• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
اخبار امروز : 3
0
1

«ماندن در ترافیک» باعث افزایش فشار خون می‌شود

  • کد خبر : 43292
  • 09 آذر 1402 - 12:27
«ماندن در ترافیک» باعث افزایش فشار خون می‌شود
محققان دریافته‌اند که افزایش فشار خون، مستقل از عوامل استرس‌زای بیرونی رخ می‌دهد و می‌تواند ناشی از جریان ضعیف هوا در داخل خودرو هنگام ماندن در ترافیک باشد.

«ماندن در ترافیک» باعث افزایش فشار خون می‌شود

محققان دریافته‌اند که افزایش فشار خون، مستقل از عوامل استرس‌زای بیرونی رخ می‌دهد و می‌تواند ناشی از جریان ضعیف هوا در داخل خودرو هنگام ماندن در ترافیک باشد.

به گزارش مجله زیبایی سبز و به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه واشنگتن (UW) یک کارآزمایی تصادفی انجام دادند و با شگفتی شاهد این بودند که نشستن در ترافیک و تنفس هوای فیلتر نشده با افزایش ۴.۵ میلی‌متر جیوه در فشار خون مرتبط است که در عرض ۶۰ دقیقه در معرض هوای فیلترنشده قرار گرفتن، به اوج خود می‌رسد و تا ۲۴ ساعت پس از آن باقی می‌ماند.

جوئل کافمن (Joel Kaufman)، محقق ارشد، پزشک و استاد دانشگاه واشنگتن، می‌گوید: بدن مجموعه‌ای از سیستم‌های پیچیده دارد که سعی می‌کند فشار خون را همیشه برای مغز شما ثابت نگه دارد. این یک سیستم بسیار پیچیده و کاملا تنظیم شده است و به نظر می‌رسد که در جایی در یکی از این مکانیسم‌ها، آلودگی هوای ناشی از ترافیک با فشار خون تداخل پیدا می‌کند.

در این مطالعه، ۱۶ شرکت‌کننده ۲۲ تا ۴۵ ساله به‌عنوان مسافر در ساعات اوج ترافیک در سیاتل به مدت سه روز حضور داشتند تا تاثیر آلودگی ترافیک بر فشار خون اندازه‌گیری شود. به مدت دو روز، هوا به طور معمول به داخل وسیله نقلیه راه می‌یافت و در روز دیگر، خودرو به فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) مجهز شد که ۸۶ درصد از آلودگی ذرات را مسدود می‌کرد.

فشار خون یک روز قبل، حین و بعد از رانندگی، با ۱۴ آزمایش سه دقیقه‌ای اندازه‌گیری شد.

مطالب خواندنی:  خواص چای نعناع برای کاهش وزن

میانگین خوانش فشار خون سیستولیک ۴.۵ میلی‌متر جیوه بالاتر از سطح پایه بود که با تاثیر یک رژیم غذایی با سدیم بالا بر فشار خون قابل مقایسه است.

کافمن می‌گوید: ما می‌دانیم که افزایش متوسط فشار خون مانند این با افزایش قابل توجهی در بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. محققان همچنین دریافته‌اند که آلودگی هوا به بروز مشکلات قلبی کمک می‌کند. این ایده که آلودگی هوای جاده‌ها در سطوح نسبتا پایین می‌تواند فشار خون را تا این حد تحت تأثیر قرار دهد، بخش مهمی از معمایی است که ما در تلاش برای حل آن هستیم.

آلودگی هوای مرتبط با ترافیک (TRAP) دلیل اصلی تغییر کیفیت هوا در کلانشهرهای ایالات متحده است.

همچنین حاوی سطوح بالایی از ذرات بسیار ریز است که کمتر از ۱۰۰ نانومتر قطر دارند، اما در تعدادی از پیامدهای بهداشتی مرتبط با کیفیت هوا نقش دارند.

در اینجا، سطح ذرات بسیار ریز پایین بود یا معادل شاخص کیفیت هوا ۳۶ بود و نمره زیر ۱۰۰ رضایت‌بخش در نظر گرفته می‌شد. با این حال فیلترها می‌توانستند تقریبا همه ذرات را قبل از ورود به داخل ماشین از بین ببرند.

کافمن می‌گوید: ذرات بسیار ریز آلاینده‌ای هستند که در آزمایش ما به‌طور مؤثر فیلتر شدند. بنابراین، باید گفت که مواد فوق ریز ممکن است به طور ویژه برای فشار خون مهم باشند. برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما این مطالعه سرنخ بسیار قوی برای آنچه در حال وقوع است، ارائه می‌دهد.

محققان خاطرنشان می‌کنند که آن‌ها مراقب بودند تا سایر عوامل بالقوه مخدوش‌کننده را از ترکیب خارج کنند.

مطالب خواندنی:  ایلان ماسک: اولین مدل سایبرتراک چهار موتوره خواهد بود

مایکل یانگ (Michael Young)، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: مطالعات در مورد این موضوع اغلب چالش برانگیز است؛ زیرا باید اثرات آلودگی را از سایر مواجهه‌های جاده‌ای مانند استرس و سر و صدا جدا کرد، اما در رویکرد ما تنها تفاوت بین روزهایی که رانندگی انجام شده بود، ‌غلظت در آلودگی هوا بود. این یافته‌ها ارزشمند هستند؛ زیرا می‌توانند موقعیت‌هایی را که میلیون‌ها نفر در واقع هر روز تجربه می‌کنند، شبیه‌سازی کنند.

این گزارش در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=43292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.