• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
اخبار امروز : 4
0
4

غذای انگشتی برای کودک چیست و از چه زمانی شروع می شود؟

  • کد خبر : 41278
  • 24 فروردین 1402 - 11:48
غذای انگشتی برای کودک چیست و از چه زمانی شروع می شود؟
غذاهای انگشتی به غذاهایی می گویند که، کودک خودش می تواند آن را با دست بردارد و به دهانش بگذارد. غذاهای انگشتی، به جز خوشمزه و مقوی بودن با تحریک حس استقلال و خودکفایی کودک، او را ترغیب به غذا خوردن با میل و خواسته خود کودک می کند.

غذای انگشتی برای کودک چیست و از چه زمانی شروع می شود؟

غذاهای انگشتی مناسب برای کودکان چیست؟

شروع دادن غذای انگشتی به کودک از چه زمانی است؟

ویلیام دیتز، پزشک و مدیر مرکز جهانی پیشگیری و تندرستی در دانشکده بهداشت عمومی انستیتوی میلکن در واشنگتن است. او همین طور سردبیر مشترک مجله انجمن اطفال آمریکا (AAP)، تحت عنوان «تغذیه: آنچه پدر و مادر باید بدانند» است. وی به این سوال این طور پاسخ می دهد: «هیچ قانون خاصی به عنوان بهترین زمان برای شروع تغذیه نوزادان وجود ندارد.»

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،دیتز در ادامه می گوید: «نخستین شاخصی که باید به دنبال آن باشید، علاقه کودک است نه سن او.» ولی چطور می توان علاقه مندی های نوزاد را تشخیص داد؟ دراز کردن دست به سوی غذا در حالی که به او غذا می دهید، گرفتن کاسه یا قاشق، گذاشتن قاشق در دهان، سرو صدا کردن در هنگامی که شما مشغول غذا خوردن هستید، همه علائم آمادگی کودک شما برای تغذیه خود است.  کودکان کلا می خواهند خودشان را سیر کنند و این یک روند طبیعی است.»

سوزان ام. مک کورماک، کارشناس ارشد آسیب شناسی زبان  و گفتار در بیمارستان کودکان فیلادلفیا و یک متخصص در اختلال بلع ، می گوید: «توانایی نشستن به صورت مستقل یکی دیگر از مواردی است که نشان می دهد نوزادان از نظر جسمی آماده آزمایش غذاهای انگشتی هستند. چنانچه آنها بتوانند روی صندلی بلند بنشینند، به احتمال زیاد آماده دریافت غذاهای انگشتی و تغذیه خود هستند.»

مطالب خواندنی:  آیا می توان از سس مایونز در دوران بارداری استفاده کرد؟

غذای انگشتی برای کودک چیست و از چه زمانی شروع می شود؟

غذای انگشتی

نکات مهم برای انتخاب غذاهای انگشتی

– انتخاب مواد غذایی مطابق سن شیرخوار یا کودک: مسلما غذاهای مناسب نه ماهگی با غذاهای یک و نیم سالگی امکان دارد فرق داشته باشد.

– انتخاب غذاهای گوناگون: چنانچه غذا تکراری باشد کودک از غذا اجتناب خواهد کرد.

– انتخاب مواد غذایی سالم و تازه: گرم کردن غذایی که در فریزر مانده اشتباه است.

– استفاده از مواد غذایی با ارزش غذایی بالا: تلاش کنید کودک را به هله هوله خوردن عادت ندهید. اطمینان داشته باشید بهترین غذا، غذایی است که شما در خانه برای کودک درست می کنید.

– استفاده نکردن از مواد غذایی آلرژی زا: اگر کودک شما به ماده غذایی آلرژی دارد از آن ماده در غذای کودک استفاده نکنید. مواد غذایی را یکی یکی به غذای کودک بیفزایید تا در صورت آلرژی به آن اطلاع پیدا کنید. از غذاهای آلرژن می توان به انواع آجیل، ماهی، شیر، سویا و گندم  اشاره نمود. چنانچه پودر آجیل به غذا می افزایید تک تک استفاده کنید تا در صورت آلرژی زود متوجه شوید.

– استفاده نکردن از غذاهای خیلی کوچک برای جلوگیری از خفگی: مثل انگور، نخود فرنگی، لوبیا و نخود، گیلاس و آلبالو البته له کردن آنها با ته قاشق می تواند خطر را کمتر کند.

غذای انگشتی برای کودک چیست و از چه زمانی شروع می شود؟

غذاهای انگشتی مناسب برای کودکان

غذاهای انگشتی مناسب کودک

تخم‌مرغ آب پز

اگر خواستید تخم مرغ آب پز به کودک بدهید بگذارید تخم‌مرغ سفت شود و بعد له و یا خرد کنید و در ظرف مخصوصی که دارد به او بدهید تا نوش جان کند. شما می توانید به شکلهای گوناگونی تخم مرغ را تزیین کنید تا کودک تشویق به خوردن شود.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه فلافل؛ غذای ارزان و متفاوت در خانه

میوه‌های نرم و رسیده

کلا از جمله بهترین غذا‌های انگشتی برای کودک یک ساله می‌توان به میوه‌های رسیده اشاره نمود. این میوه‌ها به طور طبیعی نرم بوده و می‌توان آن را مناسب‌ترین غذای انگشتی برای کودک، به ویژه کودکانی که هنوز دندان‌هایشان به اندازه کافی رشد نکرده و هیچ دندانی ندارند، دانست. هلو، بلوبری، موز نرم و له شده، هندوانه و طالبی میوه های عالی برای تهیه یک غذای انگشتی برای کودکان هستند.

سیب زمینی شیرین نگینی شده

کودکان از رنگ نارنجی روشن و طعم شیرین این تکه های کوچک خوششان خواهد آمد. کودکان دارای دندان شیری طبیعی هستند که از نوشیدن شیر مادر یا شیر خشک پدید می آید. سیب زمینی شیرین به علت برخورداری از شیرینی طبیعی در زمره غذاهای مورد علاقه کودک خواهد بود.

مرغ

مرغ انتخاب خوبی برای درست کردن یک غذای انگشتی برای کودک یک ساله است. فقط باید آن را به خوبی پخته و به تکه‌های کوچک خرد کرد.

انواع سبزیجات

تکه‌های کوچکی از سبزیجات مثل هویج، نخود فرنگی، کدو سبز، سیب‌زمینی و …  که به‌خوبی طبخ شده باشد را در ظرف زیبا و رنگی ریخته و جلو کودک بگذارید تا بخورد؛ البته در روزهای اول امکان دارد بیشتر و یا همه غذا را روی زمین بریزد این کار به دلیل نبود هماهنگی اعضای بدن او می باشد که کم کم خوب می شود شما باید حوصله داشته باشید. می توانید برای تمیز ماندن خانه جای ثابتی برای غذا خوردن کودک قرار دهید و یا از زیر انداز ویژه استفاده کنید.

غذای انگشتی برای کودک چیست و از چه زمانی شروع می شود؟

سایر غذاهای انگشتی 

– تکه های کوچکی از موز یا دیگر میوه های پوست کنده شده و بی هسته مثل انبه، آلو، گلابی، هلو، طالبی، یا هندوانه ی بی تخم

مطالب خواندنی:  چرا پول چرک کف دست نیست؟!

– قطعات کوچک مکعبی شکل توفو

– نان جوی گرد یا دیگر غلات کم شکر

– تکه های کوچک نان توست یا نان باگل (برای ویتامین بیش تر می توانید پوره ی سبزیجات روی آن پخش کنید)

– تکه های پخته و تکه شده ی پاستای مارپیچ

– قطعات خیلی کوچک از پنیر نرم

– کلم بروکلی کوچک و مغز پخت یا گل کلم

– تکه های نخودی شکل مرغ پخته شده، گوشت گاو یا بوقلمون تکه شده یا دیگر گوشت های نرم

– آلو خشک له شده ی خورشتی

– قطعات کوچک مغز پخت سبزیجات مثل هویج، نخود، کدو سبز، سیب زمینی یا سیب زمینی شیرین

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=41278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.