• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
اخبار امروز : 3
0
3

تاریخ مصرف کنجد

  • کد خبر : 2091
  • 17 آذر 1396 - 14:59
تاریخ مصرف کنجد

کنجد گیاهی است یک ساله با ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است. برگهای آن بیضی، باریک و نوک تیز است. تاریخ مصرف کنجد: گلهای آن به رنگ سفید یا قرمز، به طور تک تک در کناره برگهای قسمت انتهایی ساقه ظاهر می شوند. متجاوز از پنج هزار سال […]

کنجد گیاهی است یک ساله با ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است. برگهای آن بیضی، باریک و نوک تیز است.

تاریخ مصرف کنجد:

گلهای آن به رنگ سفید یا قرمز، به طور تک تک در کناره برگهای قسمت انتهایی ساقه ظاهر می شوند.

متجاوز از پنج هزار سال است که انسان به خواص معجزه آسای کنجد پی برده است. پهلوانان قدیم آن را برای زیاد کردن زور می خوردند و امروز هم در بین قهرمانان ترکیه قابل توجه است و دارای ارزش زیادی  است.

هندیها بیش از سایر اقوام برای این گیاه خاصیت و اثرات معجزه آسا قایلند و آن را زیادکننده قدرت و عامل طول عمر می شناسند و روی این اصل آن را در تشریفات مذهبی زیاد می خورند و همانطور که ما ایرانیان خرما و انجیر خیرات می کنیم آنها کنجد و شیرینهایی که با کنجد درست کرده اند خیر می کنند و بدون تردید علت طول عمر در بین مرتاضین و بعضی از دهاتیهای هندی خوردن کنجد است.

خوردن این گیاه از قدیم در ایران معمول بوده است، نانوایان مغز آن را روی نان می پاشیدند و آن کاری است که الان هم باید معمول شود.

حلواسازان آن را به کار می بردند که متاسفانه امروز ترک شده است. روغن کنجد دیر فاسد می شود و سابقا خوردن آن بسیار معمول بوده و هنوز هم معمول است.

شیر کوبیده آن و گیاههای دیگر را جهت رفع سوزش معده مفید می دانستند و معتقد بودند ترشی معده را کم می کند و سودا را از بین می برد. آب برگ کنجد برای تقویت مو و بلند شدن آن تاثیر نیکوی دارد و برای این کار بایستی آب آن را با کوبیدن یا فشار گرفت و به سر مالید.

میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه های کوچک و مسطح و بیضوی است که دانه کنجد نامیده می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است.

وطن اصلی کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. در حال حاضر چین بزرگترین تولیدکننده کنجد در دنیا است. هندوستان و حبشه از نظر تولید، بعد از چین قرار دارند. در ایران نیز مقداری کنجد تولید می شود که بیشتر آن به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد.

ترکیبات شیمیایی

کنجد دارای پروتئین، ویتامینهای F1، E، D، B و لسیتین (LECITHIN) است. مقدار روغن آن در حدود ۵۰ درصد است. روغن کنجد مرکب از حدود ۷۰ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید است.

روغن کنجد یکی از روغنهای اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود، زیرا این روغن نه تنها کلسترول خون  را افزایش نمی دهد، بلکه آن را کاهش نیز می دهد.

برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین برود. سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آنها روی آب بیاید. بعد از گرفتن پوست، دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند.

این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود. این روغن را روغن سرد می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی بدست می آید که به نام روغن گرم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد.

تفاله باقیمانده از این مرحله را معمولا برای علوفه دامها به کار می برند. بخصوص این تفاله ازنظر داشتن مواد پروتئینی، غذای خوبی برای گاوهای شیرده است.

اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید که روغن سرد باشد که به نام ”FIRST COLD PRESSED” معروف است، زیرا در اثر حرارت دادن، روغن کنجد خواص خود را از دست می دهند.

فواید کنجد

ازنظر طب قدیم ایران، کنجد گرم است. کنجد بسیار مغذی است و در اکثر کشورهای فقیر به عنوان جانشین گوشت بکار می رود. خواص مفید کنجد به شرح زیر است:

۱- برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است.

۲- برای رفع قولنج کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد، مغز بادام  پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید.

مطالب خواندنی:  چرا مصرف کرم ضد آفتاب مهم است؟

۳- کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد.

۴- نرم کننده معده و روده است.

۵- کره کنجد که در کانادا بنام تاهیتی معروف است و شبیه ارده است، غذای خوبی برای رشد بچه هاست.

۶- برگ کنجد را اگر به سر بمالید، باعث رشد و سیاهی موی سر می شود.

۷- ارده نرم کننده معده و روده هاست.

۸- کنجد فشار خون بالا را کاهش می دهد.

۹- کنجد ضد رماتیسم است.

۱۰- برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.

۱۱- دم کرده برگ کنجد، اسهال خونی را برطرف می کند.

۱۲- روغن کنجد برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک  و زخم ریه مفید است.

۱۳- روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.

۱۴- از روغن کنجد به جای روغن زیتون در سالاد استفاده کنید.

۱۵- کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است. این گونه اشخاص باید آن را با عسل و سرکه بخورند.

کنجد

دانه کنجد از جمله دانه های روغنی سرشار از اسیدهای چرب اشباع ‌نشده می باشد. ۷۵ درصد دانه کنجد را چربی و پروتئین و ۲۵ درصد آن را موادمعدنی، کربوهیدرات ها (قند) و فیبر تشکیل می دهد. کنجد همچنین دارای انواع ویتامین‌ ها، به ویژه ویتامین های گروه B و ویتامین E و مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، روی، مس و فسفر است.

مقاله «خواص کنجد– ۹ خاصیت کنجد برای سلامتی» به خواص کنجد برای سلامت انسان می پردازد، که از آن جمله می توان به کاهش خطرسکته قلبی، پیشگری از سرطان و درمان یبوست اشاره نمود، همچنین کنجد در افزایش توان جنسی در مردان موثر است. در بخشی از مقاله به تاثیر کنجد در تسکین دندان درد خواهیم پرداخت.

خواص کنجد در کاهش کلسترول

یکی از مهمترین خواص کنجد برای سلامتی انسان، تاثیر آن در کاهش کلسترول بد خون است. محققان دریافته اند که مواد آنتی ‌اکسیدان‌ موجود در کنجد، با پایین آوردن سطح کلسترول بد در پیشگیری از خطر حمله‌ قلبی موثر باشند.

فیتواسترول های ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند. با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول ها، میزان کلسترول خون کاهش می یابد کاهش می یابد. در گزارش هایی که در مورد میزان فیتواسترول گیاهان ارائه شده است،

معلوم می شود که کنجد، از غنی ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول هاست. در هر ۱۰۰ گرم از کنجد ۴۰۰ تا ۴۱۳ میلی گرم فیتواسترول وجود دارد.

از سوی دیگر، دانه‌های کنجد جزو خوراکی‌هایی هستند که حاوی بیشترین میزان لیگنان‌ها می‌باشند. لیگنان‌ها ترکیبات گیاهی هستند که همانند هورمون استروژن عمل می‌کنند برای همین به آن‌ها لقب فیتواستروژن داده‌اند. لیگنان‌های موجود در کنجد به خصوص کنجد آسیاب نشده همانند لیگنان‌های موجود در دانه‌ی کتان جذب بدن می‌شوند.

«سزامین» یکی از لیگنان‌های اصلی کنجد محسوب می‌شود. لیگنان‌های موجود در کنجد برخی از چربی‌های خون مانند کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهند، به همین دلیل مصرف کنجد برای افرادی که کلسترول خون بالایی دارند خوب است.

محققان به بیماران قلبی، مخصوصاً کسانی که دچار کلسترول بالا و گرفتگی عروق هستند، توصیه می‌کنند به جایاستفاده از کره در وعده صبحانه یا عصرانه، مقداری کنجد خام را آسیاب و از آن برای طعم دادن به لقمه نان و پنیرشان استفاده کنند.

البته روغن کنجد هم خواصی مشابه خود کنجد دارد بنابراین بیماران قلبی می‌توانند در صورت تمایل از این روغن برای پخت‌وپز یا طعم دادن به سالاد استفاده کنند. برای استفاده از روغن کنجد برای پخت‌ و پز یا سرخ کردن، باید از وجود برچسب «مخصوص سرخ کردن» یا «مخصوص پخت‌ و پز» اطمینان حاصل کنید.

خواص کنجد برای استخوان ها

گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می شود، اما حقیقت این است که مردان سالمندنیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند. تقریبا ۳۰ درصد شکستگی های استخوان لگن در مردان اتفاق می افتد و از هر ۸ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند.

در مطالعه ای که بر روی ۳۹۶ مرد در گسترده ی سنی ۴۵ تا ۹۹ سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروزپوکی استخوان در ناحیه ی لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد.

مطالب خواندنی:  ۱۰ نوع سردرد رایج و نحوه درمان آنها!

به دلیل تاثیر روی در چگالی املاح معدنیاستخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از “روی” را به طور مرتب در برنامه های غذایی خود بگنجانند؛ خوشبختانه کنجد بو داده یک منبع فوق‌العاده از این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شود.

خواص کنجد برای افزایش توان جنسی در مردان

مصرف منظم و روزانه کنجد باعث می شود تا روی و مواد معدنی لازم برای عملکرد طبیعی دستگاه تولید مثل در مردان تامین گردد. فقدان برخی مواد معدنی و مغذی می ‌تواند به کاهش تستوسترون(هورمون مردانه) منجر شود به همین دلیل دریافت روی کافی برای رفع این مشکل مفید و موثر است.

توصیه می شود مردان روزانه ۱۱ میلی گرم روی دریافت نمایند، هر چند مصرف بیش از ۴۰ میلی گرم آن خطرناک است.

در یک پژوهش، به ۲۲ مرد که میزان تستوسترون و اسپرم‌های آنها کم بود، توصیه‌ شد مدت ۴۵ تا ۵۰ روز، روزانه از روی استفاده نمایند. پس از این مدت تعداد اسپرم‌ ها و نیز میزان ترشح هورمون تستوسترون در این افراد به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

کنجد و تسکین دندان درد

از قرن ها پیش در چین از کنجد برای تسکین درد دندان استفاده می شده است. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می بخشد. خواص کنجد شبیه آسپیرین است و مانند مسکن عمل می کند. این دانه ها برای تسکین درد دندانبسیار مؤثر هستند. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.

سپس دانه های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد دو برابر آب لازم هست. برای اینکه ترکیب تاثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شوید تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک دندان بگذارید، با درد آن فروکش نماید.

خواص کنجد – کنجد سرشار از ویتامین B

ویتامین B1: ویتامین B1 که تیامین نیز نامیده می‌شود، در کنجد به میزان فراوانی وجود دارد، وظیفه این ویتامین، تولید انرژی از گلوسیدهای مصرفی می باشد. اگر احساس بی‌حالی می‌کنید و انرژی کم می‌آورید کنجد میل کنید. از این گذشته ویتامین B1 برای مغز نیز مفید است.

ویتامین B2: ویتامین B2 را ریبوفلاوین نیز می‌نامند و دانه های کنجد منبع فوق‌العاده این ویتامین محسوب می‌شود. این ویتامین نیز مانند ویتامین B1، در تولید انرژی برای همه‌ی سلول‌ها نقش دارد. علاوه بر این، ویتامین B2 به رشد و احیای بافت‌ها، تولید هورمون‌ها و ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند.

ویتامین B3: ویتامین B3 یا نیاسین نیز در کنجد وجود دارد. این ویتامین در بیشتر سوخت و سازها به خصوص در تولید انرژی از گلوسیدها، چربی‌ها و پروتئین‌های مصرفی نقش فعالی دارد. ویتامین B3 همچنین در فرآیند تشکیل DNA شرکت دارد و به رشد بدن کمک می‌کند.

ویتامین B6: اگر دنبال منبعی برای تأمین ویتامین B6 بدنتان هستید کنجد را دریابید. ویتامین B6 که پیریدوکسین نامیده می‌شود در متابولیسم یا سوخت و ساز پروتئین‌ها و اسیدهای چرب شرکت دارد. این ویتامین همچنین به ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند و باعث می‌شود که اکسیژن بیشتری حمل کنند.

ویتامین B6 همچنین کمک می‌کند که گلیکوژن به گلوسید تبدیل شود و به عملکرد خوب سیستم ایمنی کمک می‌کند. در نهایت باید بگوییم این ویتامین در ساخت برخی از ترکیبات سلول‌های عصبی و تنظیم دریافت کننده های هورمونی نقش دارد.

ویتامین B9: دانه های ریز کنجد منبع فوق‌العاده فولات محسوب می‌شوند. فولات یا همان ویتامین B9 در ساخت همه سلول‌های بدن به ویژه گلبول‌های قرمز شرکت دارد. این ویتامین نقش فعالی در بهبود عملکرد سیستم عصبی و همچنین در التیام زخم‌ها و جراحات دارد.

این ویتامین برای تولید سلول‌های جدید لازم و ضروری است و مصرف آن برای رشد جنین از اهمیت زیادی برخوردار است.

تأمین آهن با کنجد

کنجد سبوس دار سرشار از آهن است. هر یک از سلول‌های بدن ما حاوی آهن می‌باشد. وجود این ماده‌ی معدنی برای حمل اکسیژن مورد نیاز سلول‌ها و برای ساخت گلبول‌های قرمز خون لازم و ضروری است. باید بدانید آهن همچنین در ساخت سلول‌های جدید، هورمون‌ها و ناقل‌های عصبی نقش دارد.

این دانه‌ها برای گیاهخواران که از گوشت استفاده نمی‌کنند منبع خوبی برای جذب این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که آهن موجود در گیاهان به اندازه‌ی آهن موجود در مواد غذایی حیوانی جذب بدن نمی‌شود. برای اینکه آهن منابع گیاهی بیشتر جذب بدنتان شود آن را همراه با یک ماده‌ی غذایی حاوی ویتامین C میل کنید.

مطالب خواندنی:  سیگار بر مغز نوجوانان تاثیر می گذارد

کنجد سرشار از منیزیم

دانه‌های ریز کنجد سبوس دار منبع فوق‌العاده‌ی منیزیم محسوب می‌شوند. منیزیم در سلامت استخوان‌ها، ساخت پروتئین، عکس‌العمل آنزیم‌ها، انقباض عضلات، سلامت دندان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش فعالی دارد.

از این گذشته این ماده‌ی معدنی مفید در متابولیسم یا همان سوخت و ساز انرژی و همچنین انتقال واکنش‌های عصبی شرکت دارد. برای حفظ سلامت هر کدام از این اعضای مهم بدن حتماً سعی کنید کنجد را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

شما می‌توانید به روش‌های مختلف از کنجد استفاده کنید و از خواص بیشمار آن بهره ببرید، حتی می‌توانید روی بادمجان سرخ شده کنجد بپاشید.

هم جلوه‌ی زیبایی پیدا می‌کند و هم این که شما از خواص آن بهره‌مند می‌شوید. همچنین از آنجایی که کنجد منبع سرشار از منیزیم بوده و به همین دلیل نیز مانع از اسپاسم رگ‌های خونی شده، از بروز سردرد وحملات میگرنی پیشگیری می‌کند.

۶۰ گرم کنجد با پوست (پوست نکنده) خام، حاوی ۴.۳ گرم فیبر و ۶۰ گرم کنجد با پوست بو داده، دارای ۵.۳ گرم فیبر می باشد. و می توان گفت که کنجد یک منبع فوق العاده از فیبر محسوب می گردد.

در خصوص نقش فیبر در بدن و خواص غذاهای دارای فیبر باید خاطر نشان نمود که این مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان کولون (یا سرطان روده بزرگ) و سرطان پوست را کاهش داده، اشتها را کنترل نموده و حس سیری طولانی مدتی در انسان ایجاد می‌ کنند.

ذکر این نکته نیز لازم است که دو نوع فیبر وجود دارد: فیبرهای محلول در آب و فیبرهای غیر محلول در آب. هر دوی این فیبرها برای بدن مفید هستند و کنجد حاوی این دو فیبر می ‌باشد.

توجه داشته باشید که فیبرهای غیر محلول می‌ توانند با افزایش حجم مدفوع جلوی یبوست را بگیرد. فیبرهای محلول در آب نیز به پیشگیری از ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی کمک زیادی می ‌کنند. از این گذشته وجود این فیبرها در بدن باعث کنترل بیماری دیابت نوع دو می ‌شود.

به خاطر اینکه سرعت هضم و جذب قندهای موجود در مواد غذایی را کاهش می‌ دهند. متخصصان توصیه می ‌کنند که زنان بین ۱۰ تا ۵۰ ساله روزانه ۲۸ گرم و مردان در همین گروه سنی روزانه ۳۸ گرم فیبر دریافت کنند.

کنجد و خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که سلول‌های ما را در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های بسیار موذی هستند که بدن ما را در معرض بیماری‌های قلبی عروقی، برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های دیگر مربوط به پیری قرار می‌دهند.

اگر می‌خواهید خودتان را از این بیماری‌ها و پیری دور نگه دارید بهتر است از مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها غافل نشوید. کنجد هم یکی از این مواد غذایی مفید است. به غذاهایتان از این دانه‌های ریز اضافه کنید. یک مشت از این دانه‌های بو داده میل کنید تا بدنتان قوی‌تر و جوان تر شود.

کنجد حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام توکوفرول‌ها می‌باشد که سازنده‌ی ویتامین E هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد اگر روزانه کنجد را چه به صورت دانه ( ۱۱ گرم)، روغن ( ۲۲.۵ گرم) یا پودر (۵۰ گرم) به غذاهایتان اضافه کنید میزان آنتی‌اکسیدان‌های خونتان را بالا می‌برد.

زمانی که به اندازه‌ی کافی از این آنتی‌اکسیدان‌ها جذب کنید بدنتان را در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی ایمن کرده‌اید. توجه داشته باشید جذب ویتامین E بالا پوستتان را در وضعیت بهتری نگه می‌دارد یعنی آکنه و مشکلات پوستی را از شما دور می‌کند.

همچنین دانه‌ی سبوس دار کنجد یک منبع فوق‌العاده‌ی مس می‌باشد. مس در بدن آنزیم‌های زیادی تولید می‌کند که برای ساخت هموگلوبین‌ها و کلاژن لازم است. کلاژن پروتئینی است که در ساخت و احیای بافت‌ها شرکت دارد. آنزیم‌های متعدد موجود در مس به بدن کمک می‌کنند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند.

منبع:salamati.ir

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=2091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.