• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
4

پیاده روی در کوچه مروی؛ کوچه ۲۰۰ ساله در تهران

  • کد خبر : 39354
  • 25 شهریور 1401 - 16:43
پیاده روی در کوچه مروی؛ کوچه 200 ساله در تهران
کوچه مروی یکی از مراکز خرید قدیمی تهران است ، بافت قدیمی این کوچه که یادآور طهران قدیم است و بورس قهوه و شکلات های خارجی جذابیت خاصی برای این گذر قدیمی بوجود آورده است.

پیاده روی در کوچه مروی؛ کوچه ۲۰۰ ساله در تهران

عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،کوچه مروی یکی از قدیمی ترین مراکز خرید تهران است که در گذشته مهاجران عرب در آن تجارت میکردند ولی امروزه تعدادشان کمتر از قبل است.

کوچه مروی بازار بورس شکلات و قهوه و چای خارجی است که در کمتر نقطه ای از تهران میتوانید پیدایشان کنید. کوچه مروی یکی از مراکز خرید معرف تهران است که نزدیک به خیابان ناصرخسرو و بازار بزرگ تهران قرار گرفته است.

بخشی از کوچه مروی سر پوشیده است و حجره هایی در آن دیده می شود.

اطراف کوچه مروی پر از کوچه های قدیمی پیچ در پیچ است که خانه های قدیمی این کوچه ها تبدیل به انبار کالاهای کوچه مروی شده اند.

کوچه مروی امروزه تبدیل به پیاده راهی برای گردشگری شده است و مغازه های آن نماسازی و مرمت شده اند و کف کوچه سنگ فرش شده است.

این کوچه حال و هوای تهران قدیم را حفظ کرده است و هر روز تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی برای بازدید این بازار قدیمی که پر از خوراکی های متنوع است به این کوچه می آیند.

دبیرستان  مروی که حالا تبدیل به حوزه علمیه شده در این کوچه قرار دارد و بازار رضای مروی یکی از مراکز خرید معروف این کوچه محسوب می شود.

کوچه مروی کجاست؟

آدرس کوچه مروی : تهران – خیابان ناصرخسرو

کوچه مروی در منطقه ۱۲ تهران در خیابان ناصرخسرو قرار گرفته است. این کوچه به صورت شرقی – غربی قرار گرفته است ، از غرب از مقابل بنای شمس العماره شروع می شود و در شرق به خیابان پامنار ختم می گردد.

پیاده روی در کوچه مروی؛ کوچه 200 ساله در تهران

عکس های کوچه مروی

مسیرهای دسترسی به کوچه مروی

برای رفتن به کوچه مروی بهترین روش استفاده از مترو است.

در ایستگاه مترو پانزده خرداد از خط یک مترو پیاده شوید و بعد از خروج از ایستگاه به سمت به سمت خیابان ناصر خسرو بروید. حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد تا به کوچه مروی برسید.

مطالب خواندنی:  معرفی باغ نگارستان از جاهای دیدنی شهر تهران

در مسیر بین ایستگاه مترو تا خیابان ناصر خسرو میتوانید به یاد قدیم سوال درشکه و ماشین دودی های مسیر شوید.

از مسیر دیگر میتوانید در ایستگاه مترو امام خمینی که تقاطع خط ۱ و ۲ است از مترو پیاده شوید و بعد از خروج از ایستگاه مترو در میدان امام خمینی یا توپخانه ، به سمت خیابان ناصرخسرو بروید. حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد تا به کوچه مروی برسید.

برای استفاده از اتوبوس های شهری میتوانید سوار خط ۲۵۹ ( پایانه شهرک والفجر – پایانه معین ) یا خط ۲۶۷ ( پایانه بیهقی – میدان انقلاب ) شوید و در ایستگاه میدان انقلاب پیاده شوید و با ۳ دقیقه پیاده روی به بازار کوچه مروی برسید.

در صورت تمایل میتوانید از ایستگاه های تاکسی پراکنده در تمام شهر تهران به سمت پایانه میدان آزادی بروید و سپس به سمت کوچه مروی حرکت کنید.

برای رفتن به کوچه مروی با خودرو شخصی باید از بزرگراه اشرفی اصفهانی به بزرگراه آبشناسان بروید و وارد خیابان سردار جنگل شوید و خودروی خود را پارک نموده به کوچه مروی بروید.

از آنجا که ترافیک این منطقه بالاست بهتر است با وسایل حمل و نقل عمومی به این بازار بروید.

پیاده روی در کوچه مروی؛ کوچه 200 ساله در تهران

تاریخچه کوچه مروی

تاریخچه کوچه مروی

در اوایل سلطنت فتحعلیشاه که ازبک ها به مرو حمله کردند . محمد حسین خان که حکومت مرو را بر عهده داشت از ازبک ها شکست خورد و در سال ۱۲۱۴ به کابل فراری شد. بعد از آن به قندهار ،سیستان و در نهایت به تهران آمد و فتحعلی شاه با روی باز از او استقبال کرد و به او لقب فخرالدوله دارد.

محمد حسین خان از قبول کارهای درباری شانه خالی کرد و در محله ای که امروز به نام  کوچه مروی شناخته می شود ، با احداث بناهایی به زندگی اش ادامه دارد.

او در طول اقامتش ثروت زیادی جمع کرد و در غربی ترین نقطه عودلاجان در داخل حصار صفوی شهر تهران خانه و باغی برای خودش ساخت که گفته می شود در کوچه مقابل شمس العماره قرار داشته است.

مطالب خواندنی:  آشنایی با دره ماه؛ غیرقابل سکونت ترین نقطه روی کره زمین

خان مروی در زمینی که در شمال کوچه مروی است یک مسجد و یک مدرسه علوم دینی داشت و بعدا باغی در جنوب مسجد ساخت که در جنوب کوچه مروی قرار گرفته است . او این باع را وقف مسجد کرد  و در پایان عمر سایر اموال و املاکش را که شامل چند آبادی و چندین خانه و دکان و غیره بود را وقف نمود.

مدرسه و مسجدی که خان مروی ساخت به نام مروی و در برخی اسناد به خاطر لقب فخروالدوله به نام فخریه نام برده شده اند.

در دوره ناصرالدین شاه عمارت شمس العماره مقابل این کوچه بنا شد و خیابان ناصریه (ناصرخسرو) و میدانی در مقابل سردر شرقی ارگ سطنتی در ابتدای کوچه مروی ایجاد شد که به نام میدان شمس العماره معروف است.

ساخته شدن این بناها باعث شد که کوچه مروی بیشتر مورد توجه مردم قرار بگیرد و به مرور بازارچه و گذر مروی تبدیل به یکی از معروف ترین بازارهای دوره ناصرالدین شاه شد.

به دلیل مهاجرت اعراب به این محل میتوانید جلوه های فرهنگ عربی را در اطراف این کوچه ببینید. به خصوص اغذیه فروشی هایی با تابلوهای عربی که فروش خوراکی های عربی ازجمله فلافل معروف مروی.

پیاده روی در کوچه مروی؛ کوچه 200 ساله در تهران

کالاهای موجود در کوچه مروی

کوچه مروی بورس چه کالاهایی است؟

در کوچه مروی انواع خوراکی های خارجی به فروش می رسد که در دیگر نقاط شهر کمیاب هستند. در واقع کوچه مروی را به عنوان بورس قهوه و شکلات های خارجی می شناسند.

شکلات های خارجی ، چای و قهوه های خوش عطر ، اکستنشن مو و تزئینات مو ، تاج عروس ، کلاه گیس ، لوازم آرایشی و تزئین لباس ، لوازم بهداشتی و لوازم لوستر با قیمت هایی بسیار مناسب در این کوچه به فروش می رسد که جزو اجناس پرفروش کوچه مروی به حساب می آیند.

در زمان جنگ ایران و عراق ، اعراب مهاجر در این کوچه مشغول کسب و کار می شدند و اغذیه فروشی های زیادی در این کوچه راه اندازی کرده اند.

مطالب خواندنی:  تصاویر | ۷ آبشار یخی نزدیک تهران | دیدن آبشارهای یخی در اسفند ماه را از دست ندهید

از دیگر وسایل پرفروش این کوچه میتوان به وسایل آنتیک و عتیقه اشاره کرد.

پیاده روی در کوچه مروی؛ کوچه 200 ساله در تهران

دیدنی های کوچه مروی

دیدنی های کوچه مروی

طول کوچه مروی حدود ۳۵۰ متر است که در ابتدای کوچه تندیس مردی گاری کش و فرزندش که روی گاری نشسته است نصب شده که نشانه کاربری تجاری کوچه محسوب می شود.

کوچه مروی از قدیم محله های تاریخی تهران و بازار را به هم وصل میکرده است و به همین دلیل نقش مهمی در زندگی مردم دارد و یکی از مناطق پر رفت و آمد تهران با کاربری بازرگانی ، آموزشی ، مسکونی و تجاری به حساب می آید.

مدرسه مروی : یکی از ساختمان های قدیمی کوچه مروی است که در سال ۱۲۳۱ شمسی به دستور فخرالدوله ساخته شد و اولین آموزشگاه علوم دینی تهران محسوب می شد . در زمان رضا شاه تبدیل به دبستان دبیرستان شد . تعدادی از نام آوران ایرانی دوران تحصیل شان را در این مدرسه گذرانده اند از جمله جلال خالقی مطلق ، مرتضی ممیز ، پرویز تناولی ، جلال آل احمد ، ابوالقاسم حالت ، حسین الهی قمشه ای و غیره . این بنا در آغاز دهه ۶۰ مورد بی توجهی قرار گرفت و بعد از سالها تبدیل به حوزه علمیه شد.

سرای روشن : در سال ۱۳۱۱ بنایی با معماری چشمگیر در نزدیک کوچه مروی ساخته شد که به نام سرای روشن شناخته می شود و یکی از اولین مراکز بازرگانی تهران به حساب می آید. سبک ساخت این بنا ترکیبی از هنر روز اروپا و معماری باستانی ایرانی است که در دهه هفتاد توسط مهندس صفا منش مرمت شده است.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=39354

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.