوز

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=39585

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.