• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 4
0
3

آیا نوشیدن قهوه در بارداری مضر است؟

  • کد خبر : 37065
  • 27 خرداد 1401 - 18:04
آیا نوشیدن قهوه در بارداری مضر است؟
محققان دانشگاه کوئینزلند متوجه شده اند که نوشیدن روزانه قهوه هیچ خطری برای بارداری ندارد.

آیا نوشیدن قهوه در بارداری مضر است؟

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از سلامت نیوز،کافئین یک ماده محرک است و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. همچنین کافئین موجب افزایش ادرار می‌شود و می‌تواند بدن را با کمبود آب مواجه کند. کافئین و غذاهای کافئینه همچنین ممکن است در برخی بانوان باعث سوزش معده شود. مهم است که در کل دوران بارداری به مصرف کافئین روزانه خود توجه داشته باشید، اما برای آگاهی در خصوص باید ها و نباید های مصرف قهوه در بارداری این گزارش را تا انتها بخوانید.

بسیاری از بانوان باردار در لحظه‌ای که متوجه می‌شوند باردار هستند مصرف کافئین را قطع می‌کنند چون می‌ترسند مصرف روزانه قهوه خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را بالا ببرد.

اما مطالعه جدید محققان دانشگاه کوینزلند در استرالیا نشان می دهد که نیازی به این همه نگرانی نیست. این محققان می‌گویند، مصرف متعادل قهوه خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش نمی دهد.

دکتر «گان-هلن موئن»، دکتر دانیل هوانگ و کارولین بریتو نونس از مؤسسه بیولوژی مولکولی دانشگاه کوینزلند در این مطالعه از ژنتیک برای تجزیه و تحلیل رفتار نوشیدن قهوه استفاده کردند. یافته‌های این محققان نشان می‌دهد که مصرف محدود قهوه در دوران بارداری خطر سقط جنین، مرده‌زایی یا زایمان زودرس را افزایش نمی‌دهد.

دکتر هوانگ گفت رفتار نوشیدن قهوه تا حدی به دلیل ژنتیک است، مجموعه خاصی از گونه های ژنتیکی که بر میزان مصرف قهوه ما تأثیر می گذارد. وی گفت: ما نشان دادیم که این گونه های ژنتیکی نه تنها بر مصرف قهوه در جمعیت عمومی بلکه در زنان باردار نیز تأثیر می گذارد.

مطالب خواندنی:  تاکید متخصصان بر انجام جراحی کیسه صفرا حین بارداری

محققان از روشی به نام «تصادفی سازی مندلی» (Mendelian Randomisation) استفاده کردند که از هشت نوع ژنتیکی استفاده می کرد که رفتار نوشیدن قهوه زنان باردار را پیش بینی می کرد و بررسی کرد که آیا این گونه ها با پیامدهای تولد نیز مرتبط هستند یا خیر.

دکتر هوانگ گفت: از آنجایی که نمی‌توانیم از زنان بخواهیم مقادیر تجویز شده قهوه را در دوران بارداری خود بنوشند، از آنالیزهای ژنتیکی برای تقلید از یک کارآزمایی کنترل تصادفی استفاده کردیم.

این تجزیه و تحلیل ژنتیکی نشان داد که خطر سقط جنین، مرده‌زایی یا زایمان زودرس برای زنان بارداری که قهوه می‌نوشند، وجود ندارد.

دکتر هوانگ می‌گوید: وقتی صحبت از رژیم غذایی در دوران بارداری به میان می‌آید، معمولاً به زنان توصیه می‌شود که از نوشیدن قهوه صرف نظر کنند، اما این مطالعه نشان می‌دهد که آنها همچنان می‌توانند بدون نگرانی از افزایش خطر پیامدهای بارداری، از نوشیدن قهوه لذت ببرند.

با این حال محققان تاکید می‌کنند که این مطالعه تنها به برخی از پیامدهای نامطلوب بارداری توجه کرده است و ممکن است مصرف کافئین بر دیگر جنبه‌های مهم رشد جنین نیز تأثیر بگذارد.

دکتر مون گفت: به همین دلیل، مصرف زیاد قهوه در دوران بارداری را توصیه نمی‌کنیم، بلکه مصرف کم یا متوسط ​​قهوه را توصیه می‌کنیم.

خوردن قهوه در ماه های آخر بارداری چه تاثیراتی بر جنین دارد؟

در سه ماهه سوم بارداری جنین مراحل آخر آمادگی برای تولد را طی می‌کند، در این مدت اسکلت او کاملا رشد کرده، چشم هایش باز است و می‌تواند تغییرات نور را متوجه بشود. ریه‌های او در حال رشد است و هر هفته ۲۲۰ گرم وزن اضافه می‌کند تا متولد شود.

مطالب خواندنی:  غذاهایی که تمرکز شما را افزایش می دهند

به گفته سازمان بارداری آمریکا، کافئین مصرف شده توسط مادر، به همراه اکسیژن و مواد مغذی از طریق جفت به جنین منتقل می‌شود. مصرف متوسط کافئین ممکن است باعث افزایش هوشیاری در جنین یا نوزاد هنگام تولد شود و تغییری در الگوی خواب را به همراه داشته باشد. با این حال، مصرف مقدار زیاد کافئین با عوارضی مانند وزن کم در هنگام تولد و در برخی موارد نادر باعث مشکلات قلبی می‌شود.

بطور خلاصه مصرف کافئین در سه ماهه سوم بارداری که جنین در حال اضافه کردن وزن خود است می تواند تاثیری منفی بر وزن نوزاد داشته باشد.

مقدار مجاز مصرف قهوه در بارداری

محققان توصیه می‌کنند که بانوان باردار بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز بیشتر مصرف نکنند. با این‌که انواع مختلف قهوه میزان کافئین متفاوتی دارد، اما این مقدار تقریبا برابر است با یک فنجان متوسط. تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ توسط محققان دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ انجام شد نشان داد که مصرف زیاد کافئین در سه ماهه سوم بارداری، که به طور متوسط ۲۸۰ میلی‌گرم کافئین تعریف شده است، خطر کم وزنی نوزاد را هنگام تولد دو برابر می‌کند.

منبع:ایرنا

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=37065

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.