• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
اخبار امروز : 2
0
7
محققان کانادایی می گویند؛

چاقی خطر شکستگی استخوان را در زنان افزایش می دهد

  • کد خبر : 35969
  • 21 اردیبهشت 1401 - 18:15
چاقی خطر شکستگی استخوان را در زنان افزایش می دهد
اضافه وزن یا چاقی هرگز برای سلامتی مفید نیست، اما اکنون یک مطالعه جدید نشان می دهد که می تواند خطر شکستگی استخوان در زنان را افزایش دهد.

چاقی خطر شکستگی استخوان را در زنان افزایش می دهد

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از سلامت نیوز، برای این مطالعه، محققان ۲۰ هزار زن و مرد ۴۰ تا ۷۰ ساله را در کانادا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار دادند. طی یک پیگیری متوسط ۵.۸ ساله، ۴۹۷ زن و ۳۲۳ مرد دچار شکستگی شدند.

به گزارش مدیسن نت،۴۱۵ شکستگی ناشی از پوکی استخوان (لگن، ستون فقرات، مچ دست یا ساق پا)، ۲۶۰ مورد در زنان و ۱۵۵ مورد در مردان وجود داشت. ۳۵۳ مورد شکستگی پا (مچ پا، پا، ساق پا)، ۲۱۹ مورد در زنان و ۱۳۴ مورد در مردان مشاهده شد. ۲۰۳ شکستگی دست (مچ، ساعد یا آرنج)، ۱۴۱ مورد در زنان و ۶۲ مورد در مردان وجود داشت.

در زنان، دور کمر بیشتر (نشان دهنده چربی بیشتر شکمی) با افزایش خطر شکستگی همراه بود. به ازای هر ۵ سانتیمتر افزایش دور کمر، خطر شکستگی در هر ناحیه ۳ درصد بیشتر و خطر شکستگی پا ۷ درصد بیشتر بود. محققان دریافتند که ارتباط بین دور کمر و شکستگی مچ پا قوی‌تر است.

در زنان، شاخص توده بدنی بیشتر (BMI) با خطر بیشتر شکستگی پا همراه بود.

به عنوان مثال، در مقایسه با زنان با BMI ۲۵، زنان دارای BMI ۲۷.۵، پنج درصد بیشتر با ریسک شکستگی مواجه بودند و این ریسک در افراد دارای BMI ۴۰، چهل درصد بیشتر بود. حال آنکه در زنان دارای BMI ۲۲.۵، این ریسک ۵ درصد کمتر بود.

مشخص نیست که چرا چاقی با خطر بالاتر شکستگی در زنان مرتبط است. با این حال، به گفته نویسندگان این مطالعه، بیشتر شکستگی‌ها در اثر زمین خوردن رخ می‌دهد که در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود.

مطالب خواندنی:  دانستنی‌هایی درباره کندتپشی قلب

دکتر «آنی فردریک تورکوت»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز تحقیق کبک، می‌گوید: «دور کمر بیشتر از BMI با شکستگی در زنان مرتبط بود. این مسئله ممکن است به دلیل چربی احشایی باشد؛ چربی که از نظر متابولیکی بسیار فعال است و در اعماق شکم و اطراف اندام‌ها ذخیره می‌شود و ترکیباتی ترشح می‌کند که بر استحکام استخوان تأثیر منفی می‌گذارد.»

در بین مردان، BMI بالاتر و دور کمر بیشتر با شکستگی ارتباط معنی‌داری نداشت، اما مردان کم وزن دو برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی در معرض خطر شکستگی بازو بودند.

تورکوت گفت: «یافته‌های ما مبنی بر اینکه چاقی و به‌ویژه چاقی شکمی، با خطر بالاتر شکستگی در زنان مرتبط است، پیامدهای عمده‌ای برای سلامت عمومی دارد.»

منبع:ایسنا

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=35969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.