• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
اخبار امروز : 5
0
2

نحوه نگهداری سرکه سیب و نشانه های خراب شدن آن

  • کد خبر : 34616
  • 28 اسفند 1400 - 16:37
نحوه نگهداری سرکه سیب و نشانه های خراب شدن آن
سرکه سیب یکی از مواد پر کاربرد به ویژه در آشپزی، پخت نان و همین طور تهیه ماریناد، سس ها و حتی نوشیدنی ها می باشد که در همه دنیا شناخته شده است. با توجه به فواید زیاد سرکه سیب خیلی از خانم های خانه دار تلاش می کنند همیشه یک یا چند بطری از این ماده را در خانه داشته باشند. ولی بیشتر نگران خراب شدن سرکه سیب هستند و نمی دانند تا چه وقتی و در چه مکانی باید از آن نگهداری کنند.

نحوه نگهداری سرکه سیب و نشانه های خراب شدن آن

اصول صحیح نگهداری سرکه سیب

شیوه نگهداری سرکه سیب برای زمان طولانی

درپوش ظرف را کاملاً محکم ببندید

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،سرکه از جمله موادی است که به خودی خود خراب نمی شود، ولی چنانچه درب آن زیاد محکم نباشد که باکتری ها و حشرات ریز بتوانند در آن وارد شوند زود آن را خراب می کنند. پس نخستین چیزی که درمورد نگهداری سرکه سیب باید دانست، ریختن آن داخل ظرفی است که درب کاملاً محکم باشد.

سرکه سیب را باید دور از نور مستقیم آفتاب باشد

نگهداری سرکه سیب در جایی که اصلا نور خورشید به آن نرسد می تواند کیفیت آن را تا اندازه زیادی حفظ کند. چنانچه بتوانید سرکه سیب را در مکانی که به طور کامل سایه است بگذارید خیلی بهتر است. چنانچه یک چنین جایی ندارید حتماً سرکه را در ظرف های شیشه ای تیره بریزید.

نحوه نگهداری سرکه سیب و نشانه های خراب شدن آن

نحوه نگهداری سرکه سیب 

جایی بسیار خنک را برای نگهداری سرکه سیب انتخاب کنید

سرکه به گرما حساس است. پس هیچ وقت آن را در کنار اجاق گاز یا پشت یخچال که گرم است نگذارید. جای نگهداری سرکه باید در مکانی به دور از منابع گرمایشی باشد. سرکه سیب احتیاج به نگهداری در یخچال ندارد، ولی آن را در نقطه سرد نگه دارید.

سرکه سیب را رقیق نکنید

از جمله عللی که سرکه سیب هیچ وقت خراب نمی شود سطح اسیدی بودن آن است که از رشد باکتری ها پیشگیری می کند. پس چنانچه آن را رقیق کنید میزان اسیدیته آن کاهش پیدا می کند و دیگر پایداری و دوام قبل را نخواهد داشت. اگر سرکه سیب را به هر علتی رقیق کردید، حتماً آن را در یخچال نگهداری کنید.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه سرکه سیب در خانه

نحوه نگهداری سرکه سیب و نشانه های خراب شدن آن

اصول صحیح نگهداری سرکه سیب برای طولانی مدت

مدت ماندگاری سرکه سیب

همان گونه که گفتیم ماده اصلی سرکه سیب را اسید استیک تشکیل داده و ماهیت اسیدی آن سبب شده این سرکه ماندگاری خوبی در دمای اتاق داشته باشد که یعنی هیچ وقت ترش یا خراب نمی شود.

برای اندازه گیری اسیدی بودن یک ماده از مقیاس PH استفاده می شود که محدوده عددی آن میان ۰ تا ۱۴ بوده و میزان اسیدی بودن هر ماده را معین می کند. PH کمتر از عدد ۷ نشان می دهد ماده مورد نظر اسیدی است.

اسید استیک موجود در سرکه سیب خیلی اسیدی بوده و همان گونه که توقع داریم دارای PH کمتر از ۷ (میان ۲ تا ۳) می باشد.

از طرف دیگر سرکه سیب خاصیت ضد میکروبی طبیعی دارد که به ماندگاری طولانی مدت آن کمک بسیاری می کند. سرکه در حقیقت از رشد خیلی از میکروب های بیماری زا مثل ای کولای، استافیلوکوکوس اورئوس و کاندیدا آلبیکنس پیشگیری می کند و در مقایسه با قهوه، چای، آب میوه و روغن زیتون خاصیت ضد باکتریایی قوی تری دارد.

نحوه نگهداری سرکه سیب و نشانه های خراب شدن آن

آیا سرکه سیب با گذشت زمان خراب می شود

تاثیر زمان در کیفیت سرکه سیب

به تدریج که عمر سرکه سیب بیشتر می شود امکان دارد تغییراتی در ظاهر، طعم یا بافت آن به وجود آید، به طور مثال قدری مه آلود به نظر برسد یا رسوبات ابر مانند و تارهایی در انتهای بطری جمع گردد.

این موضوع به این علت اتفاق می افتد که هر بار درب بطری را باز می کنید سرکه با اکسیژن موجود در هوا تماس پیدا می کند، با گذشت زمان اکسیژن سبب آزاد شدن دو ماده نگهدارنده داخل سرکه یعنی اسید سیتریک و دی اکسید گوگرد می گردد.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه انواع سس های مخصوص روی پیتزا

این رویداد هر چند امکان دارد روی طعم و عملکرد سرکه سیب در دستورالعمل های غذایی گوناگون اثر بگذارد ولی اثر قابل توجهی در ارزش غذایی یا ماندگاری سرکه سیب نخواهد داشت.

چنانچه تصمیم دارید از سرکه سیبی که مدت ها در منزل نگهداری کرده اید استفاده کنید پیش از استفاده حتما بو و طعم آن را امتحان کنید تا اطمینان پیدا کنید که می توانید از آن در دستور غذایی مورد نظرتان استفاده کنید.

در خیلی از محصولات تجاری سرکه سیب تاریخ انقضا دارند ولی کارخانجات تولید کننده هم به خوبی به این موضوع آگاه هستند که سرکه سیب تا مدت های طولانی حتی بیشتر از تاریخ درج شده قابل استفاده خواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=34616

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.