• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
اخبار امروز : 3
0
3

دوغ یا کشک؟ مساله این است | مقایسه تاثیر دو ماده لبنی محبوب بر سلامت انسان

  • کد خبر : 44042
  • 14 دی 1402 - 16:21
دوغ یا کشک؟ مساله این است | مقایسه تاثیر دو ماده لبنی محبوب بر سلامت انسان
کشک و دوغ دو مجصول لبنی محبوب در ایران و یک سری دیگر از کشورهای آسیایی هستند. این دو دارای خواص بی شماری برای سلامت هستند؛ با این حال تاکنون کمتر به مقایسه تاثیر این دو ماده لبنی بر سلامت کلی بدن و برتری یکی نسبت به دیگری پرداخته شده، اما براستی کدامیک از این دو برای انسان سالم‌تر است؟

دوغ یا کشک؟ مساله این است | مقایسه تاثیر دو ماده لبنی محبوب بر سلامت انسان

به گزراش مجله زیبایی سبز به نقل از همشهری آنلاین، کشک و دوغ دو گزینه لبنی بسیار محبوب در ایران هستند. کشک در ایران در غذاهای سنتی نظیر کشک بادمچان حلیم بادمجان، آش رشته و کله جوش استفاده می‌شود.

اگر چه نوشیدن دوغ و ماست همراه با گوشت از نظر تغذیه‌ای و طب سنتی توصیه نمی‌شود، اما در ایران دوغ را نیز تقریبا همراه با هر غذای سنتی از جمله همراه با چلوکباب، جوجه کباب و نان و کباب و اغلب غذاهای گوشتی، می‌نوشند. هر کدام از این دو فراورده لبنی نیز مجموعه‌ای از خواص و فواید سلامتی مختص به خود را دارند. کشک ، از تخمیر شیر با باکتری‌های مفید ساخته می شود و مقدار مناسبی از پروتئین، پروبیوتیک‌ها و مواد مغذی ضروری برای بدن را فراهم می‌کند.

از کشک مایع یا ماست نیز دوغ پدید می‌آید به این شکل که کشک مایع یا ماست رقیق را درون «مشک»( یا به صورت امروزی و صنعتی درون یک سانتیرفیوژ می‌ریزند ) و با زدن و تکان دادن آن٬ کره‌اش را می‌گیرند. پس ازاینکه کره از کشک یا ماست گرفته شد، چیزی که می‌ماند، همان دوغ است. کشک و دوغ هر دو بخشی از رژیم‌های غذایی سنتی در سراسر جهان بوده‌اند که به دلیل کمک به هضم غذا و ارائه مزایای بالقوه سلامتی شناخته شده‌اند. در این مطلب در پی دانستن این مساله هستیم که کدام یک برای بدن شما سالم تر است.

کشک

کشک

کشک یک محصول لبنی است که از تخمیر شیر با باکتری‌های مفید تهیه می‌شود. فرآیند تخمیر شامل تبدیل لاکتوز (قند شیر) به اسید لاکتیک توسط این باکتری‌ها است که به کشک بافت مشخص و طعمی تند می‌دهد.

مطالب خواندنی:  مصرف این ویتامین را در پاییز و زمستان فراموش نکنید

فواید کشک برای سلامتی

فواید کشک برای سلامتی

سرشار از پروبیوتیک‌ها: کشک منبع بسیار خوبی از پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های مفید است که فلور روده سالم را تقویت می‌کند. این باکتری‌ها به هضم و جذب بهتر مواد مغذی کمک می کنند.

پروتئین بالا: کشک منبع خوبی از پروتئین با کیفیت است که برای حفظ، ترمیم و عملکرد کلی بدن ضروری است.

محتوای کلسیم: کشک مقدار قابل توجهی کلسیم را فراهم می‌کند که برای حفظ استخوان‌ها و داشتن دندان‌های قوی ضروری است.

تقویت ایمنی: پروبیوتیک‌های موجود در کشک از سیستم ایمنی بدن نیز حمایت کرده و به دفاع در برابر عفونت‌ها کمک می‌کنند.

بهبود هضم لاکتوز: فرآیند تخمیر باعث کاهش محتوای لاکتوز در کشک می‌شود و هضم آن را برای افرادی که ممکن است به لاکتوز عدم تحمل داشته باشند آسان‌تر می‌کند.

تنظیم فشار خون: برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم کشک ممکن است به تنظیم فشار خون کمک کند.

دوغ و فواید آن برای سلامتی

دوغ و فواید آن برای سلامتی

دوغ یک محصول لبنی است که اغلب محصول فرعی کشک یا ماست است. دوغ یک خنک کننده مایع است که می‌تواند به تنهایی یا در کنار غذا مصرف شود یا مانند آش دوغ در آشپزی و پخت و پز نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کمک به هضم: دوغ حاوی اسید لاکتیک است که به هضم غذا و تسکین معده کمک می‌کند. مصرف این نوشیدنی لبنی اغلب برای کاهش سوء هاضمه و اسیدیته توصیه می شود.

پروبیوتیک‌ها: مانند کشک، دوغ حاوی پروبیوتیک‌هایی است که به سلامت روده کمک می کنند. این باکتری‌های مفید به هضم غذا کمک کرده و از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کنند.

مطالب خواندنی:  آقایان این نشانه های سلامت را جدی بگیرند!

غنی از مواد مغذی: دوغ منبع خوبی از چندین ماده مغذی ضروری از جمله کلسیم، ویتامین B12، ریبوفلاوین و فسفر است.

کم چرب: در مقایسه با شیر کامل، دوغ از چربی کمتری برخوردار است و برای کسانی که مراقب مصرف چربی خود هستند گزینه سبک‌تری است (البته دوغ‌های مختلفی وجود دارند از جمله در کشور ما در روستاها غالب دوغ‌های پر چرب درست می‌کنند).

آبرسانی: دوغ یک نوشیدنی آبرسان است که مایعات ضروری بدن را تامین می کند.

سلامت استخوان‌ها: کلسیم و فسفر موجود در دوغ برای حفظ سلامت و استحکام استخوان‌های بدن ضروری هستند.

کدام بهتر است؟ کشک یا دوغ؟

کدام بهتر است؟ کشک یا دوغ؟

در حوزه گوارش وزنه بیشتر به نفع دوغ متمایل می‌شود. تبدیل کشک به دوغ نه تنها باعث تسهیل هضم غذا می‌شود، بلکه این روند را تسریع می‌کند و به ویژه برای افرادی که با سوء هاضمه دست و پنجه نرم می‌کنند مفید است.

دوغ با محتوای چربی کمتر از کشک و ماهیت سیر کنندگی می‌تواند گزینه‌ای رضایت بخش و کم کالری برای کسانی باشد که به دنبال کنترل وزن خود هستند.

در بسیاری از فرهنگ‌ها، دوغ به عنوان یک نوشیدنی خنک کننده در نظر گرفته می‌شود که آن را به انتخابی محبوب در هوای گرم برای کمک به خنک کردن بدن تبدیل می‌کند.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=44042

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.