• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
اخبار امروز : 3
0
4
خواب کمتر از ۵ ساعت شما را در معرض چه خطراتی قرار می‌دهد؟

هشدار درباره خواب کمتر از ۵ ساعت

  • کد خبر : 39577
  • 02 آبان 1401 - 18:53
هشدار درباره خواب کمتر از ۵ ساعت
آیا بالای ۵۰ سال سن دارید و پنج ساعت یا کمتر در شبانه روز می‌خوابید؟ نتیجه مطالعه‌ای که در هفته جاری منتشر شده هشدار می‌دهد که این موضوع می‌تواند برای سلامت شما در بلند مدت مشکل ایجاد کند.

هشدار درباره خواب کمتر از ۵ ساعت

پژوهشگران اروپایی دریافتند که پنج ساعت یا کم‌تر خوابیدن در شبانه روز می‌تواند افراد را در معرض خطر بیش‌تری برای ابتلا به بیماری‌های مزمن متعدد مانند بیماری قلبی، افسردگی، سرطان یا دیابت قرار دهد. در این مطالعه تقریبا ۸ هزار کارمند خدمات ملکی بریتانیا در بازه زمانی میانگین ۲۵ سال در سنین ۵۰، ۶۰ و ۷۰ سالگی مورد بررسی قرار گرفتند.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از فرارو، نتایج نشان داد که خواب کوتاه مدت با آغاز بیماری مزمن و ابتلا به دو یا چند بیماری مرتبط است. نتیجه مطالعه‌ای که توسط تیم‌های پژوهشی دانشگاه کالج لندن و دانشگاه پاریس سیته صورت گرفته روز سه شنبه در مجله PLOS Medicine منتشر شد.

“سورین سابیا” سرپرست تیم پژوهشی این مطالعه و پژوهشگر اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی می‌گوید: «در سن ۵۰ سالگی افرادی که پنج ساعت یا کمتر می‌خوابیدند ۳۰ درصد بیش‌تر در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن متعدد در مقایسه با همسالان خود قرار داشتند که هفت ساعت خوابیده بودند».

او می‌افزاید: «در سن ۵۰ سالگی افرادی که پنج ساعت یا کمتر می‌خوابند ۳۲ درصد بیش‌تر و در ۷۰ سالگی ۴۰ درصد بیش‌تر از کسانی که ۷ ساعت در شبانه روز می‌خوابند در معرض خطر قرار دارند».

با افزایش سن، عادات خواب و ساختار خواب افراد تغییر می‌کند. با این وجود، توصیه می‌شود که ۷ تا ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید. بیش از نیمی از افراد مسن در حال حاضر دست کم به دو بیماری مزمن مبتلا هستند. این یک چالش بزرگ برای سلامت عمومی است، زیرا چند بیماری با استفاده زیاد از خدمات مراقبت‌های بهداشتی، بستری شدن در بیمارستان و ناتوانی همراه است.

مطالب خواندنی:  درمان پوکی استخوان با راهکارهای طلایی طب سنتی

پژوهشگران این مطالعه اذعان دارند که کارشان با محدودیت‌هایی همراه بوده است چرا که مبتنی بر داده‌های خود گزارش شرکت کنندگان در پژوهش در مورد خواب بوده و شرکت کنندگان همگی کارمندان دولت و عمدتا ساکن لندن با نسبت جمعیتی کمی از شرکت‌کنندگان غیر سفید پوست، بوده‌اند.

فارغ از سن، شغل یا پیشینه شما، کارشناسان خواب بر سر این موضوع با یکدیگر توافق نظر دارند که داشتن مقدار مناسب خواب برای شما مهم است. هیچ جادویی وجود ندارد که برای تمام ساعات خواب مناسب باشد. ما باید به دنبال ساعات مناسب برای خود باشیم. خواب خوب برای سلامت جسمی و روانی ضروری است و نیاز‌های خواب تا حدودی از نظر ژنتیکی تعیین می‌شوند همانند قد یا سایز کفش.

کیفیت خواب نیز اهمیت دارد، زیرا مغز ما باید وارد مرحله عمیق و ترمیمی خواب شود که به عنوان خواب موج آهسته شناخته می‌شود و به فرآیند‌های شناختی مانند تثبیت حافظه، حل مسئله و حذف سمومی که می‌تواند منجر به آلزایمر یا زوال عقل شود، کمک می‌کند.

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده امریکا نیاز به خواب با سن افراد تغییر می‌کند. نوزادان زیر یک سال می‌توانند تا ۱۶ ساعت خواب در روز نیاز داشته باشند؛ در حالی که نوجوانان تا ۱۰ ساعت و بزرگسالان و افراد مسن به هفت ساعت یا بیشتر خواب در شبانه روز نیاز دارند.

سابیا نویسنده مقاله مرتبط با مطالعه اخیرا صورت گرفته، توصیه می‌کند که بهداشت خواب خوب می‌تواند باعث خواب بهتر در شب شود.

چنین عاداتی می‌تواند شامل کسب اطمینان از ساکت بودن محل خواب، تاریک بودن و دمای راحت اتاق خواب همراه با حذف وسایل الکترونیکی و پرهیز از صرف وعده‌های غذایی زیاد و حجیم پیش از خواب باشد. اومی افزاید: «فعالیت بدنی و قرار گرفتن در معرض نور در طول روز نیز ممکن است باعث خواب خوب شود».

مطالب خواندنی:  خواص طبی و دارویی هویج چیست

برای افراد مبتلا به بی‌خوابی پیشنهاد می‌شود که مسائل را بیش از اندازه پیچیده نکنند. انسان‌ها میلیون‌ها سال است که خود را به خواب می‌برند و هرگز برای خوابیدن به لوسیون، معجون یا کتاب کمکی نیاز نداشته‌! بیش‌تر افراد تنها به یک اتاق و ذهن آرام نیاز دارند تا خوب بخوابند. بنابراین پیش از آن که وارد رختخواب شوید نگرانی‌های‌تان را کنار بگذارید.

با این وجود، به خاطر داشته باشید که اگرچه ممکن است یک “عدد خواب طلایی” وجود داشته باشد، اما احتمالا بر اساس فرد است و این عدد با افزایش سن تغییر خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=39577

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.