• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
اخبار امروز : 6
0
4
یافته های جدید پژوهشگران نشان داد:

آلودگی هوا خطر زوال عقل را بیشتر می کند

  • کد خبر : 32649
  • 22 دی 1400 - 17:14
آلودگی هوا خطر زوال عقل را بیشتر می کند
بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی کک انجام شد، به نظر می رسد بهبود کیفیت هوا خطر زوال عقل را کاهش می دهد و این موضوع به طور خاص در زنان بیشتر مشهود است.

آلودگی هوا خطر زوال عقل را بیشتر می کند

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در مراحل بعدی زندگی با خطر بیشتر ابتلا به زوال عقل مرتبط است، اما تاکنون مشخص نبود که بهبود کیفیت هوا چگونه بر سلامت مغز تأثیر می گذارد.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از سلامت نیوز،دکتر ژینهوی وانگ (Xinhui Wang) سرپرست این تیم تحقیقاتی و استادیار تحقیقات مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی کک در این رابطه می گوید: نتایج به دست آمده از مطالعه ما بسیار مهم است زیرا یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می دهد کاهش آلودگی هوا در طول زمان ممکن است با کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل و به طور ویژه برای سلامت مغز زنان مسن مفید باشد. به طور کلی می توان مدعی شد که کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند پیری سالم ‌تر مغز را در پی داشته باشد.

در این مطالعه پژوهشگران با استفاده از داده‌های ابتکار سلامت زنان توسط مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده، به بررسی حافظه – اپیدمیولوژی و پیامدهای سلامت شناختی و همچنین ارتباط بین کاهش آلودگی هوا و ایجاد زوال عقل در بین زنان ۷۴ تا ۹۲ ساله پرداختند.

طی سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ تست‌های عملکرد شناختی سالانه در زنانی که در ابتدای مطالعه دچار زوال عقل نبودند، بررسی شد تا مشخص شود که آیا آنها دچار زوال عقل شده‌اند یا خیر. پژوهشگران با استفاده از آدرس خانه شرکت‌ کنندگان، مدل‌های ریاضی را برای برآورد سطوح آلودگی هوا در این مکان‌ها در طول زمان ایجاد کردند. شواهد به دست آمده نشان می دهد زنانی که در مناطقی با بیشترین کاهش در دو نوع آلاینده هوا یعنی ذرات ریز (PM2.5) و آلاینده مرتبط با ترافیک دی اکسید نیتروژن (NO2) -زندگی می کنند ، خطر زوال عقل به ترتیب ۱۴ و ۲۶ درصد کاهش یافت.

مطالب خواندنی:  سوپ هویج؛ سوپی برای روزهای آلوده

گفتنی است مزایای آلودگی هوای کمتر علیرغم تفاوت بین شرکت کنندگان در مطالعه از نظر سن، منطقه جغرافیایی، زمینه اجتماعی-اقتصادی و عوامل خطر قلبی عروقی ثابت بود.
دکتر وانگ در این رابطه می‌گوید: نتایج ما نشان می ‌دهد که این مزایا ممکن است در زنان مسن ‌تر، حتی آن‌ هایی که در معرض خطر بیشتر زوال عقل هستند، در سطح جهان یکسان باشد. بهبود کیفیت هوا همچنین با مزایای عملکرد شناختی و حافظه کلی همراه بود که نشان دهنده تأثیر مثبت بر چندین ناحیه زیرین مغز است.

دکتر دایانا یونان، محقق ارشد بخش جمعیت موسسه ملی سلامت ایالات متحده نیز در این رابطه گفت: بیماری آلزایمر و زوال عقل ، هم برای سیستم مراقبت های بهداشتی و هم برای خانواده هایی که برای مراقبت از اعضای مسن خود تلاش می کنند بسیار پرهزینه است. تحقیقات ما نشان می دهد که تشدید استانداردهای کیفیت هوا ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط در زنان مسن کمک کرده و به نوبه خود، بار اجتماعی آن را کاهش دهد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

منبع:سیناپرس

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=32649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.