• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
اخبار امروز : 4
0
4
نکته مهم برای جلوگیری از عوارض رژیم های لاغری

آیا می توانیم در کوتاه مدت لاغر شویم؟

  • کد خبر : 34102
  • 12 اسفند 1400 - 19:20
آیا می توانیم در کوتاه مدت لاغر شویم؟
خدیجه رحمانی ،درباره تبلیغات وسیع درباره رژیم های لاغری سریع تا عید، گفت:«به لحاظ علمی هیچ رژیمی وجود ندارد که بتوانید در یک ماه کاهش وزن سریع داشته باشید. در بحث کاهش وزن نکته ای که باید به آن خیلی توجه داشته باشید فقط عدد کاهش وزن نیست که این عدد را پایین بیاوریم بلکه باید به ترکیب بدن هم نگاه کنیم. در ترکیب بدن اگر درصد چربی بدن زیاد باشد مشکل زا است و زمینه ساز بروز بیماری های متابولیک است. در تمام برنامه های کاهش وزن هم هدف علمی این است که بتوانیم درصد چربی بدن را کم کنیم.»

آیا می توانیم در کوتاه مدت لاغر شویم؟

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از سلامت نیوز،خدیجه رحمانی،درباره تبلیغات وسیع درباره رژیم های لاغری سریع تا عید، گفت:«به لحاظ علمی هیچ رژیمی وجود ندارد که بتوانید در یک ماه کاهش وزن سریع داشته باشید. در بحث کاهش وزن نکته ای که باید به آن خیلی توجه داشته باشید فقط عدد کاهش وزن نیست که این عدد را پایین بیاوریم بلکه باید به ترکیب بدن هم نگاه کنیم. در ترکیب بدن اگر درصد چربی بدن زیاد باشد مشکل زا است و زمینه ساز بروز بیماری های متابولیک است. در تمام برنامه های کاهش وزن هم هدف علمی این است که بتوانیم درصد چربی بدن را کم کنیم.»

در هفته چقدر مجاز به کاهش وزن هستیم؟

وی در ادامه گفت:« به لحاظ متابولیکی، قدرت سوخت چربی بدن در هفته به طور متوسط نیم تا یک کیلو است یعنی به لحاظ علمی بدن می تواند با برنامه های کاهش کالری دریافتی بین نیم تا یک کیلو چربی سوزی کند و در تمام برنامه های کاهش وزن سریع ، این چربی بدن نیست که می سوزد بلکه در وهله اول آب بدن است که از بین می رود و در وهله دوم عضله است که کاهش پیدا می کند که هر دوی اینها به لحاظ سلامتی خطرناک است بنابراین افرادی که درصدد کاهش وزن هستند باید به این مسٔله توجه کنند که آب و عضله بدنشان کاهش پیدا نکند و فقط باید چربی بدن کاهش پیدا کند.»

وی خاطرنشان کرد:« قبل از دادن برنامه رژیم غذایی به افراد باید دید آیا فرد به برنامه کاهش وزن نیاز دارد یا خیر چون برخی افراد در وزن نرمال هم می خواهند از آنچه هستند هم کمتر باشند که این درست نیست حتی برای چربی سوزی اگر درصد چربی بدن در زنان به طور متوسط ۳۰ درصد و در مردان به طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر باشد این خطرناک است و میزان چربی بدن در یک حد نرمالی باشد.»

رحمانی افزود:« تمام اصول و برنامه های کاهش وزن تابع مجموعه ای از عوامل است یعنی فقط بحث غذا خوردن و نخوردن برای کاهش وزن مطرح نیست بلکه ابتدا بحث ژنتیک فرد است که در وزن وی موثر است بعد از آن سن و جنس و ترکیب بدن و همچنین میزان فعالیت فیزیکی از جمله عوامل تعیین کننده در کاهش وزن هستند.»

مطالب خواندنی:  17 تا از بهترین مواد غذایی برای درمان فشار خون بالا

۱۴ نکته برای جلوگیری از عوارض رژیم های لاغری

وی در ادامه گفت:« برای اینکه از آسیب عوارض برنامه های کاهش وزن جلوگیری کنیم باید به نکاتی که در ادامه اشاره می شود، توجه کنید: ابتدا فرد باید فهرست مواد غذایی روزانه  و همچنین برنامه ورزشی داشته باشد یعنی بداند روزانه از چه مواد غذایی استفاده می کند و چه برنامه ورزشی یا فعالیت بدنی یا فعالیت فیزیکی روزانه دارد. دوم اینکه در برنامه غذایی روزانه باید هر چهار گروه اصلی غذایی یعنی گروه های اصلی مثل گروه نان و غلات، گروه سبزیجات و میوه ها، گروه گوشت و مواد پروتینی و همچنین گروه لبنیات وجود داشته باشد.»

نقش ویتامین B در چربی سوزی بدن

وی افزود:«نکته سوم این است وقتی می خواهید چربی سوزی کنید باید ویتامین هایی که در سوخت انرژی مورد استفاده قرار می گیرند در دسترس بدن باشد به عنوان مثال ویتامین های گروه B که کار سوخت و ساز بدن را انجام می دهد یا برخی از ریزمغذی ها که به عنوان کوآنزیم اعمال متابولیکی را انجام می دهند را باید در دسترس داشته باشید مانند منیزیم یا روی که عناصری هستند که به عنوان کوآنزیم در فعالیت های آنزیمی که منجر به سوخت انرژی می شود وجود دارند که اگر بدن این موارد را کمبود داشته باشد سوخت و ساز بدن به خوبی صورت نمی گیرد به همین دلیل است که در رژیم لاغری باید از همه گروه های غذایی در برنامه غذایی روزانه استفاده کرد.»

رحمانی گفت:« چهارمین نکته که باید به آن توجه شود این است که در هر برنامه غذایی باید تنوع وجود داشته باشد و به صورت ثابت نباید از یک ماده غذایی استفاده کرد. رژیم های من درآوردی که به عنوان مثال می گویند یک هفته انگور بخورید یا هر ماده ای دیگری برای لاغری بسیار غلط است و این رژیم های لاغری جایگاه علمی ندارند.»

بشقاب غذایی برای لاغری شامل چه مواد غذایی می شود؟

وی در ادامه گفت:«پنچمین نکته این است که به طور معمول نیمی از بشقاب غذایی افرادی که می خواهند رژیم لاغری بگیرند باید از سبزیجات باشد وقتی صحبت از سبزیجات است منظور تمام سبزیجات و صیفی جات است بخصوص سبزیجات رنگی، یک چهارم بشقاب غذای فرد  باید از نان و غلات باشد که شامل نان و برنج و ماکارونی و سیب زمینی می شود البته مهم است فرد بداند از هر ماده غذایی مجاز است چند واحد مصرف کند تا بیشتر از نیاز دریافت نکند، یک چهارم بقیه بشقاب غذای فرد باید از پروتیین و لبنیات باشد. بنابراین می بینیم که فرد همه گروه های اصلی غذایی را به غیر از میوه ها دارد که توصیه می شود میوه ها را در بین وعده های غذایی مصرف کنند تا از گرسنگی طولانی مدت جلوگیری شود.»

مطالب خواندنی:  مکمل غذایی که کاهش وزن را ۴ برابر می‌کند

بیش از ۵ ساعت گرسنه نمانید

وی خاطرنشان کرد:« ششمین نکته این است که باید فرد برنامه غذایی منظم داشته باشد و هر سه وعده غذایی اصلی را در رژیم خود داشته باشد و دو میان وعده هم داشته باشد. وعده اصلی صبحانه مهمترین وعده غذایی می باشد که به هیچ عنوان نباید حذف شود البته هیچ وعده غذایی نباید حذف شود چون در این صورت فرد احساس گرسنگی می کند و نمی تواند رژیم خود را ادامه دهد و احساس گرسنگی باعث می شود که بیشتر غذا بخورد. به طور معمول افراد نباید بیش از چهار یا پنج ساعت گرسنه بمانند چون باعث پرخوری می شود.»

رحمانی در ادامه گفت:« هفتمین نکته این است که فرد باید به محض سیر شدن، از غذا خوردن دست بکشد. ما یک دستور غذایی در اسلام داریم که افراد قبل از سیر شدن از غذا خوردن دست بکشند که نکته خیلی مهمی در بحث مقدار غذای دریافتی است.»

چطور گرسنگی کاذب را تشخیص دهیم؟

وی افزود:« هشتمین نکته این است که اگر بعد از وعده غذایی احساس می کنید سیر نشدید ده دقیقه صبر کنید بعد از ده دقیقه اگر گرسنه بودید غذا بخورید اگر گرسنه نبودید چیزی نخورید. برای اینکه گرسنگی کاذب را از گرسنگی اصلی بتوانید تشخیص دهید قبل از غذا خوردن یک لیوان آب بخورید اگر بعد از نوشیدن این یک لیوان آب احساس گرسنگی کردید مجددا یک لیوان دیگر آب بنوشید اگر بعد از دو لیوان گرسنه بودید غذا بخورید اگر نبودید غذا نخورید چون گرسنگی شما گرسنگی کاذب است.»

وی گفت:« نهمین نکته این است که فرد باید در رژیم غذایی خود در میان وعده ها ازمواد غذایی مفید که عمدتا باید از میوه ها و سبزیجات، مغزها و آجیل باشد، استفاده کند اما در مصرف آنها نباید زیاده روی شود حتی در مصرف میوه ها نیز نباید زیاده روی شود بهتر است یک عدد میوه در میان وعده صبح و یک عدد در میان وعده عصر و یک عدد هم در آخر شب میل کنند که البته باید واحدهای میوه ها را هم رعایت کنند. همچنین مغزها را در حد یک مشت یا ۳۰ تا ۴۰ گرم باید مصرف کنند و نباید در مصرف آنها زیاده روی شود چون چربی زیای دارند.»

مطالب خواندنی:  این نوشیدنی ها چربی شکمی را آب می کنند

نوشیدن آب فراموش نشود

رحمانی خاطرنشان کرد:« دهمین نکته کنترل استرس است چون استرس یکی از عواملی است که در برخی افراد باعث پرخوری می شود لذا باید استرس خود را مدیریت کنید. نکته بعدی داشتن حدود ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه است. دوازدهمین نکته این است که در کنار اینها روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب دریافت کنید و به هیچ عنوان نباید آب بدن کم شود البته برخی افراد ممکن است تا سه لیتر نیاز به مصرف آب روزانه داشته باشند. البته صحبت از مایعات که می شود فقط منظور نوشیدن آب نیست اما از میزان مایعات روزانه حداقل نصف آن باید آب باشد یعنی اگر فرد ۸ لیوان در روز مایعات مصرف می کند ۴ لیوان آن حتما آب باشد و ۴ لیوان دیگر را می توانند شیر،چای، آب میوه طبیعی مصرف کنند.»

مصرف قرص های لاغری ممنوع

وی در پایان گفت:« سیزدهمین نکته این است که در کنار همه اینها باید برنامه ورزشی منظم روزانه داشته باشید تا به سوخت و ساز بیشتری دست پیدا کنید. نکته آخر این است که به شدت تاکید می کنم از مصرف قرص های کاهش وزن خودداری کنید بسیاری از این قرص ها بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارد. مصرف این قرص ها بعد از دوماه عوارض جانبی دارد و حتی باعث برگشت وزن می شود به همین دلیل تاکید می شود از این قرص ها استفاده نشود.»

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=34102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.