• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
اخبار امروز : 0
0
3

میزان رشد ، تغذیه و مراقبت در هفته ی چهاردهم نوزادی

  • کد خبر : 35610
  • 04 اردیبهشت 1401 - 15:12
میزان رشد ، تغذیه و مراقبت در هفته ی چهاردهم نوزادی
هنگامی که میگوییم نوزاد شما ۱۴ هفته دارد یعنی ۳ ماه و نیم از تولد او گذشته و باید در مورد ابعاد مختلف روحی، جسمی، فکری و ... او اطلاعاتی داشته باشید، تا بتوانید به بهترین شکل او را تربیت کنید و هویت و شخصیت وی را به درستی شکل دهید. هر آنچه که باید درباره ی این دوران بدانید را بیاموزید از جمله حرکات، بازی ها، رشد فکری، جسمی و ...

میزان رشد ، تغذیه و مراقبت در هفته ی چهاردهم نوزادی

هفته چهاردهم رشد نوزاد، چگونه میگذرد؟

تکامل توانایی های حسی پنج گانه نوزاد در ۱۴ هفتگی

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،در هفته چهاردهم نوزاد کم کم میتواند رنگ ها را تشخیص دهد و به سمت رنگ ها شاد مثل آبی، قرمز، زرد جذب می شود. نوزادی که قبلا دقت کمی داشت، در چهارده هفتگی با دقت به اطراف خود نگاه می کند و سعی در شناخت محیط اطراف خود دارد.

در هفته ی چهارده، نوزاد با دیدن نوزادان دیگر شاد می شود حتی اگر او را روبروی آیینه بگیرید، با اینکه هنوز متوجه نیست که در حال مشاهده ی تصویر خود در آیینه است (معمولا در سال دوم زندگی به این تشخیص می رسند) اما به وجد می آید و شروع به دست و پا زدن می کند.

صدای موسیقی میتواند برای نوزاد آرامش بخش باشد، البته باید توجه کرد که نوزادان از صداهای بسیار بلند خوششان نمی آید بلکه به سمت موسیقی های آرام و گوش نواز جذب می شوند. حس چشایی نوزادان از یازده هفتگی شروع به شکل گیری می کند و با گذشت زمان تکامل پیدا می کند. نوزادان به مزه های شیرین تمایل بیشتری دارند و از مزه های شور و تلخ بیزارند.

رشد جسمی و بدنی نوزاد در ۱۴ هفتگی

اولین و مهمترین معیار برای رشد هر نوزادی وزن و قد اوست که این موضوع تا حد بسیار زیادی می تواند نشان دهنده سلامت نوزاد باشد، زیرا اگر نوزادی مشکلی پیدا کند معمولا اولین اتفاقی که می افتد؛ تحت تاثیر قرار گرفتن وزن او است.

طبق مراقبت های دوره ای که توسط مراقبین سلامت انجام شده و همچنین نمودار یا منحنی رشدی که به مادر ارائه می شود، کاملا میتوان وضعیت نرمال یا غیر طبیعی رشد نوزاد را متوجه شد. عوامل متعددی می توانند بر رشد جسمی نوزاد اثر بگذارند از جمله ؛ وراثت و خانواده ، محیط، تغذیه نوزاد، دختر یا پسر بودن و … بنابراین مادران نباید نوزاد خود را با نوزادان دیگر مقایسه کنند زیرا تمام مواردی که ذکر شد می توانند بر رشد فرزند آنها تاثیر گذار باشد.

رشد دور سر، وزن و قد بر اساس معیارهایی توسط مراقبین سلامت تعیین می شوند و در صورت نرمال بودن پرونده تکمیل می شود. اما اگر به هر علتی این وضعیت غیر نرمال بود نوزاد به پزشک متخصص ارجاع داده می شود تا از بروز هر گونه مشکل ، بیماری و یا عقب ماندگی جسمی و ذهنی جلوگیری شود.

مطالب خواندنی:  چاقی مادر عامل بروز تشنج و فلج در نوزاد

نکته ی دیگری که باید به آن توجه کرد؛ قدرت کنترل کمر و کنترل سر در نوزادان است؛ در این دوران کمر تا حدی قدرت پیدا کرده است اما باید باز هم مراقب بود؛ ولی نوزاد۱۴ ماهه کنترل کامل سر را به دست آورده.

میزان رشد ، تغذیه و مراقبت در هفته ی چهاردهم نوزادی

قدرت کنترل سر در نوزاد ۱۴ ماهه

سلامت و رشد رفتاری نوزاد در ۱۴ هفتگی

وقتی نوزاد شما نسبت به اندام های خود آگاهی پیدا می کند ممکن است نسبت به عضو خاصی علاقه نشان دهد مثلا انگشتان، پا دست ها؛ معمولا نوزاران مجذوب پای خود می شوند و به خاطر اینکه نمی توانند آن را ببینند دائما آن را تکان می دهند و به سمت بالا می برند.

در این حالت ممکن است کوچولوی شما ، پای خود را به دهان ببرد یا با آن بازی کند.

نوزاد در این دوران سطح انرژی بالایی دارد و به ندرت در حالت دراز کشیده و بی حرکت قرار دارد. او مدام پاهای خود را حرکت می دهد و با دست هایش بازی می کند.

نوزاد در این دوران می تواند به سمت اسباب بازی ها یا اشیاء دست دراز کند و یا آنها را نگه دارد و یا با اسباب بازی هایی مثل جغجغه بازی کند و آنها را به خاطر صدایی که تولید می کنند به عنوان وسیله ی دلخواه نگه دارد.

تکامل مهارت های ارتباطی در ۱۴ هفتگی

ذات انسان این است که نمی تواند به تنهایی زندگی کند و دائما به دنبال ارتباط با دیگران است و این موضوع کاملا در نوزاد مشهود است. در این دوران ممکن است نوزاد دست خود را برای لمس صورت مادر جلو ببرد تا آن را احساس کند و با مادر ارتباط بگیرد. مهارت های ارتباطی نوزاد در این دوران رشد خواهد کرد؛ به گونه ای که شما می بینید نوزادتان در حال غر زدن است و یا با دیدن شما لبخند می زند.

در چهارده هفتگی نوزاد شروع به تشخیص چهره ی والدین خود از اطرافیان می کند و ممکن است هنگامی که ترسیده یا گرسنه و خسته است، با چشم به دنبال مادر خود باشد. در این دوران نوزاد اضطراب از افراد غریبه ندارد ، بنابراین رفتار او با افراد جدید و اعضای خانواده خوب است اما اگر گرسنه یا ناراحت و خواب آلود باشند؛ ممکن است دچار پریشانی شوند . نوزاد در این دوران به اسباب بازی ها و یا چهره های نو علاقه مند می شود و سعی در کنکاش آنها دارد.

مطالب خواندنی:  ۷ نکته مهم برای پس‌انداز کردن

https://dl.greenbeautymag.comمیزان رشد ، تغذیه و مراقبت در هفته ی چهاردهم نوزادی2022/04/weeks14-old-baby-03.webp

نحوه بازی در نوزادان ۱۴ هفته

بازی نوزادان در ۱۴ هفتگی

بازی کردن با نوزادان در هفته ۱۴ رشد آنها بسیار مهم است زیرا باعث ایجاد مهارت هایی در او می شود و یادگیری را تقویت می کند تا در آینده مشکلی برای او ایجاد نشود. نوزاد بسیار علاقه دارد که به صورت هایی که به نظرش مهربان می آیند لبخند بزند و به اشیاء و اسباب بازی های رنگی علاقه ی زیادی دارد.

بازی که می توان در این دوران با نوزاد انجام داد به این شکل است که؛ اسباب بازی ها را در مقابل نوزاد عقب و جلو  بیاوریم تا توجه او را به آنها جلب کنیم. او به مرور زمان متوجه می شود که با دست هایش می تواند کارهای زیادی انجام دهد .می توان دست های نوزاد را با حالت دست زدن جلوی صورتش به آرامی تکان داد و همزمان برای او شعر خواند؛ این کار برای نوزاد بسیار جذاب است.

الگوی غذایی در ۱۴ هفتگی

در این مرحله نوزاد به تدریج شروع به ایجاد یکنواختی در برنامه ی روزانه خود می کند. در این دوران فاصله ی بین وعده های غذایی او کمتر می شود (معده ی او به اندازه ی یک آلو است). نوزادان با ثبات و روتین رشد می کنند، مادران بهتر است سعی کنند به این روتین پایبند باشند تا استرس و اضطراب آن ها کاهش یابد.

نوزاد ۱۴ هفته ممکن است عصر ها زمانی که بزرگ تر ها هم میل دارند میان وعده بخورند، تمایل به غذا داشته باشد. مادر باید به متعادل سازی نیاز های نوزاد همانند سایر اعضای خانواده توجه داشته باشد. اگر مادر از شیر خود برای تغذیه ی نوزاد استفاده می کند به بهترین شکل است و اگر در این زمان نمی تواند به نوزاد خود شیر دهد؛ بهتر است شیر خود را جداگانه طبق دستورالعمل نگه دارد و در زمان نیاز نوزاد ، یکی از اعضای خانواده با شیشه او را تغذیه کند. باید توجه داشت که نوزادان تا ۶ ماهگی فقط باید از شیر مادر یا شیر خشک متناسب با سنشان تغذیه کنند.

میزان رشد ، تغذیه و مراقبت در هفته ی چهاردهم نوزادی

برنامه خواب نوزاد ۱۴ هفته

برنامه خواب در ۱۴ هفتگی

تا ۱۴ هفته الگوی خواب نوزاد، ممکن است کاملا قابل پیش بینی نباشد و طبق برنامه پیش نرود. از آنجا که هر نوزاد ویژگی های منحصر به فردی دارد پس مقایسه ی ساعت خواب و استراحت آنها با یکدیگر کار درستی به حساب نمی آید. ممکن است یک نوزاد در طول شب از خواب بیدار شود و روز را بخوابد، نوزاد دیگر ممکن است کاملا برعکس باشد.

مطالب خواندنی:  «زمان» غذا خوردن چقدر مهم است؟

اما در هر صورت، باید یک زمان خاص وجود داشته باشد که نوزاد برای مدت طولانی تری در آن دوره بخوابد، که این دوره نباید قطع شود به خاطر اینکه بیشترین حد و میزان رشد در آن دوره رخ می دهد. در این دوارن مادران کاملا متوجه این موضوع می شوند که؛ نوزادشان مثل ماه های اول خواب خیلی زیادی ندارد، زیرا نوزاد بازیگوش تر کنجکاو تر شده علاقه دارد اطراف خود را کشف کند.

تغییر رنگ چشم

به نظر می رسد در برخی از نوزادان تغییر رنگ عنبیه اتفاق می افتد، تا زمانی که با قرمزی چشم و تحریک در نوزاد همراه نباشد، نشانه ی عفونت نیست و یک علامت طبیعی است.

میزان رشد ، تغذیه و مراقبت در هفته ی چهاردهم نوزادی

قطره خوراکی فلج اطفال در هفته ی چهاردهم نوزاد

برنامه واکسیناسیون در ۱۴ هفتگی 

لازم است تمامی واکسن‌های لازم را به موقع به نوزاد تزریق کرد ، زیرا این واکسن‌ها می توانند آنها را سالم نگه ‌دارند و از آنها در برابر بیماری‌ها محافظت ‌کنند و از طرف دیگر سیستم ایمنی آنها را تقویت کنند. واکسن های این دوره عبارتند از:

• واکسن سه گانه یا ثلاث (کزاز، سیاه سرفه، دیفتری): این بیماری ها بسیار خطرناک هستند و می توانند باعث مرگ یا ایجاد عوارض جبران ناپذیر در نوزاد شوند.

• قطره فلج اطفال خوراکی: این قطره برای جلوگیری از فلح شدن دائمی نوزادان به آنها خورانده می شود.

در صورت وجود سرما خوردگی و تب، تزریق این واکسن ها مانعی ندارد؛ اما اگر نوزاد هر کدام از علائم زیر را داشت باید با پزشک مشورت کرد:

• وجود تب خیلی بالا

• وجود هر گونه اختلال در سیستم ایمنی نوزاد که والدین از آن اطلاع دارند مثل بیماری های خود ایمنی

• صرع

• تشنجی که بدون تب رخ داده باشد.

• ایجاد حساسیت نسبت به واکسن قبلی از جمله تب خیلی بالا (بالاتر از ۴۰ درجه)، گریه شدید و مدام یا بی هوش شدن نوزاد

• دریافت داروهای استروئیدی خوراکی با دوزهای بالا در طول سه ماه گذشته

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=35610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.