• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
4

بهترین کودهای گیاهان آپارتمانی را بشناسید | با این روش‌ها برای گیاهان آپارتمانی کودهای خانگی تهیه کنید

  • کد خبر : 36663
  • 17 خرداد 1401 - 18:57
بهترین کودهای گیاهان آپارتمانی را بشناسید | با این روش‌ها برای گیاهان آپارتمانی کودهای خانگی تهیه کنید
استفاده از کود برای گیاهان آپارتمانی ضروری است، زیرا کود مناسب به رشد گیاه کمک می‌کند و به قوی تر شدن ریشه، سرسبزی برگ‌ها و گلدهی کمک می‌کند.

بهترین کودهای گیاهان آپارتمانی را بشناسید | با این روش‌ها برای گیاهان آپارتمانی کودهای خانگی تهیه کنید

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از همشهری آنلاین،استفاده از کودهای مختلف کمک می‌کند تا گیاهان آپارتمانی با مواد مغذی تغذیه شوند و در نتیجه رشد بهتری داشته باشند. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که هر گیاهی به کود مناسب خود نیازمند است. بنابراین شاید برای شما انتخاب نوع کود برای گیاهان آپارتمانی ممکن است کمی دشوار باشد.

از آنجایی گیاهان آپارتمانی فاقد مواد آلی هستند، لذا استفاده از کود در بازه‌های زمانی منظم سبب می‌شود که رشد مناسبی داشته باشند. همچنین گیاهان به مواد مغذی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارند که ممکن است در خاک گلدان یافت نشوند.

برای کوددهی بهتر است بهترین زمان را در نظر بگیرید. گیاهان آپارتمانی در طول بهار و تابستان در حال رشد هستند، بنابراین این فصول بهترین زمان کوددهی در نظر گرفته می‌شوند.

تعداد دفعات کوددهی به گیاهان نیز بستگی به نوع گیاه دارد. برخی از گیاهان هر هفته به کوددهی نیاز دارند و برخی دیگر ممکن است نیاز به تغذیه ماهانه داشته باشند.

انواع کودهای گیاهان آپارتمانی

سه نوع کود برای گیاهان آپارتمانی وجود دارد: کودهای مایع که به آب اضافه می‌شوند و هنگام آبیاری گیاهان از آنها استفاده می‌شود. استفاده از این نوع کود که محلول در آب هستند بسیار راحت است و به رشد گیاه کمک بسیاری می‌کند.

کودهای دانه‌ای گیاهی که با خاک مخلوط می‌شوند و هنگام آبیاری مواد مغذی را آزاد می‌کنند.

کودهای کم رطوبت که به تدریج مواد مغذی را خود به خود در خاک آزاد می‌کنند.

بهترین کودهای گیاهان آپارتمانی را بشناسید | با این روش‌ها برای گیاهان آپارتمانی کودهای خانگی تهیه کنید

کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه را برای آن فراهم می‌کند و به رشد گیاه سرعت می‌بخشد. این نوع کود با تمام انواع گیاهان آپارتمانی مختلف سازگاری دارد.

مطالب خواندنی:  گیاه سمی اما محبوب آپارتمان‌نشین‌ها | روش تکثیر و نگهداری دیفن باخیا | گیاهی که نباید نوزادان و خردسالان به آن نزدیک شوند

کود کامل یا کود سه بیست (۲۰-۲۰-۲۰)

کود کامل از بهترین کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی است. این کود شامل سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است برای همین به کود کامل شناخته می‌شود و بسیار برای گیاهان آپارتمانی مناسب است.

کود برگ و بوته (۱۸-۱۸-۱۸)

یکی دیگر از بهترین کود های گیاهان آپارتمانی، کود برگ و بوته است. این کود نیز مناسب بیشتر گیاهان آپارتمانی است. اگر نوک برگ‌های گیاه شما زرد و خشک و یا گیاه ناگهان پژمرده و برگ‌هایش شل و افتاده شده باشد، باید از این کود استفاده کنید.

کود ضد تنش و محرک رشد

برخی گیاهان به جابه جایی گلدان حساس هستند و دچار تنش می‌شوند بنابراین کود ضد تنش علاوه بر اینکه سبب رشد گیاه می‌شود از تنش گیاه نیز جلوگیری می‌کند.

کود افزاش شاخه و برگ (۲۰-۶-۱۹)

کود افزایش شاخ و برگ سبب تحریک شاخه و برگ گیاه می‌شود. کمبود نیتروژن در گیاه سبب تغییر رنگ برگ‌ها می‌شود. در چنین شرایطی از کود افزایش شاخ و برگ باید استفاده شود.

کود نیترات کلسیم

یکی از بهترین کودهای گیاهان آپارتمانی کود نیترات کلسیم است. خاک گلدان بعد از ۲ الی ۳ ماه نیاز به کلسیم دارد. هنگامی که از کود نیترات کلسیم استفاده می‌شود، گیاه جان می‌گیرد، بنابراین از این کود برای انواع گیاهان استفاده کنید.

 کود ریشه زایی (۱۳-۴۰-۱۳)

کود ریشه زایی همانطور که از اسمش پیداست مخصوص ریشه دار کردنِ انواع قلمه‌های گیاهان است.

کود آهن

کود آهن به کمبود آهن در گیاه کمک می‌کند. کمبود آهن می‌تواند برای گیاه خطرناک باشد و سبب از بین رفتن کامل گیاه شود.  زرد شدن برگ گیاه و تغییر رنگ برگ‌های گیاه نشانه کمبود آهن است.

مطالب خواندنی:  چگونه نارنگی را خشک کنیم: راهکارها و نکات مهم

کود گلدهی (۳۶-۱۲-۱۲)

کود گلدهی سبب گلدهی و تحریک گیاه برای شکوفه زدن می‌شود. بعد از مصرف این کود، گیاه یا مورد نظر نسبت به قبل پرگل‌تر از قبل می‌شود.

کود کاکتوس (۳۶-۱۲-۶)

برای انواع کاکتوس‌ها می‌توانید از کود کاکتوس استفاده کنید.  این کود شیمیایی با ترکیب ۳۶-۱۲-۶ مخصوص کاکتوس است.

کودهای خانگی

کود خانگی تفاله قهوه

تفاله قهوه حاوی مقادیر زیادی نیتروژن است. استفاده از این کود و کودهای نیتروژن دار باعث رشد برگ‌ها و ‌بلند شدن ساقه‌های گیاهان می‌شود. البته اگر خاک شما مستعد حشره باشه تفاله قهوه مشکل شما را بیشتر می‌کند و در چنین حالتی استفاده از آن جایز نیست.

کود خانگی با استفاده ازخرده‌های چوب

خرده‌های چوب حاوی نیتروژن است که بعد از مخلوط شدن با خاک به مرور نیتروژن خود را در خاک آزاد می‌کند.

کود خانگی با پودر ژلاتین

ژلاتین‌های خوراکی نیتروژن دارند که می‌توانید از آن برای گیاهان خود استفاده کنید، مقداری ژلاتین هر دو ماه یک بار درون آب حل کنید و بعد به گیاهان خود بدهید.

آب نمک مناسب برای تامین منیزیم و سولفور

برای تامین عناصری مانند منیزیم و سولفور نیز می‌توانید از آب نمک استفاده کنید، استفاده از این کود بسیار خطرناک است، چراکه اگه مقدار نمک بیشتر از حد مجاز باشد باعث خشک شدن کامل گیاه می‌شود، برای استفاده از این کود باید یک قاشق غذاخوری نمک را در چهار لیتر اب حل کنید و هر ۶ ماه یکبار از ان استفاده کنید.

کود خانگی کلسیم با پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ را پودر کنید و روی خاک بریزید.  سپس به آرامی با خاک مخلوط کنید.  این کود نیاز کلسیم گیاه شما را تامین می‌کند.

مطالب خواندنی:  ترفندهایی برای پاک کردن چربی کابینت و آشپزخانه

دمنوش و چای سبز  

تفاله‌های دمنوش و چای را دور نریزید.  بعد از اینکه دمنوش و چایتان را میل کردید دوباره روی آنها آبجوش بریزید و بعد از آنکه خنک شد گیاه را با آن آبیاری کنید.

آب برنج  

بعد از آبکش کردن برنج می‌توانید از آب آن که خنک شده است برای آبیاری گیاهان استفاده کنید. استفاده از این کود هر هفته یک بار تغییری اساسی در گیاهان ایجاد و آنها را شاداب می‌کند.  البته آب برنج پخته شده را فقط در صورتی استفاده کنید که به آن نمک اضافه نکرده باشید.

پوست موز کود خانگی 

موز پتاسیم مورد نیاز گیاهان را تامین می‌کند. پوست موز را خرد کنید و روی خاک گیاهان بریزید، گیاهان گل ده عاشق پوست موز هستند.

استفاده از خاکستر

استفاده از خاکستر به مقدار کم کلسیم و پتاسیم مورد نیاز گیاهان را تامین می‌کند و باعث شادابی گیاه و رفع زردی برگ‌ها می‌شود.

چه زمانی از کود استفاده کنیم؟

به طور کلی در هنگام زرد شدن برگ‌ها، تغییر رنگ برگ‌ها از سبز پر رنگ به سبز کمرنگ، رشد ناقص و باز نشدن کامل برگ‌ها، تیره شدن کناره‌ برگ‌ها، عدم رشد گل‌ها، توقف رشد گیاه، دیدن نقطه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها و ایجاد رگ‌های قهوه‌ای یا زرد روی برگ‌ها از کوددهی استفاده کنید. همچنین در فصل استراحت از هیچ کودی برای گیاهان آپارتمانی استفاده نکنید.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=36663

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.