• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 6
0
2

کبود شدن بدن کودکان: چه چیزی طبیعی است و چه زمانی باید نگران بود

  • کد خبر : 35370
  • 26 فروردین 1401 - 15:43
کبود شدن بدن کودکان: چه چیزی طبیعی است و چه زمانی باید نگران بود
گاهی مادران از وجود کبودی در سطح بدن کودکشان خبر می دهند و در مورد این موضوع ابراز ناراحتی می کنند، در هر صورت ظاهر شدن لکه های بنفش و آبی در سطح پوست می تواند دلایل متفاوتی داشته باشند. گاهی کبودی می تواند در پوست، بستر ناخن ها، لب یا زبان دیده شود.

کبود شدن بدن کودکان: چه چیزی طبیعی است و چه زمانی باید نگران بود

کبود شدن بدن کودک نشانهٔ چیست؟

کبودی بدن کودکان

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،کودکان حین بازی ممکن است دچار آسیب و ضرب دیدگی شوند همچنین پوست درگیر بیشترین جراحت می شود، لذا مشاهده کبودی در بدن آنها به خصوص اندام های در معرض آسیب کاملا طبیعی است. کبودی های طبیعی و معمولی ناشی از برخورد با اشیاء شکل کاملا صاف و کوچک دارند و اندازه ی آنها کمتر از یک چهارم هستند.

 

یکی از موارد دیگری که ممکن است احساس نگرانی را در والدین ایجاد کند؛ خونریزی های مکرر بینی است، این خونریزی بینی اغلب طبیعی است که می تواند به دلیل هوای خشک و کندن پوست بینی اتفاق بیوفتد.

 

چرخه طبیعی تغییر رنگ کبودی ها:

به طور معمول بعد از وارد شدن ضربه به پوست تغییر رنگ به قرمز مشهود است البته این موضوع گاهی به چشم نمی آید، یک روز بعد پوست به رنگ بنفش و آبی همراه با کبودی تغییر می یابد. بعد از ایجاد کبودی و قبل از ناپدید شدن لکه ها رنگ سبز، زرد و احتمالا قهوه‌ای مایل به زرد ایجاد می شود، این چرخه ممکن است تا دو هفته زمان ببرد.

کبود شدن بدن کودکان: چه چیزی طبیعی است و چه زمانی باید نگران بود

دلایل کبودی بدن کودکان

 

علت کبودی بدن کودکان چیست؟

در نوزادانی که کبودی مشاهده می شود می تواند نشانه ی فشار به بدن کودک در هنگام عبور از کانال زایمان باشد که این نوع از کبودی به طور طبیعی و خیلی سریع بهبود می یابد و نیازی به نگرانی نیست.

 

در کودکان بزرگتر به خصوص در سنین نوپایی، فعالیت و جنب و جوش ممکن است با اشیاء برخورد کنند یا گاهی زمین بخورند؛ لذا ایجاد آسیب های جزئی برای کودکی که دائما در حال کنجکاوی است، ممکن است اتفاق بیوفتد. در کودکانی که چهار دست و پا راه می روند مشاهده کبودی طبیعی است.

مطالب خواندنی:  آیا مصرف قهوه متابولیسم بدن را افزایش می‌ دهد؟

 

در صورتی که کودک شما بخشی از وقت خود را در مهد کودک می گذارند یا در خانه بچه های دیگری نیز هستند؛ مشاهده کبودی در اثر برخورد اسباب بازی پرت شده ممکن است اتفاق بیوفتد. کاری که در این موقعیت بهتر است انجام دهید این است که در هنگام بازی با دیگر بچه ها او را در نظر بگیرید تا بتوانید از حمله، زد و خورد و آسیب تا حد زیادی جلوگیری کنید.

 

در صورتی که کودک شما به مهد یا پیش دبستانی می رود و روی پوستش کبودی و آسیب زیادی مشاهده می کنید بهتر است با مشاوره در این باره صحبت شود. شما نمی توانید از هر مشت یا برآمدگی روی سر کودکتان جلوگیری کنید اما می توانید از قلدری یا زورگویی احتمالی در جمع دوستان پیشگیری کنید یا اقدامات لازم را در جهت دور کردن فرزندتان از این موضوع انجام دهید.

 

در صورتی که به موضوع کودک آزاری از جانب پرستار کودک یا مهد شک دارید؛ باید طبق این نگرانی عمل کنید و تا زمانی که تکلیف این موضوع را مشخص نکرده اید او را در کنار افراد مشکوک تنها نگذارید. بهتر است در این مورد اطلاعات دقیقی کسب کنید تا هوشمندانه عمل کنید. باید توجه کرد کبودی های بیش از اندازه که مربوط به دوره های زمانی خاص است و در ناحیه های کمتر معمول مثل؛ بازوها، بالاتنه، ران‌ها، کناره‌های صورت، گوش‌ها، گردن و باسن ایجاد می شود شک وارد شدن آسیب جنسی به کودک را افزایش می دهد.

 

کبودی در پوست چگونه اتفاق می افتد؟

کبودی ناشی از ضربه خوردن، پاره شدن و در نتیجه خونریزی رگ های کوچک نزدیک به سطح پوست اتفاق می افتد. هنگامی که خون این مویرگ های سطحی نشت می کنند علامت های سیاهی و کبودی ایجاد می شود و در نهایت با تجزیه و جذب مجدد خون توسط بدن، رنگ این لکه به سبز مایل به زرد تغییر می یابد. کبودی ها در پوست کودکان شیرخوار و بچه‌های خردسال بیشتر مشخص است، این موضوع در کودکانی که پوست روشن دارند تشدید می شود.

مطالب خواندنی:  برای جبران کم آبی بدن، ۵ خطای رایج را مرتکب نشوید!

https://dl.کبود شدن بدن کودکان: چه چیزی طبیعی است و چه زمانی باید نگران بود.com/2022/04/bruising-children-bodies-03.webp

کبودی غیرطبیعی بدن کودکان

 

چه موقع خونریزی یا کبودی غیر طبیعی است؟

علائم متفاوتی می تواند نشان دهنده کبودی غیرطبیعی در کودکان باشد، برای مثال محل یا اندازه کبودی، مدت زمانی که طول می کشد تا خونریزی متوقف شود یا کبودی رفع شود می تواند از نشانه های خطرناک باشد. در صورت وجود علائم زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

• کبودی های بزرگ یا برآمده با آسیبی که در اثر آنها ایجاد شده است تناسب نداشته باشد  غیر طبیعی است، مثلا یک کبودی بزرگ در صورت برخورد با پایه میز.

 

• کبودی یا جراحت های بی دلیل و غیرقابل توضیح.

 

• کبودی های طولانی مدت که بیشتر از چند هفته طول بکشد تا بهبود یابند.

 

• سابقه خانوادگی اختلال خونریزی مثل بیماری فون ویلبراند یا هموفیلی، کبودی آسان و…

 

• در صورت وجود بینی خونی یا اپیستاکسی حتی بعد از درمان مناسب با فشار مستقیمی که بیش از ۱۰ دقیقه طول کشیده باشد.

 

• خونریزی های شدید بعد از عمل جراحی و یا دندانپزشکی. وجود کبودی غیرطبیعی در صورتی که کودک هنوز شروع به راه رفتن یا چهار دست و پا نکرده باشد.

• کبودی غیرطبیعی در ناحیه پشت گوش، سینه، باسن، دست ها و…

کبود شدن بدن کودکان: چه چیزی طبیعی است و چه زمانی باید نگران بود

بیماریهای مرتبط کبودی بدن کودکان

 

بیماری های مرتبط با کبودی پوست در کودکان

بیماری فون ویلبراند

این بیماری یک اختلال ژنتیکی است که می تواند باعث خونریزی مکرر بینی، کبودی آسان، خونریزی شدید قاعدگی و یا خونریزی بعد از جراحی شود.

 

ترومبوسیتوپنی

پلاکت ها سلول های خونی هستند که در فرآیند تشکیل لخته و جلوگیری از خونریزی دخیل می باشند، اگر پلاکت ها تولید نشوند، در حال نابودی باشند یا طحال بزرگ شده باشد؛ تعداد پلاکت های خونی به شدت کاهش می یابد و این بیماری را ایجاد می کند.

مطالب خواندنی:  بعد از اینکه سر کودکم داد زدم چکار کنم؟

پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک

این بیماری یک اختلال خودایمنی است و توسط نوعی ویروس ایجاد میشود که در آن بدن پلاکت کافی تولید نمی کند. کودکان خردسالی که به این بیماری دچار هستند ممکن است در زیر پوستشان نقاط بنفش کوچک ریز یا کبودی‌های بزرگ ایجاد شود.

 

لوسمی

کودکانی که مبتلا به لوسمی یا سرطان خون هستند؛ سلول‌های خونی تحت تاثیر قرار می گیرند و به راحتی دچار کبودی آسان، خونریزی و تعداد کم پلاکت‌ها و تب، کاهش وزن تعداد کم گلبول های قرمز… می شوند.

 

پورپورای

این اختلال می تواند سبب ایجاد درد شکمی، خون در مدفوع، درد مفاصل و همچنین بثورات متمایز روی بازوها، پاها و باسن کودک شود که این بثورات شبیه به کبودی هستند.

 

انواع هموفیلی

این اختلال تا قبل از ۲ تا ۵ سالگی کودک قابل تشخیص نیست، در صورتی که کودک درگیر خونریزی بیش از حد پس از بریدگی، کبودی آسان، خونریزی شدید بعد از عمل دندانپزشکی و خونریزی در مفاصل شود پزشک به این بیماری مشکوک می شود.

 

کمبود ویتامین K

برای لحته شدن خون به انواعی از ویتامنی ها نیاز است یکی از این ویتامنی ها ویتامنی K است که در کبد تشکیل می شود و در صورت کمبود می تواند مشکلات خونی را به همراه داشته باشد.

 

مصرف برخی داروها

بعضی از داروها می توانند عوارض جانبی مانند؛ کبودی یا خونریزی غیرطبیعی ایجاد کنند، از جمله این داروها می توان به آسپرین، داروهای تشنج و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=35370

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.