• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
3

آیا خانواده می تواند بر روابط زوج ها تأثیر بگذارد؟

  • کد خبر : 41030
  • 02 فروردین 1402 - 17:56
آیا خانواده می تواند بر روابط زوج ها تأثیر بگذارد؟
تاثیر خانواده بر روابط زوج ها در ایران به دلیل فضای سنتی و رفت و آمدهای خانوادگی ، بسیار زیاد است، زوجینی که نتوانند استقلال زندگیشان را به درستی حفظ کنند متاسفانه تحت تاثیرات منفی دخالت های خانواده ها قرار می گیرند.

آیا خانواده می تواند بر روابط زوج ها تأثیر بگذارد؟

تاثیر خانواده بر روابط زوج های جوان

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،یکی معضلاتی که میتواند ازدواج ها را به مرز نابودی بکشاند ، عدم استقلال زوجین از خانواده ها است. زوجی که به این درک و آگاهی نرسیده باشد که یک خانواده مستقل را تشکیل داده اند و از این به بعد همسرشان اولویت اول زندگی آنهاست نه خانواده هایشان و باید تصمیماتشان را قبل از این که به اطلاع خانواده برسانند با همسرشان درمیان بگذارید و در این مورد با هم مشورت کنند ، ازدواجشان را در خطر نابودی عاطفی و قانونی قرار می دهند.

اظهار نظر ها و دخالت والدین در امور زندگی زوجین میتواند منجر به مشکلات بی پایان شود.

اگر کسی درباره مسائل شما دخالت کرد یا اظهار نظری داشت ، از محبت و توجه او با احترام تشکر کنید و در نهایت بگویید که میخواهید تصمیم نهایی را با مشورت همسرتان بگیرید.

در ادامه مقاله درباره تاثیر خانواده بر روابط زوجین و مسائلی که موجب دخالت آنها و از بین رفتن استقلال زندگی زوج ها می شود بیشتر صحبت میکنیم.

تاثیر خانواده بر روابط زوج ها 

یکی از روابط موثر بر خوشبختی و آرامش زندگی ، روابط همسران با خانواده های طرف مقابل و تاثیرات مثبت و منفی خانواده ها بر ازدواج است.

هر گونه مشکلی در رابطه بین خانواده ها و زوجین میتواند منجر به اختلافات زناشویی شود به خصوص اگر روابط خانوادگی نزدیکی داشته باشند و رفت و آمدهای خانوادگیشان زیاد باشد.

• دخالت در امور اقتصادی : دخالت در امور اقتصادی زوجین معمولا منجر شکست در امور اقتصادی می شود حتی اگر نیت خیر داشته باشند. ادامه این دخالت های خیرخواهانه منجر به جر و بحث های مالی زیادی بین زوجین خواهد شد.

• تحمیل کردن راه و رسم زندگی : گاهی والدین روش هایی به فرزندشان پیشنهاد می دهند که چون اغلب بر اساس عواطف و جانبداری هستند کمتر منطقی به نظر می رسند و می توانند مشکل ساز شوند. هر زوجی باید بدانید که بهترین مشاور او در زندگی همسرش است.

در خانواده های سنتی یا خانواده هایی که فرزندشان را وابسته بزرگ کرده اند ، خانواده ها به بهانه بی تجربگی فرزندشان یا به بهانه عدم تحمل دوری وادارشان میکنند که در کنارشان زندگی کنند تا راه و رسم زندگی را به آنها بیاموزند ولی مهم ترین سوال اینجاست که اگر فرزند شما راه و رسم زندگی مستقل را بلد نیست ، چرا ازدواج کرده است؟ چرا باید فرزند شما در سن کم ازدواج کند یا به قدری وابسته شما باشد که نتواند برای خودش تصمیم بگیرد؟

برخی خانواده ها عروس کم سن و سال می گیرند تا او را مطابق ارزشهای خانوادگی خودشان بزرگ کنند که متاسفانه در جامعه امروزی روشی کاملا شکست خورده است. نتیجه همزیستی عروس در کنار خانواده شوهر چیزی به جز ناراحتی های روزمره پشت سر هم در بهترین سالهای ازدواج و تلخ شدن سال های اولیه زندگیتان نخواهد بود. زندگی در کنار خانواده همسر در طولانی مدت نتیجه ای به جز نفرت و کینه و از بین رفتن احترام بین عروس و مادر شوهر نخواهد بود.

مطالب خواندنی:  چند نوع غذای ساده برای آشپزی با کودکان | به این دلایل مهم با کودکان آشپزی کنید

• وجود افراد خودشیفته : در بعضی خانواده ها ، پدر و مادر یا خواهر و برادر بزرگتر شخصیت خودشیفته دارند و تصور میکنند فقط خواسته ها و ایده های خودشان درست است و دیگران باید مطابق میل آنها رفتار کنند و بدون این که کوچکترین توجهی به علایق یا عواطف آنها داشته باشند ، نظراتشان را تحمیل کرده و زندگی جدید زوجین را به بیراهه می کشند.

آیا خانواده می تواند بر روابط زوج ها تأثیر بگذارد؟

نقش خانواده‌ها در زندگی زوج‌های جوان

الگوهای روابط اشتباه خانوادگی

زمانی که زندگی زوجین بدون دغدغه و مشکلات عاطفی باشد ، زن و مرد برای رسیدن به خانه و کنار هم بودن لحظه شماری می کنند ولی زمانی که دلخوری ها و مشکلات پشت سر هم پیش می آید دیگر کنار هم بودن برای زوجین خوشایند نخواهد بود.

شایع ترین الگوهای روابط خانوادگی با خانواده همسر که میتواند منجر به اختلاف شود ، موارد زیر است :

• دیدارهای مکرر و بدون برنامه ریزی: یکی از مشکلاتی که بسیاری از زوجین را رنج می دهد دیدارهای خانوادگی مکرر و غیر ضروری و بدون برنامه خانواده همسر با زوجین یا برعکس است که گاهی در طول هفته تکرار می شود. مثلا زوجین هر روز در ساعت مشخصی به خانه پدر خانم یا آقا می روند. این مسئله نشان میدهد که زوجین بدون حضور اطرافیان قادر به تحمل زندگی دو نفره نیستند و وابستگی زیادی به والدینشان دارد. همین رفت و آمدهای مکرر باعث میشود خانواده ها از جزئیات زندگی شما مطلع شده و در نتیجه دخالت و اظهار نظرشان در زندگی شما بیشتر شده و موجبات رنجش همسرتان را بوجود آورد.

• مهمان شدن طولانی یکی از اعضای خانواده : زمانی که پدر یا مادر ، خواهر یا برادر یکی از زوجین یا هر دوی آنها مدت زمانی طولانی را مهمان خانه آن ها شوند به طوری که از تمام مسائل خصوصی و جزئیات زندگی آنها باخبر شوند و ریتم زندگی زوجین را به هم بریزند و فضای خصوصی شان را تنگ کنند ، آسیب زیادی به زندگی خصوصی زوجین وارد می شود که منجر به بروز اختلافات بیشتر خواهد شد حتی اگر فرد کوچکترین دخالتی درباره مسائل روزمره نداشته باشد که بسیار بعید است.

• مکالمه تلفنی طولانی و مکرر : یکی از روشهای اشتباهی که زن و شوهر برای رفع تنهایی انجام می دهد مکالمات طولانی و مکرر در طول روز با خانواده است. در این مکالمات که چیزی جز بازگو کردن مسائل روزمره نیست ، پای دیگران به حریم خصوصی زندگی شان باز می شود و استقلال فکری شما از بین خواهد رفت و باعث تغییر تصمیماتتان خواهد شد. حتی اگر این طور نباشد همسر شما همیشه تصور میکند که افکار خانواده تان روی مخالفت ها یا تصمیمات شما تاثیر گذاشته است و نسبت به آنها احساس بدی پیدا میکند.

مطالب خواندنی:  خانواده درمانی چیست؟ انواع روش‌های خانواده درمانی

اگر در این گفتگوها رازهای زندگی خصوصیتان رد و بدل شود و به گوش همسرتان برسد ، احساس ناامنی پدیا میکند و در نتیجه ترجیح میدهد بسیاری از مطالب را با شما در میان نگذراد و به مرور دیوار بلندی بین شما ایجاد خواهد شد.

پیشگیری از اثرات مخرب خانواده ها 

اگر میخواهید زندگی مستقلی داشته باشید و مانع از اثرات مخرب خانواده ها بر زندگی خودتان داشته باشید ، احترام بین شما حفظ شود و دعوای زن و شوهری به مراتب کمتری را تجربه کنید و آرامش بیشتری را تجربه کنید ، میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

• درباره اختلافاتتان با خانواده ها صحبت نکنید : مهم ترین مسئله ای که زن و شوهرها باید به آن توجه کنند این است که هرگز مسائل و اختلافاتشان را بدون اطلاع همسر با خانواده ها در میان نگذارند.

شما بعد از مدتی با همسرتان اشتی می کنید ولی خانواده تان همچنان برای زندگی پر از بدبختی و مشکلاتتان برای شما دلسوزی میکند و همین مسئله منجر به افزایش کدورت بین خانواده شما و همسرتان می شود و در نتیجه آرامش زندگیتان به هم می خورد.

خانواده ها معمولا در این شرایط با اطلاعات ناقصی که دارند ، شروع به دادن راهکارها و راه حل های اشتباه می کنند و از سویی دیگر رفتارشان با همسر شما تغییر میکند و این تغییر رفتار به وضوح باعث ناراحتی و رنجش همسرتان خواهد شد که نتیجه اش بدرفتاری با خود شماست.

• به همسرتان اولوت بدهید : اصلی ترین نکته ای که بعد از ازدواج باید رعایت کنید این است که همسرتان مهم ترین فرد زندگی شما باشد . اگر والدین همچنان بعد از ازدواج نفوذشان را روی شما حفظ کنند و تبدیل به مهم ترین فرد زندگیتان شوند به مشکلات حادی برخواهید خورد. اگر به نظر شما والدینتان مهم تر از همسرتان هستد ، اصلا چرا ازدواج کرده اید؟

باید بتوانید بین رفتار با والدین و همسرتان تعادل ایجاد کنید و به گونه ای رفتار کنید که آنها بدانند هر کدامشان جایگاه خاص خودشان را دارند.

به عنوان یک قانون روان شناختی باید یپذیرید که در تقسیم وفاداری سهم عمده ای از آن همسرتان است نه پدر و مادر. اگر در پذیرش این موضوع مشکل  دارید قبل از ازدواج باید در این باره با همسرتان صحیت کنید و به او حق انتخاب بدهید.

مطالب خواندنی:  مطالعه روی ۱۱۰۰۰ زوج، منجر به کشف راز خوشبختی در ازدواج شد

نکته دیگری که باید رعایت کنید این است که شما و همسرتان باید در مقابل دیگران در یک تیم باشید حتی اگر در آن لحظه نظرتان مخالف اوست. شما در هر شرایطی باید در مقابل پدر و مادر و فرزندتان ، حامی همسرتان باشید. در مورد اختلاف نظرها میتوانید بعدا در خلوت دونفری با یکدیگر گفتگو نمایید.

آیا خانواده می تواند بر روابط زوج ها تأثیر بگذارد؟

تاثیر خانواده بر رابطه زن و شوهرها

• مرز بین ازدواج و خانواده را مشخص کنید : بدون تعارف ، فداکاری یا رودربایستی با همسرتان در مورد الگوی رابطه با خانواده ها ، میزان رفت و آمد ، ارتباط اقتصادی ، زمانبندی مهمانی ها و غیره گفتگو کنید. اگر میخواهید به خانواده تان کمک مالی نمایید باید این موضوع را به اطلاع همسرتان برسانید و به نتیجه مناسبی برسید.

گاهی اوقات مرد یا زن وقتی نظرش را درباره الگوی رفت و آمد یا کمک مالی به خانواده اش به اطلاع همسرش می رساند به قدری با واکنش غیر منطقی ، تند و خشمگین روبرو می شود که ترجیح میدهد سکوت کرده و دیگر به مذاکره ادامه ندهد و خشم و ناراحتی اش را در خود می ریزد.

خشم و ناراحتی فروخورده به مرور زمان به قدری قوی می شود که رابطه عاطفی زوجین را از بین می برد و حتی منجر به روابط فرازناشویی می شود. بنابراین در این گونه موارد بدون ملاحظه و بی منطق رفتار نکنید و سعی کنید همسرتان را درک کرده به نتیجه مناسبی با هم برسید.

• با همسرتان مشورت کنید: یکی از موثرترین رفتارها برای جلوگیری از اثرات مخرب خانواده ها بر روابط زن و شوهری ، مشورت زوجین با یکدیگر است حتی اگر تصمیم کوچکی مثل پاسخ مثبت دادن برای دعوت مهمانی یا پیک نیک باشد.

زن و شوهر باید بیاموزند که درباره مسایل کوچک روزمره ، مشکلات و تصمیمات مهم ، قبل از حرف زدن با دیگران ، با همسرشان مشورت کنند و تنها  در صورتی که نیاز به همفکری بیشتر داشتید با خانواده تان صحبت کنید.

یکی از مخرب ترین عادت ها که باعث بروز اختلاف بین همسران می شود این است که زن و شوهر به تنهایی تصمیم بگیرند یا با مشورت خانواده پدری یا دوستانشان کاری انجام دهد و آخرین کسی که از تصمیمشان با خبر می شود ، همسرشان باشد.

این رفتار باعث می شود همسرتان احساس کند جایگاهی در زندگی شما ندارد و در نهایت باعث کاهش احساسات و عواطف او نسبت به شما خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=41030

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.