• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
4

میکروپلاستیک ها خطر ابتلا به التهاب روده را افزایش می دهند

  • کد خبر : 32327
  • 10 دی 1400 - 16:40
میکروپلاستیک ها خطر ابتلا به التهاب روده را افزایش می دهند
محققان دریافته‌اند که افراد مبتلا به بیماری التهابی روده نسبت به افراد سالم، میکروپلاستیک‌های بیشتری در مدفوع خود دارند که نشان می‌دهد این قطعات می‌توانند با روند بیماری مرتبط باشند.

میکروپلاستیک ها خطر ابتلا به التهاب روده را افزایش می دهند

میکروپلاستیک ها قطعات ریز پلاستیک با طول کمتر از ۵ میلی متر هستند که در همه جا، از آب بطری گرفته تا غذا و هوا وجود دارند. بر اساس برآوردهای اخیر، مردم سالانه دهها هزار از این ذرات را مصرف می‌کنند که عوارض سلامتی آنها ناشناخته است.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از مهر،شیوع بیماری التهابی روده، که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است، در سطح جهانی در حال افزایش است. بیماری التهابی روده که با التهاب مزمن دستگاه گوارش مشخص می‌شود، می‌تواند از طریق رژیم غذایی و عوامل محیطی تحریک یا تشدید شود.

میکروپلاستیک‌ها می‌توانند باعث التهاب روده، اختلالات میکروبیوم روده و سایر مشکلات در مدل‌های حیوانی شوند،

در این مطالعه، محققان میزان میکروپلاستیک ها را در مدفوع افراد سالم و افراد با شدت های مختلف بیماری التهابی روده مقایسه کردند.

این تیم نمونه مدفوع ۵۰ فرد سالم و ۵۲ فرد مبتلا به بیماری التهابی روده را از مناطق مختلف جغرافیایی چین آزمایش کردند. تجزیه و تحلیل نمونه‌ها نشان داد که مدفوع بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده حدود ۱.۵ برابر بیشتر از افراد سالم حاوی ذرات میکروپلاستیک در هر گرم است.

دو نوع رایج پلاستیک در هر دو گروه پلی اتیلن ترفتالات (مورد استفاده در بطری‌ها و ظروف غذا) و پلی آمید (یافت شده در بسته بندی مواد غذایی و منسوجات) وجود داشت.

محققان مشاهده کردند افراد دارای علائم شدیدتر بیماری التهابی روده دارای میزان بالاتر میکروپلاستیک در مدفوع بودند.

محققان از طریق یک پرسشنامه دریافتند افراد در هر دو گروه که آب بطری می‌نوشیدند، غذای آماده مصرف می‌کردند و اغلب در معرض گرد و غبار بودند، میکروپلاستیک بیشتری در مدفوع داشتند.

مطالب خواندنی:  نوشابه برای عفونت روده خوب است؟!

این نتایج نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری التهابی روده ممکن است در معرض میکروپلاستیک های بیشتری در دستگاه گوارش خود قرار بگیرند.

به گفته محققان، با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا قرار گرفتن در معرض میکروپلاستیک ها می‌تواند باعث بیماری التهابی روده شود یا اینکه افراد مبتلا به بیماری التهابی روده در نتیجه بیماری خود، میکروپلاستیک های بیشتری در مدفوع جمع می‌کنند.

منبع: ساینس دیلی

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=32327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.