• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 5
0
2

چگونه قناعت را به فرزند خود بیاموزید

  • کد خبر : 31892
  • 23 آذر 1400 - 18:14
چگونه قناعت را به فرزند خود بیاموزید
قناعت و مفاهیم مربوط به پول و اقتصاد مفهومی است که باید از سنین 3 تا 5 سالگی به کودک آموزش داده شود. از آنجایی که مفاهیم مربوط به پول در مدرسه به کودکان آموزش داده نمی شود والدین باید به آنها آموزش دهند. برخی از والدین معتقدند که نباید به فرزندان پول تو جیبی دهند تا خودشان احتیاجات خود را برآورده کنند، برخی نیز در مورد حد و مرز معقول پول تو جیبی به فرزندان مطمئن نیستند.

چگونه قناعت را به فرزند خود بیاموزید

چند راهکار برای آموزش قناعت به کودکان

قناعت چیست؟

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،قناعت به معنی راضی بودن و اکتفا کردن به آنچه که در اختیار دارد و بی نیازی نسبت به آنچه در توان آنها نیست و فعلا امکان دسترسی به آن را ندارند. قناعت به معنی رضایت دادن به محدودیت ها و مقدرات هستی و عمل کردن بر وفق این محدودیت ها و کنار آمدن با آن ها می باشد.

بهترین زمان برای آموزش قناعت به کودکان

چگونه قناعت را به فرزند خود بیاموزید

بهترین زمان برای آموزش قناعت برای کودکان سن ورود آنها به مدرسه است

بهترین زمان برای آموزش قناعت به فرزندان از سنین کودکی است و زمانی که آنها وارد مدرسه می شوند. برخی از پدر و مادر ها در این زمینه چندان جدی نیستند و گمان می کنند که هنوز برای آموزش فرصت دارند و یا حتی لزومی برای آموزش نمی بینند و معتقدند که آنها به خودی خود این آموزش را در طول زندگی فرا خواهند گرفت.

باید توجه داشت که مدیریت مالی را باید از یک سن مشخصی به کودکان آموزش داد. فراهم کردن آنی نیازهای مالی کودکان بدون قید و شرط راه مناسبی برای تضمین آینده آنها نیست. بهترین زمان برای آموزش مدیریت مالی به کودکان زمانی است که آنها به مدرسه می روند.

در این زمان باید در مورد مدیریت پول تو جیبی به آنها محتاطانه عمل کنید زیرا در این سن کودکان دارای بعد اجتماعی می شوند و با مسائل مالی به طور مستقیم و ملموس سر و کار خواهند داشت و بیشتر آشنا می شوند. برای مثال آنها می بایست خودشان برای تأمین برخی از نیاز های مدرسه مانند خرید خوراکی در زنگ تفریح و یا خرید لوازم التحریر اقدام کنند و این دوران بهترین زمان برای شروع آموزش قناعت و مدیریت مالی به کودکان است تا پایه های اقتصادی در او درست بنا نهاده شود.

مطالب خواندنی:  چه زمانی برای اولین بار بگوییم دوستت دارم

نکته مهم این است که در این دوران باید در مورد دادن پول تو جیبی به آنها به روشی معقول عمل کنید. نه آنقدر زیاده روی کنید که آنها تشویق به ولخرجی شوند و نه آنقدر خسیس باشید که کودک شما در مقابل دوستانش خجالت زده شود زیرا کودکان با داشتن پول تو جیبی به استقلال و اعتماد به نفس می رسند. اما نحوه صحیح خرج کردن پول و اینکه چه زمانی باید پول خرج کنند و یا از خرج های اضافی صرف نظر کنند با چگونگی آموزش والدین به کودک در ارتباط است.

در خانه الگوی مناسبی برای کودک باشید

تا اینجا می دانیم که از چه سنی باید به فرزند خود قناعت و صرفه جویی و مدیریت مالی را آموزش دهیم. اما ممکن است از خود سوال کنید که چگونه می توان این مفهوم را به آنها آموزش داد؟ برای این کار نیازی نیست که برخی از رفتار ها را به او دیکته کنید و طوری رفتار کنید که او علاقه ای از خود نشان ندهد. تنها کافی است که برای او یک الگوی خوبی باشید و خودتان به طور عملی از قناعت در زندگی خود استفاده کنید.

 برای مثال هر بار که لباس تان پاره می شود و امکان تعمیر و استفاده دوباره دارد اقدام به خرید لباس جدید نکنید و همان لباس را تعمیر کنید و به فرزند خود نیز آموزش دهید که این کار برای جلوگیری از اسراف خیلی مناسب است و نوعی صرفه جویی است.

هنگام غذا خوردن نیز از کشیدن غذای بیش از حد روی بشقاب خودداری کنید و به اندازه نیاز برای خود و کودک تان غذا بکشید و به او نشان دهید که اسراف کار درستی نیست. اگر به خرید می روید از خرید های اضافی و غیر ضروری خودداری کنید و طبق مد روز خرید نکنید تا فرزند شما با دیدن این رفتار یاد بگیرد که قناعت پیشه کند و طمع نداشته باشد.

مطالب خواندنی:  9 دشمن بزرگ زندگی زناشویی از دیدگاه روانشناسان

گاهی نیز لازم است که در صورت امکان کودک خود را به محل کار خود ببرید تا او سختی های کار و کسب پول را از نزدیک ببیند و لمس کند و بداند که پول در آوردن کار راحتی نیست و باید در خرج کردن آن صرفه جویی کند.

آموزش صرفه جویی به کودکان

منابع انرژی و آب محدود هستند و باید در مصرف آنها صرفه جویی کنید و از این منابع به شکل معقولی استفاده کنید. بهترین فرصت برای آموزش صرفه جویی به کودکان از همین سنین می باشد چرا که این امر در وجود آنها نهادینه می شود. باید با رفتار های صحیح خود در ارتباط با مصرف صحیح و صرفه جویانه این منابع به فرزند خود آموزش دهید که آنها نیز در مصرف این منابع به طور معقول عمل کنند.

هنگامی که کودک شما نقاشی می کشد باید به او آموزش دهید که از تمام قسمت های صفحه استفاده کند و یا صفحه ای را خالی نگذارد.

به کودک آموزش دهید که پول پس انداز کند

برای اینک کودک خود را تشویق کنید که پول پس انداز کند و از خرج های اضافی جلوگیری کند یک هدف خاصی برای او تعیین کنید. مثلا به او بگویید که در صورتی که بخواهد وسیله مورد علاقه اش را تهیه کند مانند دوچرخه، موبایل و … باید سعی کند که پول پس انداز کند. خود شما نیز به عنوان الگوی کودک خود این کار را جلوی چشمان  او انجام دهید و مقداری پول برای هدفی پس انداز کنید تا او بهتر بتواند این امر را درک کند و به اهمیت آن پی ببرد.

تعیین الگوی منظم برای دریافت پول تو جیبی

میزان دریافت پول تو جیبی اگر چه تا حدودی مهم است اما آنچه که از این امر مهم تر است نحوه خرج کردن آن و استفاده درست از آن است.

مطالب خواندنی:  کارهای والدین که باعث آسیب به فرزندان می شود

نکته ای که باید در نظر داشته باشید سن کودکان است. کودکان با سن کمتر به سختی می توانند صرفه جویی و پس انداز کنند آنها ظرفیت کمتری دارند و توانایی نگهداری پول را تا آخر ماه یا هفته ندارند و پول خود را یک جا خرج می کنند. از این رو بهتر است کودکان در سنین ۷ تا ۹ سال به طور هفتگی و کودکان بالای ده سال به طور ماهانه پول تو جیبی را دریافت کنند.

مبلغ پول تو جیبی باید در ابتدا دقیقا به اندازه نیاز کودک باشد. زمانی که سن او کم است این مبلغ باید دقیقا به اندازه ای باشد که امکان پس انداز وجود نداشته باشد. باید از او بخواهید که پول تو جیبی را برای چه هزینه هایی نیاز دارد و در عین حال بر نحوه خرج کردن او نظارت داشته باشید.

بعد از اینکه از این امر مطمئن شدید می توانید میزان آن را افزایش دهید تا امکان پس انداز برای آنها وجود داشته باشد. از او بخواهید که هر مبلغی که خرج کرده را روی برگه ای بنویسد تا در پایان ماه بتواند طبق آن هزینه های غیر ضروری را حذف کرده و مبلغی را پس انداز کند. حتی می توانید برای کنترل هزینه های غیر ضروری او جایزه تعیین کنید.

همچنین به او یاد بدهید که این پول صرفا برای مخارج روزانه می باشد و برای مثال اگر او می خواهد برای دوست خود هدیه بخرد باید بداند که هزینه کردن در اینگونه موارد باید با مشورت با بزرگتر ها انجام شود.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=31892

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.