• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 3
0
4

همسر سوء استفاده گر چه نشانه هایی دارد و چگونه با او مقابله کنیم؟

  • کد خبر : 40426
  • 15 دی 1401 - 17:57
همسر سوء استفاده گر چه نشانه هایی دارد و چگونه با او مقابله کنیم؟
زندگی با همسر سوء استفاده گر میتواند آسیب های روحی زیادی به فرد وارد کند، بهتر است قبل از این که عزت نفستان را به طور کامل از دست بدهید با رفتارهای یک همسر سوء استفاده گر و روش های مقابله با آن آشنا شوید. 

همسر سوء استفاده گر چه نشانه هایی دارد و چگونه با او مقابله کنیم؟

آیا یک همسر سوء استفاده گر دارید؟ راه تشخیص و مقابله

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،همسران سوء استفاده گر معمولا آسیب جسمی به طرف مقابل وارد نمی کنند بلکه از عواطف او نسبت به خودشان یا فرزندشان برای کنترل رابطه استفاده میکنند.

یکی از رایج ترین الگوهای منفی رفتاری برای دستیابی به قدرت یا حفظ آن بین زوجین ، سوء استفاده عاطفی است. در این روش از کنترل همسر ، مجازات و تنبیه او ، تخریب اعتماد به نفس و غیره استفاده می شود.

همسر سوء استفاده گر سعی میکد با اعمال قدرت بر شریک زندگی جایگاه خودش را بالاتر ببرد و همسرش را تحت کنترل در آورد. این رفتار یکی از مخرب ترین اسیبها در زندگی زناشویی است که باعث می شود طرف مقابل احساس بی ارزشی کند و خودش را سزاوار این وضعیت بداند.

همسر سوء استفاده گر از کتک زدن ، لگد زدن ، چنگ زدن ، هل دادن یا هر شکل دیگری از آسیب و آزار جسمی استفاده نمی کند  و به جایش از احساسات طرف مقابل سوء استفاده می کند.  اگر نگران هستید که ممکن است درگیر یک شریک عاطفی سو استفاده گر شده باشید در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

انواع سوء استفاده عاطفی بین زوجین

• پرخاشگری غیر مستقیم:

در این الگوی رفتاری ، توهین ها به صورت خیلی ظریف انجام می شود ، رفتارهای بی ادبانه و سرزنش طرف مقابل برای کارهای مختلف از این دست است. از آنجایی که این رفتار پرخاشگرانه به صورت منفعل و ظریف است ، طرف مقابل خودش را به خاطر فراموشی ، حواس پرتی ، استرس و غیره مقصر میداند ولی این رفتار میتواند عواقب بسیار جدی داشته باشد.

• بی توجهی و اهمیت ندادن:

در این روش همسر سوء استفاده گر طرف مقابل را بی اهمیت جلوه می دهد و برای موفقیت هایش ارزشی قائل نیست. این افراد شعور ، زیبایی ، جوانی ، خوش اندامی ، شایستگی و غیره را زیر سوال می برند و نسبت به آن ها بی اهمیت هستند و دستاوردهای شما را بی ارزش جلوه میدهند مثلا : حتما کارت درسته ولی نمیدونم چرا این همه وقت صرفش کردی. تو اصلا متوجه منظور من نمی شی. درسته که تو موفقی ولی من پول ها را اداره میکنم. به خودت نگاه کردی چقدر چاق شدی؟

مطالب خواندنی:  کورى عاطفى در زندگى مشترک

• اعتراض و تحقیر:

این الگوی رفتاری با تحقیر بسیار زیاد همسر و بالا بردن بسیار زیاد خود فرد همراه است.

• رفتارهای ناشی از نفرت:

این الگوی رفتاری با عصبانیت ، تهدید ، دستور دادن ، طعنه و الفاظ تحقیر آمیز همراه است. به عنوان مثال اگر میخواهی طلاق بگیری باید بدانی بچه ها با من می مانند. تا ظرف ها را نشسته ای پایت را از خانه بیرون نمی گذاری . همیشه همین حرفهای مسخره تکراری را می زند. فقط خفه شو .

همسر سوء استفاده گر چه نشانه هایی دارد و چگونه با او مقابله کنیم؟

همسر سوء استفاده گر

نشانه های همسر سوء استفاده گر

همسران سوء استفاده گر معمولا همیشه اینطور به شما القا میکنند که حق با آنهاست ، همیشه اشتباهاتشان را توجیه می کنند ، برای این که احساس بهتری پیدا کنند شما را تحقیر میکنند و به شما فحش میدهند. طوری با شما رفتار میکند که احساس ضعف کنید تا خودش بتواند احساس قدرت داشته باشد و در مجموع انرژی منفی ای که در رابطه به سمت شما می آید بیشتر از انرژی مثبت خواهد بود.

کنترل همه جوانب زندگی

اگر شریک زندگی شما بیش از حد روی روابط اجتماعی شما کنترل دارد یا بدون پذیرفتن خواسته های شما کارهای روزمره تان را به صورت نامحسوس کنترل میکند و شما آزادی انتخاب ندارید ، همه هزینه ها و فعالیت هایتان تحت کنترل او است و حس میکنید استقلال  تصمیم گیری شما تضعیف شده است با یک همسر سوء استفاده گر روبرو شده اید.

فریاد زدن های همیشگی

طبیعی است که هر از گاهی عصبانیت باعث بلند شدن صدا شود ولی اگر همیشه اختلاف نظرهایتان به فریاد تبدیل می شود تا شما کوتاه بیایید ، مشکل بزرگی دارید به خصوص اگر از فریادهایش احساس ترس و نگرانی میکنید. مردان معمولا از این حربه برای بالا بردن وزنه قدرت به نفع خودشان استفاده میکنند چرا که همیشه صدای بلندتر شنیده می شود.

مطالب خواندنی:  آرایش عروس با این نکته ها یک آرایش خاص و متفاوت می شود!!

تحقیر کردن

یکی از بارزترین علایم همسر سوء استفاده گر این است که از حرفهایش احساس تحقیر به شما دست میدهد. در یک رابطه سالم شریک عاطفی شما به حرفهایتان گوش میدهد ، نظراتتان را انجام می دهد یا با دلیل اشتباه بودنشان را برایتان توضیح میدهد و میدانید که برایتان احترام قائل است حتی اگر نتواند نیاز شما را تامین کند ولی اگر با طعنه ، تکبر ، انزجار یا بی علاقگی با شما صحبت میکند یا هر بار که خلاف میلیش عمل کنید شم را تحقیر می کند با یک همسر سوء استفاده گر طرف هستید.

همیشه در حال دفاع از خودتان هستید

اگر مدام در حال دفاع از خودتان و توضیح دادن درباره اعمالتان  هستید و استرس جواب پس دادن دارید و فضای کمتری برای ارتباط مثبت بین شما وجود دارد یعنی همسرتان در حال سوء استفاده عاطفی از شما است.

شما همیشه مقصر هستید ، به شما برچسب های احمق و نادان می زند تا همه تقصیرها به گردن شما بیوفتد . ننه من غریبم در می آورد تا دلتان به حال او بسوزد و بخواهید به او کمک کنید تا مشکلش حل شود ولی به محض این که ناراحت شوید به دیگران میگوید تعادل ندارید.

تهدید های عاطفی

اگر همسرتان از هر روشی شما را تهدید میکند ، چه عاطفی چه جسمی و احساس میکنید رابطه تان در خطر است یا با تهدید از شما باجگیری میکند ، تا زمانی که مطابق میلش رفتار نکنید رفتار خوبی با شما ندارد یا حتی تهدید به خودکشی میکند همه نشانه های خطر است.

حسادت و احساس تملک

اگر همسرتان نسبت به دوستان، خانواده و اطرافیانتان حسادت می کند و سعی میکند شما را از آنها جدا کند و شما را جزو دارایی های خودش می داند و بی دلیل شما را به خیانت متهم میکند و همیشه مثل یک بازجو از شما می پرسد کجا و با چه کسی بوده اید یا احساس میکنید رفت و آمدهایتان به شدت کاهش پیدا کرده باید متوجه زنگ خطر شوید.

مطالب خواندنی:  تفاوت های خیانت در میان زنان و مردان

تنبیه شما

یک همسر سوء استفاده گر برای این که به خواسته هایش برسد از رابطه جنسی ، صمیمیت احساسی یا حتی گفتگو اجتناب می کند تا زمانی که شما خواسته اش را انجام دهید. گاهی هم با انتقادهای مداوم شما را مورد سوء استفاده کلامی قرار می دهد.

همسر سوء استفاده گر چه نشانه هایی دارد و چگونه با او مقابله کنیم؟

راههای مقابله با همسر سوء استفاده گر

روش مقابله با همسر سوء استفاده گر

قبل از هر چیزی باید بتوانید تشخیص بدهید که چنین مشکلی بین شما وجود دارد یا خیر؟

در اولین قدم باید به فکر حفظ سلامت روانی خودتان باشید.

– کاری را شروع کنید که به شما انرژی و احساس مثبت بدهد و قابلیت هایتان فرصتی برای بروز پیدا کنند.

– به اندازه استراحت کنید.

– غذای سالم بخورید.

– مرزهای مشخصی با همسرتان ایجاد کنید و با شجاعت به او بگویید اگر شما هم تصمیم بگیرید با او مقابله کنید چه خواهد شد مثلا به او بگویید اگر به شما توهین کنید اتاق را ترک میکنید و مکالمه را تمام میکنید.

– از متهم کردن خودتان دست بردارید.  باید بدانید که مشکل فقط از جانب شما نیست بلکه الگوی رفتاری همسرتان اشتباه است.

– اگر همسرتان بد دهن است با او درگیر نشوید، برای حفظ عزت نفس خودتان از پیش آمدن چنین رفتاری پیشگیری کنید و برای خودتان شبکه ای پشتیبان داشته باشید. افرادی که شما را دوست دارند در بهبود شرایط به شما کمک خواهند کرد.

– با یک مشاور یا فردی قابل اعتماد در مورد ظلمی که به شما می شود صحبت کنید.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=40426

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.