• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 0
0
2

طرز تهیه شامی ترش گیلانی

  • کد خبر : 39344
  • 24 شهریور 1401 - 18:41
طرز تهیه شامی ترش گیلانی
شامی ترش یک غذای خوشمزه و دلپذیر است که به ذائقه اکثر افراد خوش می‌آید. شما می‌توانید با خاطری آسوده این غذای خوشمزه را برای مهمانی‌های خود درست کنید.

طرز تهیه شامی ترش گیلانی

شامی ترش در گیلان با یک سس غلیظ و خوشمزه درست می‌شود و به همراه برنج سرو می‌شود.

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از فرادید،شامی ترش یک غذای خوشمزه و دلپذیر است که به ذائقه اکثر افراد خوش می‌آید. شما می‌توانید با خاطری آسوده این غذای خوشمزه را برای مهمانی‌های خود درست کنید.

مواد لازم برای ۳ نفر

پیاز درشت۲عدد
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
تخم مرغ۱ عدد
آرد نخودچی۲ قاشق غذاخوری
سبزی معطر۳ قاشق غذاخوری
رب انار۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
آب نارنج یا آب غورهبه میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم
سبزی معطر شامل جعفری، گشنیز، ریحان، مرزه، ترخون، نعناع خشک است.

طرز تهیه شامی ترش

مرحله اول: برای تهیه شامی ترش خوشمزه به روش شمالی در ابتدا پوست یکی از پیاز‌ها را گرفته و آن را رنده کنید. بعد از رنده کردن پیاز باید آب اضافی آن را بگیرید. گوشت چرخ کرده را به همراه تخم مرغ و آرد نخودچی مخلوط کنید.

مرحله دوم: سپس سبزیجاتی را که در مواد اولیه گفتیم به آن اضافه کنید. حالا ادویه را از جمله نمک، زردچوبه فلفل به مواد اضافه کنید و به همراه پیاز به خوبی ورز دهید. مواد شامی را بعد از ورز دادن باید به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال استارحت بدهید.

مرحله سوم: این کار بر روی طعم شامی تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. مواد شامی را به اندازه گردو‌های درشت تقسیم کنید. هر قسمت از مواد شامی را با دست قلقلی کنید و سپس آن را با کف دستتان فشار دهید. بعد از اینکه شامی دایره‌ای شکل کمی تخت شد.

مطالب خواندنی:  با خمیر هزارلا و شکلات صبحانه یک شیرینی خوشمزه و آسان برای شب یلدا درست کنید

طرز تهیه شامی ترش گیلانی

مرحله چهارم: آن‌ها را در تابه‌ای جادار و نچسب و روغن فراوان سرخ کنید. باید هر دو طرف شامی را با دقت در روغن سرخ کنید. پس از اینکه تمام شامی‌ها سرخ شد؛ آن‌ها را از روغن خارج کرده و بر روی دستمال آشپرخانه بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

مرحله پنجم: حالا باید سس مخصوص شانمی ترش را آماده کنید. این سس ترش و خوشمزه وجه تمایز شامی ترش با سایر شامی‌های گوشت است. یک پیاز دیگر را شسته و بر روی تخته برش خرد کنید. تابه را بر روی گاز قرار دهید.

مرحله ششم: بعد از گرم شدن آن کمی روغن به آن اضافه کنید. پیاز‌ها را داخل روغن ریخته و کمی تفت دهید. اجازه دهید تا پیاز کمی سبک شده و طلایی شود. به پیاز طلایی و سرخ شده، یک قاشق رب انار و ۲ قاشق ر گوجه فرنگی اضافه کنید.

مرحله هفتم: اجازه دهید تا رب در روغن تفت بخورد تا خامی آن گرفته شود. بعد از اینکه رب گوجه و رب انار حسابی رنگ باز کرد کمی نمک، فلفقل و زردچوبه به اضافه کرده و تفت دهید. حالا یک لیوان آب جوش در تابه بریزید و بگذارید تا آب قل بزند و سس کم کم قوام بیابد.

مرحله هشتم: حالا شعله گاز را کم کنید تا سس حسابی جا بیفتد. بعد از جا افتادن سس، شامی‌های سرخ شده را خیلی آرام درون سس بچینید. در انتها ۲ قاشق آب نارنج یا آبلیمو نیز به آن اضافه کنید. باید اجازه دهید تا شامی‌ها به مدت نیم ساعت در این سس بماند تا حسابی مزه دار شود.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه بستنی میوه‌ای در منزل با روشی آسان

مرحله نهم: این شامی خوشمزه را می‌توانید با نان و برنج سرو کنید. اگر می‌خواهید این شامی را با نان سرو کنید باید اجازه دهید تا آب سس بیشتر کشیده شود. در گیلان به عنوان دورچین این غذای خوشمزه کنارش سیب زمینی سرخ کرده و گوجه فرنگی سرخ کرده قرار می‌دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا
لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=39344

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.