• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 5
0
3

کودکان چه رنگ‌هایى را دوست دارند؟

  • کد خبر : 23612
  • 05 مرداد 1399 - 23:05
کودکان چه رنگ‌هایى را دوست دارند؟

*د‌کتر پروانه صفایی مقد‌م: رنگ‌ها باید به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با کودکان مورد استفاده قرار گیرند، چرا که کودکان رنگ‌ها را دوست دارند و به سادگی با زبان خود نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهند. آنها خیلی زود می‌توانند رنگ‌ها را تشخیص دهند. «زندگی خـــود را رنگ‌‌آمیـــزی کنید»، نام تــکنیکی است کـــه روانشناسان […]

*د‌کتر پروانه صفایی مقد‌م: رنگ‌ها باید به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با کودکان مورد استفاده قرار گیرند، چرا که کودکان رنگ‌ها را دوست دارند و به سادگی با زبان خود نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهند. آنها خیلی زود می‌توانند رنگ‌ها را تشخیص دهند.

«زندگی خـــود را رنگ‌‌آمیـــزی کنید»، نام تــکنیکی است کـــه روانشناسان و متخصصان کودک از آن برای کمک به تشخیص رنگ کودکان و ابراز احساسات آنها روی کاغذ استفاده می‌کنند. این تکنیک کمک می‌کند متوجه شوید کودک شما شاد، غمگین، هیجان زده، ترسو یا حتی خشمگین است.

رنگ‌ها باید به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با کودکان مورد استفاده قرار گیرند، چرا که کودکان رنگ‌ها را دوست دارند و به سادگی با زبان خود نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهند. آنها خیلی زود می‌توانند رنگ‌ها را تشخیص دهند و در ۶ ماهگی بین رنگ‌ها تفاوت قائل شوند. بسیاری از کودکان نوپا به سراغ رنگ‌هایی می‌روند که برای آنها جذاب و چشمگیر باشد. قرمز، رنگی است که خیلی سریع توجه کودکان را به خود جلب می‌کند و پس از آن رنگ‌های زرد، آبی، سبز و نارنجی قرار دارند. در سنین رشد، دختر بچه‌ها معمولا رنگ‌هایی مانند بنفش، صورتی و ارغوانی را ترجیح می‌دهند، در حالی که پسر بچه‌ها به سراغ رنگ‌های آبی، قهوه‌ای و مشکی می‌روند.

رنگ‌ها چگونه بر کودکان تاثیر می‌گذارند؟

رنگ‌ها می‌توانند کودکان – به ویژه آنهایی که کم توجه هستند و نمی‌توانند تمرکز کنند – را تحریک کنند. کودکان به کمک رنگ‌ها یاد می‌گیرند ابراز احساسات کنند و اگر به آنها اجازه دهید به سلیقه خود رنگی برای اتاق و لباس خودشان انتخاب کنند، اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت و خلاقیت و احساسات بیشتری از خود نشان می‌دهند. رنگ‌ها می‌توانند احساسات کودکانی را که در ابراز عواطف و احساسات مشکل دارند، نشان دهند.

مطالب خواندنی:  کبود شدن بدن کودکان: چه چیزی طبیعی است و چه زمانی باید نگران بود

«زندگی خود را رنگ آمیزی کنید»، نام تکنیکی است که روانشناسان و متخصصان کودک از آن برای کمک به تشخیص رنگ کودکان و ابراز احساسات آنها روی کاغذ استفاده می‌کنند. این تکنیک کمک می‌کند متوجه شوید کودک شما شاد، غمگین، هیجان زده، ترسو یا حتی خشمگین است. روانشناسان یک جعبه مداد رنگی شامل رنگ‌های اصلی و یک برگه کاغذ را در اختیار کودک می‌گذارند و از او می‌خواهند نقاشی بکشد. از کودک خواسته می‌شود برای بیان هر احساس خاص از یک رنگ خاص استفاده کند. اگر کودک رنگ‌های قرمز، نارنجی یا خاکستری را انتخاب کند، احساس خشم، شادی یا تنهایی می‌کند. با توجه به رنگ‌های انتخابی کودک و میزان استفاده او از یک رنگ خاص می‌توان روحیه او را مورد بررسی قرار داد.

تحقیقات نشان داده کودکانی که در نقاشی‌های خود رنگ‌های سرد مانند آبی یا سبز را انتخاب می‌کنند، متفکرتر و سنجیده‌تر هستند. به کار بردن رنگ‌های قهوه‌ای و خاکستری نشان‌دهنده ناراحتی‌های درونی آنان است. استفاده آزادانه از رنگ قرمز توسط کودکان خصومت یا نیاز به صحبت را نشان می‌دهد و از طرفی هم بیانگر عشقی ساده و بی‌آلایش است.

*متخصص رو انشناسی بالینی

منبع:سلامت نیوز،زندگی آنلاین،

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=23612

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.