• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
3
ارتباط استعمال دخانیات با افزایش فشارخون

چگونه مصرف دخانیات باعث افزایش فشارخون می شود؟

  • کد خبر : 39488
  • 20 مهر 1401 - 20:23
چگونه مصرف دخانیات باعث افزایش فشارخون می شود؟
مصرف دخانیات به هر شکلی به واسطه رسیدن مواد سمی به بدن باعث بوجود آوردن اختلالات عروقی در بدن می شود.دخانیات ریسک فاکتور مهمی برای بوجود آمدن گرفتگی های داخل رگ است که باعث می شود جریان خون و فشار خون در داخل عروق افزایش پیدا کند.

چگونه مصرف دخانیات باعث افزایش فشارخون می شود؟

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از سلامت نیوز، استعمال دخانیات در کوتاه مدت و در طولانی مدت باعث افزایش فشار خون می شود. این امر هم سیگاری های جوان و هم افراد مسن را در مقایسه با افرادی که سیگار نمی کشند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا قرار می دهد.

یک مطالعه روی نزدیک به ۲۹۰۰۰ نفر در سنین ۳۶ تا ۸۰ سال نشان داد که سیگار کشیدن نه تنها فشار خون را در طول زمان افزایش می دهد، بلکه شما را در معرض خطر بالاتر ابتلا به تصلب شرایین قرار می دهد، یک بیماری مزمن و پیشرونده که در آن پلاک ها در دیواره رگ ها ایجاد می شود. این مطالعه از سیگار به عنوان یک عامل خطر مستقل برای بیماری های قلبی عروقی یاد می کند.

سیگار کشیدن بلافاصله با فعال کردن سیستم عصبی سمپاتیک فشار خون شما را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن طولانی مدت با تسریع پیری شریانی یا سرعت آسیب رساندن به شریان ها به ایجاد فشار خون بالا مزمن کمک می کند.

آیا سیگار می تواند بر فشار خون شما تأثیر بگذارد؟

سیگار کشیدن منجر به فشار خون بالا می شود، وضعیتی که در آن فشار روی دیواره رگ های شما بیشتر از حد طبیعی است. فشار بیش از حد بر دیواره های رگ های خونی، به خصوص در مدت زمان طولانی، می تواند باعث پارگی آنها شود یا شما را در معرض خطر سکته مغزی، بیماری قلبی، حمله قلبی و نارسایی کلیه قرار دهد. حفظ فشار خون طبیعی ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه برای بزرگسالان توصیه می شود.

اثرات سیگار بر سیستم قلبی عروقی شما

استعمال سیگار یکی از دلایل اصلی قابل پیشگیری بیماری های قلبی عروقی زودرس است که خطر آن به ویژه در افراد مبتلا به فشار خون بالا زیاد است. استعمال سیگار احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد؛ زیرا به آسیب وارد شده به رگ های خونی توسط فشار خون بالا و سطح کلسترول بالا می افزاید.

سیگار کشیدن مزمن همچنین شریان ها را سفت می کند و با عبور خون از آن ها انعطاف پذیری آنها را کاهش می دهد. قلب باید سخت تر کار کند تا خون را در بدن افراد سیگاری حرکت دهد.

مطالب خواندنی:  چرا نباید غذاها را با دمای خیلی بالا پخت؟

نیکوتین، ماده شیمیایی اعتیادآور موجود در سیگارهای قابل احتراق و سایر محصولات تنباکو، از طریق تأثیراتش بر روی سیستم عصبی سمپاتیک، فشار خون را به شدت افزایش می دهد. بنابراین همه افراد، به ویژه آنهایی که قبلاً فشار خون بالا دارند، باید در اسرع وقت سیگار را ترک کنند.

بسیاری از افراد، از جمله سیگاری‌ها، از فشار خون بالا خود آگاه نیستند، زیرا علائم غیراختصاصی هستند و بنابراین می‌توان آن را به بسیاری از شرایط پزشکی دیگر نسبت داد.

علائم فشار خون بالا

علائم فشار خون بالا عبارتند از:

  • سردرد
  • خونریزی از بینی
  • گیجی
  • تاری دید یا سایر مشکلات بینایی
  • ناراحتی یا درد قفسه سینه
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • احساس اضطراب
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب نامنظم
  • احساس تپش در قفسه سینه
  • خون در ادرار

خطرات فشار خون بالا

همانطور که قبلا ذکر شد، فشار خون بالا شما را در معرض خطر ابتلا به موارد زیر قرار می دهد:

  • بیماری کلیوی
  • حمله قلبی
  • سکته
  • زوال عقل یا بیماری آلزایمر
  • اختلال عملکرد جنسی
  • بیماری شریان محیطی

برخی تحقیقات همچنین نشان داده اند که سیگار کشیدن ممکن است اثرات داروهای فشار خون مانند آملودیپین را کاهش دهد و در نتیجه توانایی این دارو در کاهش فشار خون بالا و سفت شدن رگ ها را کاهش دهد.

اگر علائم فشار خون بالا را تجربه کردید، فوراً با ۱۱۵ تماس بگیرید یا به نزدیکترین بیمارستان مراجعه کنید.

آیا ترک سیگار باعث کاهش فشار خون می شود؟

ترک سیگار همراه با سایر تغییرات سبک زندگی می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند. این تغییرات عبارتند از:

  • خوردن یک رژیم کم سدیم
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن سالم
  • پرهیز از مصرف الکل

ترک زودهنگام سیگار برای جلوگیری از آسیب غیرقابل برگشت به رگ های خونی بهتر است، اما حتی اگر مدت زیادی سیگاری هستید، هرگز برای ترک دیر نیست. سیگار همچنین خطر ابتلا به بیماری های دیگر مانند سرطان ریه، COPD و آمفیزم را افزایش می دهد، بنابراین مزایای سلامتی ترک سیگار قابل توجه است.

مطالب خواندنی:  سزارین خطر ابتلا به آلرژی غذایی را در نوزاد افزایش نمی دهد

جلوگیری از فشار خون بالا

موثرترین راه برای پیشگیری از فشار خون بالا حذف عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن است. سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار نه تنها فشار خون شما را افزایش می دهد، بلکه شما را در معرض خطر حمله قلبی و سکته نیز قرار می دهد. تنها راه برای اطمینان از اینکه سیگار بر شما تأثیر منفی نمی گذارد این است که به طور کامل از آن اجتناب کنید.

اگرچه پیشرفت های زیادی حاصل شده است، اما تعداد زیادی از جوانان از تنباکو استفاده می کنند. حتی نرخ کاهش تنباکوی بدون دود متوقف یا افزایش یافته است. این موضوع نگرانی خاصی دارد زیرا اعتیاد به نیکوتین می تواند مصرف دخانیات را طولانی تر کند و منجر به عوارض شدید سلامتی شود.

در نتیجه، جوامع پزشکی و بهداشت عمومی نمی توانند به اندازه کافی بر اهمیت جلوگیری از مصرف انواع دخانیات در جوانان تاکید کنند.

اختلالات عروقی ناشی از مصرف سیگار

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه :« مصرف دخانیات به هر شکلی به واسطه رسیدن مواد سمی به بدن باعث بوجود آوردن اختلالات عروقی در بدن می شود.» تاکید کرد:« دخانیات ریسک فاکتور مهمی برای بوجود آمدن گرفتگی های داخل رگ است که باعث می شود جریان خون و فشار خون در داخل عروق افزایش پیدا کند.»

دکتر غلامرضا حیدری در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:« مصرف دخانیات به هر شکلی چه به شکل سیگار، چه به شکل قلیان و روش های دیگر به واسطه رسیدن مواد سمی به بدن و عمدتا نیکوتین( که جزء مواد سمی تقسیم بندی نمی شود اما جزء مواد محرک است) باعث بوجود آوردن اختلالات عروقی در بدن می شود که چند مکانیسم دارد.»

وی ادامه داد:« مکانیسم اول تحریک جداره عروق است که با تشکیل پلاک هایی مثل پلاک های آتروم در داخل عروق همراه است که بوجود آمدن این پلاک ها و چسبیدن سلول های خونی به این پلاک ها، عمق و فضای داخل رگ را کم می کند که در اصطلاح به آن تنگی عروق می گوییم.»

مطالب خواندنی:  ویتامین D به پیشگیری از زوال عقل کمک می کند

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد:« ثابت شده مصرف هر نوع دخانیات احتمال بوجود آمدن پلاک ها در داخل عروق را بین ۲ تا ۸ برابر افزایش می دهد. بعضی از مقالات حتی تا ۲۰ برابر افزایش این رقم را در افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری ها قائل می شوند.»

وی ادامه داد:« موارد دیگری هم در بوجود آمدن این پلاک ها در داخل عروق نقش دارد ولی دخانیات ریسک فاکتور مهمی برای بوجود آمدن گرفتگی های داخل رگ است که باعث می شود جریان خون و فشار خون در داخل عروق افزایش پیدا کند. در واقع یک واکنش جبرانی توسط قلب بوجود می آید و چون جریان خون کم می شود قلب با افزایش ضربانش فشار داخل عروق را افزایش می دهد که از آن به فشارخون یاد می کنیم.»

دکتر حیدری گفت:« در کنار این حالت یک مکانیسم دیگری بعد از مصرف دخانیات بوجود می آید که مکانیسم هورمونی نیکوتین از طریق واسطه های شیمیایی است که از انتهای اعصاب آزاد می شود و ترشح آدرنالین و نورآدرنالین را در خون را بالا می برد و باعث می شود تعداد ضربان قلب در دقیقه افزایش پیدا کند که این حالت منجر به افزایش فشارخون می شود.»

وی ادامه داد:« یکی دیگر از مکانیسم هایی که در افزایش فشار خون نقش دارد مربوط به مسمومیت با منواکسید کربن ناشی از مصرف دخانیات است. زمانی که فرد دخانیات مصرف می کند اکسیژن خون کاهش یافته و منواکسید کربن با هموگلوبین ترکیب می شود که ترکیب پایدار و مقاومی است و باعث می شود با یک واکنش جبرانی، بدن تعداد گلبول های قرمز خود را افزایش دهد که در اصطلاح عامیانه به این حالت غلظت خون می گوییم.»

غلامرضا حیدری افزود:« این سه مکانیسم بعد از مصرف دخانیات باعث می شود که شرایط عروقی و افزایش فشارخون بوجود آید.»

منبع: وری ول هلث

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=39488

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.