• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 3
0
3

کلیسای جامع کلن؛ شاهکار گوتیک آلمان

  • کد خبر : 33216
  • 14 بهمن 1400 - 18:06
کلیسای جامع کلن؛ شاهکار گوتیک آلمان
عنوان سومین کلیسای بزرگ در سطح جهان به کلیسای جامع کلن واقع در آلمان اختصاص دارد. این کلیسا نمادی از قدرت طولانی مدت مسیحیت در اروپا به شمار می رود که در سال 1248 میلادی بنا شده است. کلیسای جامع کلن توسط اسقف اعظم کلن با هدف نگهداری از مغ های مقدس بنا شده است.

کلیسای جامع کلن؛ شاهکار گوتیک آلمان

کلیسای جامع کلن، جایی برای تماشای تاریخ و هنر

کلیسای جامع کلن در آلمان 

کلیسای جامع کلن؛ شاهکار گوتیک آلمان

کلیسای جامع کلن سومین کلیسای بزرگ در سطح جهان 

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،یکی از شهرهای تاریخی آلمان، کلن است. شهر کلن با قدمتی دو هزار ساله دارای آثار تاریخی ارزشمند می باشد. در ادوار گذشته شهر کلن محل زندگی اسقف اعظم بوده است. مهم ترین مقصد گردشگری کلن واقع در آلمان، کلیسای جامع کلن می باشد.

عنوان سومین کلیسای بزرگ در سطح جهان به کلیسای جامع کلن واقع در آلمان اختصاص دارد. همچنین این کلیسا به عنوان دومین کلیسای بلند در کشور آلمان شناخته شده است. برج های دو گلدسته ای عظیم آن را به بزرگ ترین نمای کلیسایی در جهان جلوه می دهند.

جالب است بدانید کلیسای جامع کلن در ۱۹۹۶ به عنوان یک میراث جهانی یونسکو به شماره ی ۲۹۲ به ثبت رسیده است.

کلیسای جامع کلن؛ از گذشته تا کنون 

کلیسای جامع کلن؛ شاهکار گوتیک آلمان

مدت زمان ساخت بنای کلیسای جامع کلن حدود ۶۰۰ سال به طول انجامید

اسقف اعظم کلن در سال ۱۱۶۴ آثار سه مغ را که امپراتورم مقدس روم از کلیسا سنت اوستورجیو میلان ایتالیا کسب کرده بود، به دست آورد.

قدمت تاریخی کلیسای جامع کلن به سال ۱۲۴۸ باز می گردد. در واقع در ۱۵ اوت ۱۲۴۸ سنگ بنای کلیسا به وسیله اسقف اعظم Konrad von Hochstaden گذاشته شد.

مدت زمان ساخت بنای کلیسا حدود ۶۰۰ سال به طول انجامید. سرانجام پروژه ساخت کلیسا به عنوان یک رویداد ملی در ۱۴ آگوست ۱۸۸۰ با حضور امپراتور ویلهلم اول جشن گرفته شد.

هدف از ساخت کلیسای جامع کلن عمدتا نگهداری از مقبره “مغ های مقدس” بوده است که به سنت پیتر و مریم مقدس تقدیم گشته است.

مطالب خواندنی:  نقش‌های متفاوت امیر جعفری را ببینید

کلیسای جامع کلن نمادی از قدرت گسترده و طولانی مدت مسیحیت در اروپا به شمار می رود. این ساختمان مقر اسقف اعظم کلن و اداره اسقف اعظم کلن می باشد.

کلیسای جامع کلن مصادف با سال ۲۰۰۴ به خاطر از دست رفتن یکپارچگی و سر به فلک کشیدن ساختمان های آسمان خراش در معرض خطر قرار گرفته است.

کلیسای جامع کلن با برج هایی به بلندای ۱۵۷ متر، در قرن سیزدهم میلادی مادر کلیساهای آلمان محسوب می شده است.

معماری کلیسای جامع کلن

کلیسای جامع کلن بر اساس معماری گوتیک ساخته شده است و دارای برج هایی به ارتفاع ۱۵۷ متر می باشد. در کلیساهای گوتیک نقشه ساختمان به شکل یک صلیب لاتین طراحی می شود.

در دو طرف پلان صلیب دو راهرو وجود دارد. در یکی از راهرور ها بزرگ ترین خزانه دنیا تعبیه شده است.

بخش جلویی کلیسا توسط دو برج باشکوه با ارتفاعی معادل ۱۵۷ متر احاطه گشته است و به وسیله ستون های قوس دار، مجسمه، کنده کاری، نقاشی و ناودان مزین شده است.

قدمت تاریخی قدیمی ترین دروازه کلیسای جامع کلن به سال ۱۳۷۰ میلادی باز می گردد. این دروازه ووردی پیتر نام دارد و به وسیله خانواده ی پارلر طراحی شده است.

طراحی کلیسای جامع کلن از منظر سبک معماری، نقشه و نسبت عرض به ارتفاع شبستان مرکزی از کلیسای جامع آمیان الهام گرفته شده است.

تالار اصلی بنا در مساحت ۷۰۰۰ متر مربع تعبیه شده است. فضای درونی کلیسا در مقایسه با ساختمان های قرن نوزدهم از تنوع گسترده ای برخوردار است.

یکی از چشم نواز ترین بخش های کلیسای جامع کلن، پنجره های عظیم است. پنجره های کلیسا از مساحتی معادل یک هکتار برخوردار هستند. گذر نور از پنجر های عظیم کلیسا سبب شکل گیر جلوه ای ویژه در فضای داخلی شده است.

مطالب خواندنی:  معرفی جاذبه های گردشگری اکوادور (+تصاویر)

کلیسای جامع کلن دارای دو برج مرتفع است که فرصت دیدن نمای کل شهر را برای بازدید کننده مهیا می سازد. در خصوص بالا رفتن از برج می بایست از ۵۰۹ پله بالا بروید. در مسیر پله ۹ ناقوس وجود دارد. یکی از ناقوس ها به ناقوس سنت پیتر شهرت دارد و از وزنی معادل ۲۴ تن برخوردار است.

آثار ارزشمند کلیسای جامع کلن 

نقاشی اسقف اعظم کلن 

در سال ۱۴۴۲ میلادی نقاشی اسقف اعظم کلن به وسیله یک نقاش و هنرمند آلمانی به نام استفان لاخنر ترسیم شده است.

صلیب گیرو 

در داخل کلیسا صلیب گیرو با قدمتی طولانی تعبیه شده است. این صلیب قریب ۹۰۰ سال قبل از میلاد مسیح طراحی شده است و جزء نماد های قدیمی مسیحیت در بخش های شمالی کوه های آلپ محسوب می شود.

 محراب عالی 

محراب عالی به عنوان یک گنجینه کلیسای جامع کلن به شمار می رود که در سال ۱۳۲۲ ساخته شده است. این کلیسا متشکل از سنگ مرمر سیاه می باشد و بخش بالایی آن از یک تخته جامد به طول ۴٫۶ متری ساخته شده است.

دیواره های کلیسا با طاقچه های مرمری سفید پوشش داده شده است و نمایانگر نقش هایی چشم نواز اعم از تاج گذاری دوشیزگان است.

کلیسا سه مغ

یکی از بخش های حائز اهمیت کلیسای جامع کلن، کلیسا ی کوچک سه مغ است. قدیمی ترین شیشه کلیسای جامع کلن در کلیسای کوچک قرار دارد.

در کلیسای سه مغ، شخصیت های مذهبی معروف به سه مرد خردمند اعم از کاسپار، ملکیور و بالتازار به خاک سپرده شده اند. بهتر است بدانید مغ های مقدس با عنوان مردان دانا نیز شناخته می شوند.

مطالب خواندنی:  آبشار سمبی یکی از شگفتی‌های طبیعت + عکس

به استناد از برخی روایات مغ های مقدس در دوره کودکی همراهان حضرت مسیح بوده اند.

میلیون ها گردشگر به صورت سالیانه برای بازدید از مقبره طلایی و نقره ای مغ های مقدس به کلیسای جامع کلن سفر می کنند.

مجسمه مریم مقدس 

یکی از آثار ارزشمند کلیسای جامع کلن، مجسمه ی مریم مقدس است. مجسمه ی جواهرکاری شده ی مریم مقدس به همراه فرزندش حضرت عیسی در ردایی سفید جلوه خاصی را به محوطه کلیسا بخشیده است.

همچنین یک مجسمه چوبی از مریم مقدس در ساختمان کلیسا وجود دارد که در اواخر قرن سیزدهم حدود سال ۱۲۹۰ ساخته شده است. این مجسمه مریم مقدس و عیسی مسیح نوزاد را به تصویر می کشد.

تخریب و مرمت کلیسای جامع کلن 

در جنگ جهانی دوم کلیسای جامع کلن هفت مرتبه تحت بمبارانی های متعدد آسیب دید. پس از پایان پذیری جنگ جهانی دوم مرمت و بازسازی کلیسا آغاز گردید.

با توجه به بازسازی های سال ۱۹۶۵ تغییراتی در سازه اصلی ساختمان کلیسا به وجود آمد. یکی از تغییرات چشمگیر کلیسا تعبیه پنجره ای بزرگ در ضلع شرقی است.

مسیر دسترسی به کلیسای جامع کلن

آلمان- شهر کلن- ایالت نوردراین وستفالن- کلیسای جامع کلن

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=33216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.