• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
اخبار امروز : 0
0
5

ترفندهای ساده برای پاک کردن و شستن برنج

  • کد خبر : 42710
  • 02 آبان 1402 - 15:47
ترفندهای ساده برای پاک کردن و شستن برنج
برنج یک ماده اساسی در زندگی روزمره ما ایرانی‌هاست، اما امروزه به دلیل ضیق وقت و فشردگی زمان شاید بسیاری از ما مانند گذشته وقت صرف شست و شوی برنج نکنیم. اما ناخالصی‌ها مانند سنگ، تکه‌های کاه و غبار و آرسنیک موجود در برنج نیز که از محیط اطراف جذب برنج شده و از سموم خطرناک است را می‌توان نادیده گرفت؟

ترفندهای ساده برای پاک کردن و شستن برنج

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از همشهری آنلاین،امروز کمتر ما به شیوه سنتی و عمده و از سر زمین و کارخانه برنج می‌خریم و بیشتر برنج مورد نیاز خود را از فروشگاه‌ها و به صورت بسته بندی تهیه می‌کنیم. حتی اگر به خالص بودن برنج بسته بندی نیز اطمینان کنیم دست کم باید به دلیل آرسنیک موجود در برنج آن را مورد شست‌وشو قرار دهیم. البته به‌طور سنتی، خانم‌های خانه دار با صبر وحوصله وقت خود را صرف تمیز کردن و پاک کردن غبار، پوسته یا ذرات سنگ از برنج می‌کردند. با این حال، امروز و با یک برنامه فشرده روزانه، شاید در بسیاری از اوقات صرف زمان زیاد برای خلاص شدن از شر ناخالصی‌های برنج دشوار باشد. بنابراین، در این مطلب به چند ترفند هوشمند برای تمیز کردن ناخالصی‌ها از برنج بدون اتلاف زمان اشاره کرده‌ایم.

شیوه پاک کردن و شستن

ترفندهای ساده برای پاک کردن و شستن برنج

اگر برنج بسته بندی شده نمی‌خرید و برنج را به صورت عمده و به شیوه سنتی خریداری می‌کنید برای صرفه جویی در وقت یک سینی بزرگ سفید و تمیز بردارید، برنج مورد نیاز خود برای طبخ را روی آن بریزید سپس با دستان خود ناخالصی‌های جامد قابل مشاهده مانند سنگ‌های کوچک، تکه‌های کاه یا دانه‌های تغییر رنگ یافته  را پاک کنید. تکه‌های کاه یا دانه‌های تغییر رنگ یا شکسته را نیز از برنج جدا کنید. بعد از برنج، پوسته و سنگ ها را جدا کنید و حالا این برنج را در صافی یا آبکش بریزید یا به صورت سنتی‌تر در همان قابلمه‌ای که می‌خواهید برنج را طبخ کنید، شست وشو دهید. این به از بین بردن ذرات کثیف و گرد و غبار موجود در برنج کمک می‌کند.

مطالب خواندنی:  درد مقطعی قفسه سینه به چه معنا است؟

پاک‌سازی برنج از ارسنیک

ترفندهای ساده برای پاک کردن و شستن برنج

سم آرسنیک موجود در برنج را نمی توانید با روش‌های ساده و در منزل به صفر برسانید ولی با یک راهکار مطلوب می‌توانید میزان آن را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهید. شستشو با آب تمیز و همچنین پختن برنج می‌تواند میزان این سم را در برنج کاهش دهد به گونه‌ای که در روش شست‌وشو و پخت ۵۷ درصد سم آرسنیک در برنج از بین می‌رود. البته  شستن بیش از حد برنج نیز سبب می‌شود که بسیاری از مود مغذی برنج آن از بین برود. اما اگر شست و شوی برنج درست انجام نشده باشد و آبی که در آن برنج پخته می‌شود حاوی آرسنیک باشد در این صورت تاثیر معکوسی پیش خواهد آمد و بر میزان این سم در برنج افزوده خواهد شد. برای زدودن آرسنیک باید هنگام شستن به برنج در داخل آب چنگ بزنید و سپس چندین بار (حداقل ۴ یا ۵) بار آب کشی کنید.

خیساندن برنج

ترفندهای ساده برای پاک کردن و شستن برنج

خیساندن برنج در آب ولرم به مدت ۱ تا ۳ ساعت قبل از پختن می‌تواند به حذف ناخالصی‌ها و بهبود بافت برنج پخته شده کمک کند. پس از خیساندن، برنج را دوباره آبکشی کنید تا ناخالصی‌ها تا حد امکان از بین برود. البته مدت زمان مورد نیاز خیساندن برنج بستگی به نوع و حجم آن دارد و از چند تا ساعت تا چند روز می‌تواند متغیر باشد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=42710

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.